مدیرکل پیشگیریهای فرهنگی اجتماعی قوه قضائیه:

سبک زندگی جدید رشد آسیب های اجتماعی را دو برابر نرخ رشد جمعیت قرار داده است

تاریخ انتشار:
دکتر علی محمد زنگانه گفت: سبک زندگی جدید و مقتضیات خاص آن باعث بالا رفتن آسیب ها شده است به طوری که نرخ رشد آسیب های اجتماعی ۲ برابر نرخ رشد جمعیت شده است و همین روند در بسیاری کشورها حاکم است
دکتر علی محمد زنگانه

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، دومین جلسه دوره آشنایی مبلغان با راهکارها و چالش های فضای مجازی در خانواده با حضور دکتر علی محمد زنگانه، مدیرکل پیشگیریهای فرهنگی اجتماعی قوه قضائیه دیشب در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
وی با اشاره به تغییر در سبک زندگی مردم گفت: سبک زندگی جدید و مقتضیات خاص آن باعث بالا رفتن آسیب ها شده است به طوری که نرخ رشد آسیب های اجتماعی دو برابر نرخ رشد جمعیت شده است و همین روند در بسیاری کشورها حاکم است به طوری که تعداد انگشت شماری کشور وجود دارد که نرخ رشد کمی در آسیب های اجتماعی داشته باشند.
دکتر زنگانه با بیان این که نباید در حوزه آسیب های اجتماعی سیاه نمایی کنیم، تاکید کرد: نگاه افراط و تفریط در آسیب ها کمکی به حل مساله نمی کند.
وی اضافه کرد: طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی ریشه در تربیت انسان معاصر دارد که گرفتار فردگرایی شده است. جامعه ما در طول دهه های اخیر از خانواده گسترده به خانواده هسته ای تغییر کرده است و در پدیده های اجتماعی باید به این زمینه ها توجه کنیم.
مدیرکل پیشگیریهای فرهنگی اجتماعی قوه قضائیه در دومین شب دوره آشنایی مبلغان با راهکارها و چالش های فضای مجازی در خانواده بر حساسیت محاکمات اطفال و نوجوانان تاکید کرد و گفت:  در حال حاضر کشور درحوزه رسیدگی به بزهکاری، جرایم و اختلالات اطفال و نوجوانان شاهد بسترسازی‌های نوین و تاسیسات جدید قانونی هستیم و تغییرات خوب و مناسبی در این زمینه ایجاد شده که اتفاقات خوبی را رقم می‌زند.
دکتر زنگانه ادامه داد:  هرچه به سنین پایین‌تر می‌رویم، اثربخشی افزایش می‌یابد و مداخلات از جنس ارتقایی و اولیه پررنگ‌تر می‌شود اما در سنین بالاتر، احتمال انحرافات و بروز اختلالات جسمی، روحی، روانی و رفتاری افزایش می‌یابد و مداخلات ناظر به سطح دوم که از جنس غربالگری است و همچنین مداخلات مربوط به پیشگیری‌های سطح سوم که از جنس اصلاح و بازاجتماعی کردن است، ضروری می‌شود. یعنی به سن هجده سال که نزدیک می‌شویم، مداخلات سطح دوم و سوم پررنگ‌تر می‌شود و در سنین پایین‌تر یعنی سن مهدکودک و پیش‌دبستانی وسه سال اول دبستان، مداخلات ارتقایی یا پیشگیری‌های اولیه پررنگ‌تر است.
مدیر کل پیشگیری معاونت اجتماعی قوه قضایی با بیان این که از بدو تاسیس معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، یکی از محورهای راهبردی در تدوین برنامه‌ها همین حوزه پیشگیری رشدمدار بوده است، تصریح کرد: خوشبختانه مراکز مطالعاتی، پژوهشی، پژوهشگاه قوه قضاییه، مرکز جرم‌شناسی دانشگاه تهران و سایر مراکز علمی، تولیدات علمی بسیار خوبی در این حوزه دارند. این بدان معناست که در سال‌های اخیر دراین زمینه، دانش بومی مناسبی شکل‌ گرفته و این حوزه مورد توجه صاحب‌نظران، پژوهشگران وبرنامه ریزان قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه از نظر عناوین اتهامی نیز ضرب و جرح، توهین و تهدید در رتبه های بالایی قرار دارد که این جرائم نشان از عدم تاب آوری و صبر در جامعه است و این امر ریشه در شرایط خانواده و تربیت فرزندان دارد.

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.