حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

اخلاص شرط اصلی هر مبلغ است

تاریخ انتشار:
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: تبلیغ دین یک امر حیاتی و مهم است و در شرایط بد فعلی جامعه از نظر اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حساسیت تبلیغ دوچندان می شود.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در پنجمین جلسه از سلسله نشست های طلیعه رمضان، عصر چهارشنبه در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان این که عرصه تبلیغ عرصه عظیم و مهمی است، اظهار داشت: حضرت آیت الله سیستانی فرمودند که دین مردم از همین منبر ها است.

خطیب توانا و استاد حوزه، کار تبلیغ را در جامعه ی امروز سخت دانست و افزود: منبر و تبلیغ کار مشکلی است به ویژه در زمانی که شرایط سیاسی و اقتصادی  و فرهنگی جامعه در بدترین زمان ممکن است، امسال کار بسیار سخت تر است چراکه مردم در سختی و مشقت فراوانی هستند ولی هنوز مجالس و منابر را برپا نگاه داشته اند.
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: کار تبلیغ نباید سبک شمرده شود، هم چنان که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: «بهترین مردم کسانی هستند که مردم را به سوی خدا دعوت کرده و بندگان را پیش خدا محبوبیت ایجاد کنند»، این همان است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده و ارزش تبلیغ دین را بیان کرده است.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، اخلاص را شرط اصلی هر مبلغ دانست و ابراز داشت: اخلاص در امر تبلیغ و نافذ بودن کلام بسیار تأثیر گذار است و منبر باید اول روی خودمان تأثیر بگذارد تا بتواند در مردم نیز اثر گذار باشد، اگر خودمان اهل انفاق نیستیم و این مسأله را به صورت یک فیلم تبلیغ کنیم اثری ندارد.
وی با اشاره به این که بین سخنران و سخنگو و مدرس تفاوت وجود دارد گفت: یک نفر سخنی را نقل می کند و مدرس هم مطلبی را تدریس می کند، ولی سخنران چند هدف را دنبال می کند، سخنران تلاش می کند که سطح معارف و معلومات مردم را بالا بیارود و از تکرار مکررات بپرهیز و همچنین به دنبال اقناع اندیشه یا تقویت مبانی اعتقادی مردم است و سخنران به دنبال تحریک احساس است و همچنین که در منبر خیلی مهم است بحث رفتار سازی است، رفتار سازی این است که یک عمل و رفتار صالح را در مردم فرهنگ سازی کنی.
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان به عناصر شش گانه تبلیغ اظهار داشت: این شش عنصر مبلغ، مخاطب، فضای تبلیغی، موضوع، محتوا و شیوه القا و چینش است؛ از این شش عنصر پنج مورد تحت تأثیر مخاطب است که می تواند موضوع و محتوا وشیوه بیان را معین کند.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، استفاده از مطالب تاریخی، قرآنی و تفسیری  را در منابر از اهمیت زیادی برخوردار دانست و گفت: ما سه قسم تاریخ داریم، یک قسم تاریخ نقلی است که در مطالعه تاریخ و سیره اهل بیت(ع) لازم است، دوم تاریخ تحلیلی است که شما در آن به عنوان مثال قیام امام حسین(ع) را تحلیل می کنید که بنده این قسم را بیشتر پیشنهاد می کنم و سوم تاریخ تطبیقی است که نمونه آن تطبیق قضایای فعلی مثل برجام با قضایای تاریخی است که البته برخی با آن مخالف هستند و کار بسیار مشکلی است.
خطیب توانا و استاد حوزه با اشاره به چگونگی تفسیر قرآن افزود: در ارتباط با تفسیر قرآن نیز تلاش کنید که همیشه از آیات عذاب یا آیات رحمت برای مردم نگویید، بلکه در تفسیر آیات قرآن مسیر عدالت را پیش گرفته و دین را برای مردم سخت جلوه ندهید؛ هرچند اباحی گری و بی مبالاتی نیز در دین پذیرفته شده نیست.

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.