حجت الاسلام سید منذر حکیم:

دشمن با همه ی توان بنیان خانواده های اسلامی را هدف گرفته است

تاریخ انتشار:
چهارمین جلسه از سلسله نشست های طلیعه رمضان با ارائه حجت الاسلام سیدمنذر حکیم با موضوع تبیین سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث تحکیم نظام خانواده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بلاغ در چهارمین جلسه از سلسله نشست های طلیعه رمضان که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم با اشاره به تلاش دشمن در راستای ایجاد ضعف در دنیای اسلام گفت: با توجه به چالش های پیش روی مان در جهان اسلام، حداقل 7 نقطه قوت و اقتدار داریم که مورد تهاجم دشمنان ما قرار گرفته است. اولین نقطه اقتدار ما اسلام است که دشمن برای مقابله با آن، اسلام هراسی را به راه انداخته است. نقطه اقتدار دوم ما جمهوری اسلامی است که در طول 40 سال گذشته دشمن انواع برنامه ها را برای براندازی حکومت جمهوری اسلامی داشته است.

وی با بیان این که هدف دشمن ایجاد تفرقه در دنیای اسلام است خاطرنشان کرد: نقطه اقتدار بعدی ما امت واحده اسلامی است که جهان غرب و دشمنان ما برای ایجاد تفرقه در میان امت اسلامی نقشه های گوناگونی داشته اند. نقطه اقتدار بعدی ما امامت اهل بیت (ع) و تشیع است که دشمن تمام توان خود را در تشیع هراسی و به چالش کشیدن ائمه اطهار (ع) به کار می بندد. نقطه اقتدار دیگر ما، مراجع تقلید هستند. در عصر حاضر برای تخریب مراجع تقلید در رسانه های متعدد داخلی و خارجی برنامه های جدی و پیچیده ای به کار گرفته شده است. نقطه اقتدار دیگر ما حوزه های علمیه است که این نقطه ی اقتدار نیز به شدت تحت هجمه ی دشمنان قرار دارد.

رئیس پژوهشکده "الذریة‌النبویة" خانواده را از مهم ترین اهداف دشمن خواند و عنوان داشت: در کنار همه ی این نقاط اقتدار، یکی از مهم ترین نقاط اقتدار ما، خانواده است. غرب، برای از هم پاشیدن بنیان خانواده، نقشه های فراوانی داشته است. دلیل این هجمه ها به بنیان خانواده این است که خانواده سرچشمه ی سرشاری است که هم حوزه های علمیه را تنظیم می کند، هم مراجع تقلید را به گونه ای می تواند تربیت کند که در جهان بدرخشند؛ و همین خانواده است که می تواند انسان را محب اهل بیت (ع) و شیعه ی خالص و ناب اهل بیت (ع) و مسلمان واقعی و یک انسان فداکار و ایثارگر که مبلغ اسلام در جهان باشد تبدیل کند.

حجت الاسلام حکیم با اشاره به سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تأکید کرد: خانواده یک نهاد قدرت و مهم ترین کانون اقتدار ماست که اگر آسیب ببیند، بیشترین آسیب به جامعه وارد می شود. مقام معظم رهبری در سیاست های کلی شان که در سال 95 ابلاغ شده است و طلیعه ای برای بیانیه ی دوم انقلاب اسلامی بوده به مسأله ی خانواده و سبک زندگی اشاره می کند. سبک زندگی اسلامی زمانی محقق می شود که سیاست های کلان مقام معظم رهبری که در 16 بند اصلی و زیرمجموعه های آن تدوین شده، به نحو شایسته اجرایی شود.

وی ادامه داد: در نگاه مقام معظم رهبری، خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است و سمت و سوی حرکت نظام باید معطوف به ایجاد جامعه ای خانواده محور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن بر پایه الگوی اسلامی خانواده به عنوان مرکز نشو و نموّ و تربیت فرزند و کانون آرامش بخش باشد. مقام معظم رهبری معتقدند برای این که چنین خانواده ای به وجود بیاید باید نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه ی دختران و پسران و افراد در سن مناسب ازدواج و نفی تجرد در جامعه تشکیل شود.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه تنها راه تحقق نهضت فراگیر ملی ازدواج را حوزه و حوزویان دانست و اظهار کرد: نهضت فراگیر ملی تنها با بازوان پرتوان مبلغان حوزه های علمیه امکان پذیر است. بار اصلی این خواسته ی مقام معظم رهبری بر دوش طلاب و مبلغان است و این مسأله نیازمند به برنامه ریزی مدوّن است. مراکز مختلف حوزوی باید دست به دست هم بدهند و با برنامه ریزی خوب این نهضت ملی را محقق کنیم. این مسأله بدون آموزش و پژوهش و ایجاد سیاست های تبلیغی متناسب و بومی امکان تحقق ندارد. ما در طی 20 سال برنامه های پژوهشی و آموزشی و پودمانی کوتاه مدت و بلند مدت برای تربیت مربیان در موضوع خانواده بر اساس یک نگاه جامع وفراگیر با عنوان «نظام جامع خانواده اسلامی» تدوین کرده ایم. دراین نظام، تمام نیازهای یک خانواده ی اسلامی بر پایه فقه دین پیش بینی شده است که تمام عرصه های درونی و بیرونی خانواده اعم از: «نظام فرهنگی خانواده»، «نظام اقتصادی خانواده»، «نظام سلامت خانواده»، «نظام روابط اجتماعی خانواده» و... در آن تعریف شده است.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که روحانیت با حضور خود در مسأله ی سیل توانست اثر مطلوبی در جامعه بگذارد، با مجهز شدن به سلاح دانش در حوزه ی خانواده می تواند مشکلات خانوادگی مردم را حل کند و به عنوان یک مشاور خوب در کنار مردم باشد و کمکی به تحقق این نهضت فراگیر ملی کنند.

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام امامی گفت: دشمن نقاط قوت ما را هدف گرفته و ده ها سال است برای رسیدن به وضع موجود، تلاش کرده است. نسل شیعه به چند دلیل در معرض خطر است. اولین دلیل این است که ازدواج ها، با چالش های جدی و متعددی مواجه شده اند و در حال حاضر به مرحله ی خطرناکی نزدیک شده است. سیل پدیده ی بسیار تأسف باری بود و خسارات شکننده ای وارد کرد. اما سیل آمد و بالاخره میگذرد و خانه های کهنه دوباره نو می شود. اما سیل جنگ نرم دشمن که یکی از محورهای اصلی اش خانواده بوده، تاکنون ادامه دارد. ازدواج ها به شدت کاهش یافته و در شأن و اندازه ی یک جامعه ی شیعی نیست. آمار بالای طلاق نیز بسیار زیاد شده است. در کنار این دو معظل، فرزندآوری به شدت کاهش یافته است و این نیز یک خطر بزرگ برای جامعه ی شیعی است.

وی ادامه داد: ما همه ی این مشکلات را به مراجع معظم تقلید ارائه کردیم که نتیجه ی آن فتاوای جهادی مراجع تقلید با این مضمون بود: «لازم است هر کس هر چه دارد به میدان آورد که ازدواج ها آسان شود، طلاق ها کاهش یابد و جمعیت افزایش یابد». بهترین جایگاهی که توان پیاده سازی این مهم را دارد، مسجد است. اگر این رسالت بر دوش اهالی مسجد گذاشته شود، اولا مجردها شناسایی و گزینش می شوند و در مرحله ی بعد به مرحله ی ازدواج رسانده می شوند. ما در چند ماه گذشته که این طرح را اجرا کردیم، ائمه ی جماعات و نمازگزاران با فهم و درک این مهم به میدان آمدند و این فرآیند در حال پیگیری است. باید با ازدواج های سنگین و پرهزینه که یکی از موانع ازدواج است مقابله کرد.

در ادامه حجت الاسلام موسوی به بایدها و نبایدهای مشاوره برای مبلغان پرداخت و عنوان کرد: اولین اصل در مشاوره دادن به کسی امانت داری است. حرفی را که از مردم می شنویم نباید به هیچ عنوان، نزد هیچ کس، نقل کنیم. در کنار این باید تا زمانی که به این نتیجه نرسیدیم که دلسوز کسی هستیم نباید دست به مشاوره بزنیم. با مردم باید با رحمت و عطوفت برخورد کنیم، همان گونه که رسول خدا برخورد می کردند. یک مشاور وقتی که مشاوره می دهد، نباید دنبال دادن اطلاعات علمی باشد. مشاور باید مهارت بدهد. گاهی راهکارهایی که به مردم ارائه میدهیم بسیار ساده است و با عمل به همین راهکارهای ساده به راحتی مشکل شخص حل می شود.

وی تأکید کرد: اگر صادقانه و خالصانه به مردم کمک کنید، حتی اگر به نتیجه منجر نشود، مردم از شما به خاطر این که تمام توان خود را به کار بستید باز هم ممنون خواهند بود. در بسیاری موارد مردم دنبال راهکار نیستند، دنبال سنگ صبور برای شنیدن دردهایشان هستند. اجازه بدهید مردم با شما درد دل کنند، این کار باعث می شود کینه هایشان از بین برود و حتی اگر راهکاری هم نگیرند، آرام شوند.

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.