دبیر مشاوران منطقه ای جامعة المصطفی:

زینت بخش وجود هر انسانی صفت شکرگزاری است

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام حسین شهامت گفت: از آن جایی که شکرگزاری در زندگی انسان ها بسیار مهم است، مهم ترین عامل عدم شکرگزاری شیطان است.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام حسین شهامت عصر پنج شنبه طی سخنانی در نشست شکرگزاری و نقش آن در تحکیم خانواده که به همت دفتر تبلیغات اسلامی در سالن همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مباحث مهم و فضایل اخلاقی که زینت بخش وجود هر انسانی، صفت شکرگزاری است، که در کلام وحی و دیدگاه ائمه اطهار(ع) به آن توصیه شده و در مورد آن سخن‌های فراوان گفته شده است. شکر شناختن نعمت از منعم، آن را از خدا دانستن و با آن شاد و خرّم بودن و به مقتضای آن شادی عمل کردن است.
دبیر مشاوران منطقه ای جامعة المصطفی شکرگزاری را از وظایف اولیه هر انسانی دانست و افزود: خداوند متعال شکرگزاری را از وظایف اولیه انسان در برابر نعمت‌ها قرار داد و پیامبران و ائمه(ع) نیز بر انجام آن تأکید فراوان داشته اند. قلب انسان شکرگزار در برابر منعم خاشع و خاضع می‌شود و بعد از آن، شکر از قلب به زبان جاری می شود و سپس در اعمال و رفتار فرد نیز این شکرگزاری بروز می‌کند.
حجت الاسلام شهامت با بیان این که شکر باعث ايجاد مهر و الفت در جامعه می شود گفت: شکر علاوه بر اينكه يک فضليت اخلاقی محسوب می‌شود باعث ايجاد مهر و الفت در جامعه و پر كردن خلأهای عاطی است. وی، با استناد به آیه ۷۷ سوره حج خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: ای کسانی که ایمان آوردید رکوع کنید و سجده کنید و پروردگار خود را عبادت کنید.
وی با اشاره به این که شکر واقعی دارای چند ویژگی است اظهار داشت: شکر، خودش توفیقی است که خدا به بندگان می دهد تا یاد شکرگزاری بیفتند. نتیجه شکرگزاری افزایش و دوام نعمت است.  نتیجه شکرگزاری بسیار سریع عاید انسان می شود. شکرگزاری در حال رفاه و آرامش همان اجر صبر در حال گرفتاری و مشکلات را دارد.
حجت الاسلام شهامت ادبیات سخن گفتن را در زندگی زناشویی بسیار مهم دانست و بیان داشت: زن و شوهر باید بدانند در کنار محبت ادبیات سخن گفتن بسیار مهم است، چرا که وسیله ای است برای ابراز احساسات و انچه که در دل و ضمیر ما است، پس باید در گفتمانمان از الفاظ خوب و فاخر استفاده بکنیم چرا که تاثیر بسزایی در سعادت و یا نابسامانی زندگی دارد.
دبیر مشاوران منطقه ای جامعة المصطفی در ادامه ضمن بیان نکات اخلاقی در رابطه با زندگی زناشویی، ابراز داشت : زندگی فراز و فرود و سختی های زیادی دارد، لذا همواره باید سعی کنیم تا با همسازگاری در عرصه زندگی، عاشقانه در کنار یکدیگر باشیم و مسائل و مباحث درون خانوادگی را هرگز برای دیگران بازگو نکنیم.
وی ضمن تأکید بر توجه به حقوق همسر در زندگی دینی، ابراز داشت: بعد از ازدواج زن و شوهر از حقوقی برخوردار هستند که باید به انها توجه نمود، این حقوق خود فضیلتی الهی و نشان دهنده کمال آدمی است؛ رضایت، خوشحال و خشنودی همسران بهترین حسنه  است.
حجت الاسلام شهامت گفت: هرکدام از زن و شوهر در محیط های متفاوت بزرگ شده اند و این امر سبب وجود تفاوت در سلیقه ها نگرش ها و فرهنگ ها می شود، لذا باید مواظب باشیم این اختلافات موجب دلسردی در زندگی نشود و با مهربانی و منطق صحیح این اختلافات را حل و فصل کنیم.

گزارش تصویری

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.