رئیس دفتر تبلیغات اسلامی:

مدیر غرب زده باور اعتقادی به تولید علم اسلامی ندارد

تاریخ انتشار:
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اگر مدیر بر روندها و مناسبات غربی اعتقاد داشته باشد و عطشی برای اسلامی کردن امور نداشته باشند، مخاطبی فعال نخواهد بود و در نتیجه انگیزه‌ای برای تولید علم به وجود نخواهد آمد.

به گزارش بلاغ، به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در مراسم تجلیل از برترین های ستاد پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در حاشیه پنجمین نمایشگاه نکوداشت هفته پژوهش و دستاوردهای پژوهشی و فناوری این دفتر در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به این که مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی در بخش‌های مختلف به برکت اخلاص امام(ره) به عنوان مؤسس این مجموعه توانسته است عملکرد مطلوبی داشته باشد، اظهار داشت: برکت کار غیر از مسئله قلم و قدم که آحاد نیروها دارند، به فعالیت‌ها رنگ و بو داده است و قضاوت‌های بیرونی نیز بر این مهم اشاره دارد.
وی با بیان اینکه میزان وصول بودجه در سال جدید هنوز به ۵۰ درصد نیز نرسیده است، گفت: در سال‌های اخیر، محصول محور کردن هیئت علمی و مسئله محوری، دو گام مؤثر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بوده است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروزه می‌توانیم شاهد تلاش‌ها برای محصول محور کردن هیئت‌های علمی‌ باشیم، تصریح کرد: وجود یک مجموعه محقق که مسائل را بر اساس ذوق و سلیقه خود انتخاب کند، نمی‌تواند عملکرد مورد نیاز جامعه را داشته باشد ولی مسئله محوری و فعالیت در حوزه مسائل روز جامعه می‌تواند در سال‌های آینده دفتر تبلیغات اسلامی را به یک برند موفق تبدیل کند.
وی با بیان اینکه در حوزه مباحث فلسفه کلامی بر مسائل روز کشور تمرکز داریم، افزود: تولید محتوا و محصول در این حوزه‌ها و متناسب با دغدغه‌های روز تأثیر بسیاری در برندسازی دفتر تبلیغات اسلامی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به اینکه اگر این روند و حرکت را ادامه دهیم، می‌توانیم به دستاوردهای بسیار بیش‌تری برسیم، اظهار داشت: مأموریت‌های متعددی برای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نظر گرفته شده است و باید رسالت پژوهشی خود را در راستای پژوهش‌های حوزه و روحانیت عملی کنیم.
وی با بیان اینکه واژه پژوهش و تولید علم را باید بتوانیم در تمام محورها بکار ببریم، گفت: بخشی از آثار ما از جنس مدافع‌گری و پاسخ به شبهات است و به دلیل این که برخی از شبهات و پرسش‌ها جدید نیست، پاسخ‌های ارائه شده نیز جدید و نو نیست و تنها با ادبیات جدید ارائه می‌شود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برخی از تولیدات مجموعه‌ها در راستای علوم اسلامی هستند، تصریح کرد: آثار این بخش نیز اگر از ویژگی جدید بودن برخوردار باشد، در بخش گردآوری آن بوده است و تولید محتوای دانشی جدیدی انجام نشده است.
وی با بیان اینکه تولید علم و پژوهش جدید در کشور با مشکلات متعددی روبرو است، افزود: مطالعات و دانش‌های بنیادین در مرحله‌ای که باید جامعه‌ساز باشد و ارکان مختلفی از جمله سیاست، اقتصاد، صنعت، هنر و... را تحت تأثیر قرار دهد، نیازمند دو عامل پژوهشگر و اقبال جامعه به علم است.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به اینکه پژوهشگر باید در انتخاب موضوعات از دقت نظر بسیاری برخوردار باشد، اظهار داشت: رشد جامعه تا حدود بسیاری نیازمند اقبال جامعه به علم است و فعالیت پژوهشگر و میزان مطالبه‌گری اجتماعی یک روند مکمل برای ارتقای جامعه را دارند.
وی با بیان اینکه نوگرایی یک نواندیشی در علم را به دنبال خواهد داشت، گفت: این موضوع موجب می‌شود تا تمام تولیدات عملی مخاطبین خود را داشته باشد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برای اسلامی کردن امور باید بدنه جامعه و مدیریت نیز خواهان این موضوع باشند، تصریح کرد: اگر مدیر بر روندها و مناسبات غربی اعتقاد داشته باشد و عطشی برای اسلامی کردن امور نداشته باشند، مخاطبی فعال نخواهد بود و در نتیجه انگیزه‌ای برای تولید علم به وجود نخواهد آمد.
وی با بیان اینکه فقه به عنوان یک علم هنجاری، هنجارهای نیازهای جامعه را می‌خواهد، افزود: باید در خصوص علم کشور تأمل کرده و آسیب‌شناسی لازم در این زمینه را انجام دهیم چراکه اگر پیوند لازم در این زمینه انجام نشود، رشد علمی شکل نخواهد گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به اینکه ارکان اصلی تعالی جامعه ایجاد تمدن اسلامی است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم علم، علم نافع بوده و در عرصه زندگی تأثیرگذار باشد، باید انتخاب موضوعات با نگاه به سطح جامعه و جامعه نیز مطالبه‌گر باشد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.