مدیر کل امور تبلیغی خبر داد:

جلسه هم اندیشی مدیران دفتر تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش برگزار شد

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام یحیی کمال: طرح تربیت محور یکی از طرح های ممتاز و بی نظیری است که در سطح کشور اجرا می شود.
حجت الاسلام کمال

حجت الاسلام یحیی کمال در گفتگو با خبرنگار بلاغ، با اشاره به برگزاری جلسه طرح هم اندیشی بین اداره کل امور تبلیغی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و مدیران مدارس شرکت کننده در طرح تربیت محور، در پیش از ظهر دیروز با هدف بررسی میزان اثربخشی این طرح که در سالن جلسات مرکز همایش های غدیر، گفت: در این جلسه آقای ناصر حمزه ای معاون فرهنگی و تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان قم، حجت الاسلام کرفی رئیس اداره اعزام، حجت الاسلام حقیقت ناظر میز آموزش و پرورش، مدیران شرکت کننده بودند که به بررسی امکان استمرار و برگزاری این طرح در ایام تعطیلات تابستان پرداختند.

وی طرح تربیت محور را یک طرح هدفمند دانست و افزود: این طرح حدود 2 سال است که با همکاری میز آموزش و پرورش، اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل امور تبلیغی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در حال برگزاری است. این طرح یک طرح خاص و هدفمند است که از سوی میز آموزش و پرورش پیشنهاد اجرای آن صورت پذیرفت و با همکاری آموزش و پرورش و مبلغان توانمند دفتر تبلیغات اسلامی در 12 مدرسه در استان قم و 2 مدرسه در استان اراک در سطوح متوسطه اول و دوم عملیاتی شد و امسال، سال دوم اجرای این طرح بود.
حجت الاسلام کمال ادامه داد: در این طرح ما مبلغان خاص و توانمند در تبلیغ دانش آموزی را که دوره های ویژه ی تبلیغ برای دانش آموزان را سپری کرده اند گزینش کردیم و در هر مدرسه در قالب یک تیم 4 نفره مستقر کردیم. این افراد با برنامه هایی که در نظر گرفته شده، در طی سال با دانش آموزان همراه و مأنوس خواهند بود و در خارج از مدرسه هم در قالب فوق برنامه های متنوع این ارتباط ادامه خواهد داشت.

مدیر کل امور تبلیغی در ادامه به هدف تشکیل این جلسه پرداخت و عنوان کرد: در مورد برگزاری این طرح در ایام تعطیلات تابستان همفکری صورت می گیرد. 

وی اضافه کرد: با توجه به این که سال گذشته این طرح در تابستان برگزار نشد و همچنین از طرفی فاصله ی سه ماهه ای که به واسطه ی تعطیلات بین مبلغان و دانش آموزان ایجاد می شود، انسجام و اثرگذاری این طرح را کاهش داده و به طرح آسیب می زند، از این رو تصمیم گرفتیم در جلسه ای استمرار این طرح در ایام تعطیلات تابستان را با مسئولان آموزش  و پرورش و مدیران مدارس شرکت کننده در طرح را مطرح و از همفکری و نظرات آنان در این مورد استفاده کنیم. که در پایان این جلسه مصوب شد در ایام تابستان هم این طرح برگزار شود.

حجت الاسلام کمال ضمن تشکر از همکاری آموزش و پرورش استان قم گفت: آموزش و پرورش هم اعلام کرد امکانات لازم اعم از استخرها، مراکز فرهنگی، اردوگاه ها، سینما تربیت و... را برای اجرای هر چه بهتر این طرح در اختیار بگذارد. اداره کل امور تبلیغی نیز تسهیلاتی را برای این مدارس و مبلغان در نظر خواهد داشت. 

مدیرکل امور تبلیغی با اشاره به این که در طرح تربیت محور برای دانش آموزان اولین بار تمامی ارکان ها، موفقیت در هدایت و تربیت دانش آموزان مورد توجه خواهد بود، دیده شده است خاطرنشان کرد: طرح تربیت محور یکی از ویژه ترین طرح هایی است که در کشور اجرا می شود و طرح تربیت محور در سطح کشور یک طرح بی نظیر است. ما برای اصلاح و قوام گرفتن این طرح و همچنین شناسایی گروه ها و افرادی که می توانند در این طرح کمک کنند تمام تلاش خود را به کار بسته ایم. امیدواریم بتوانیم با همکاری آموزش و پرورش و مساعدت های معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام روستا آزاد و سایر همکاران، بتوانیم این طرح را در سایر استان های کشور نیز گسترش بدهیم. 

وی سپس به ارزیابی های صورت گرفته در مدارس محل اجرای این طرح پرداخت و گفت: ارزیابی ما از این طرح در اراک و قم بسیار مثبت بوده و مجریان این طرح اعلام کرده اند که این طرح بسیاری از آسیب های اجتماعی و عقیدتی دانش آموزان را کاهش داده و نگاه نوجوانان به دین و مذهب و مسائل اجتماعی بسیار مثبت شده است. و باید برای ارتقاء این طرح و گسترش آن در مدارس دیگر به ویژه مدارس دخترانه تلاش خود را بیشتر کنیم. 

حجت الاسلام کمال از مستمر بودن این جلسات خبر داد و افزود: در این جلسه مقرر شد این جلسات به صورت مستمر در طول سال ادامه پیدا کند. همچنین راه های خوبی برای اثربخشی بهتر این طرح و رفع نواقص آن ارائه شد که یکی از این راه کارها دخالت دادن اولیاء در این طرح بود. همچنین آموزش و پرورش و مدارس موظف شدند که برنامه ریزی های لازم برای حضور هدفمند مبلغان در کلاس ها را انجام دهند تا به برنامه های فوق برنامه (که بخش اصلی طرح است) برسند تا انس و الفت بین مبلغان و دانش آموزان بیشتر شود.

مدیرکل امور تبلیغی به یکی از دغدغه های والدین اشاره کرد و گفت: یکی از نگرانی های خانواده ها در ابتدای این طرح نگرانی از افت تحصیلی دانش آموزان بود. اما با گذر زمان، شاهد پیشرفت های اخلاقی و حتی تحصیلی دانش آموزان بودیم. از طرف دیگر تلاش کردیم که در این مدت در جلسات اولیاء و مربیان توجیهات لازم برای خانواده ها صورت بگیرد. الان به جایی رسیده ایم که بسیاری از والدین برای انتخاب مدرسه ی فرزندشان، دنبال مدرسه ای می گردند که یک مبلغ در آن حضور داشته باشد.

وی گفت: تمام هدف ما در این طرح این است که در کنار تعلیم، تربیت را هم برای دانش آموزان ایجاد کنیم که دانش آموز به یک عنصر اثرگذار در جامعه تبدیل شود.

وی با آرزوی توفیق برای همه ی مجریان و شرکت کنندگان در این طرح اظهار داشت: امیدوارم با کمک همکاران و مجریان این طرح، شاهد اثرگذاری بیشتر این طرح در تعمیق باورهای دینی و کاهش آسیب های اجتماعی باشیم. در واقع هدف این طرح رسیدن به همین نقطه است. اما در مسائل تربیتی نباید توقع اثربخشی در بازه زمانی کوتاه مدت را داشته باشیم. ما برنامه های بلند مدت برای اجرای این طرح در چند مرحله را داریم. فعلا در مراحل اولیه ی این طرح هستیم و درحال رفع نواقص و انتخاب مبلغان توانمند و با انگیزه در این طرح هستیم.

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.