نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تأکید کرد:

لزوم تربیت مبلغ ولایت فقیه و اعزام به کشورهای عربی

تاریخ انتشار:
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: حوزه علمیه قم که چشم امید ما به آن است، باید جمعی از روحانیون عرب زبان خودمان را به عنوان مبلغ ولایت فقیه تربیت کند و به کشورهای عربی اعزام کند.

به گزارش بلاغ به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در همایش «بررسی نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی(ره)» که به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سال تدریس ولایت فقیه توسط حضرت امام خمینی(ره) در حوزه علمیه نجف به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه امام راحل معتقد بودند که وجوهات فقط برای سادات نیست، بلکه برای حکومت اسلامی نیز است، اظهار داشت: یکی از دلایلی که امام خمینی(ره) برای وجود اصل حکومت در اسلام مطرح می کردند، دریافت وجوهات مالی بود، یعنی باید حکومتی ایجاد شود که بتواند این وجوهات به درستی به مصرف برساند یعنی بخشی به سادات و بخشی هم سهم امام.

وی گفت: منزل قدیمی امام خمینی(ره) طوری بود که وقتی انسان به دیوارهای آن تکیه می کرد، پوسته‌ های گچ و خاک آن به لباس ایشان می چسبید ولی ایشان اجازه تعمیر نمی‌دادند و میفرمودند که مگر وضعیت سایر مردم بهتر از این است؛ همین طور که اجازه نمی دادند برای منزلشان کولر نصب شود و می‌گفتند مگر همه طلاب کولر دارند.

* توصیه امام راحل به طلاب

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان بر اهمیت نظم در دیدگاه امام راحل پرداخت و تصریح کرد: امام می فرمودند طلبه بدون ساعت به جای نمی رسد و این نشان از اهمیت نظم در دیدگاه ایشان بود.

وی افزود: بنده در بحث ولایت فقیه، بحث اصل حکومت را مطرح کردم و یکی از فیلسوفان می گفت که اصلاح حکومت لازم نیست و چه نیازی است که انسان ها خود را زیر پوشش حکومتی ببرند و ظلم ببینند و کشته شوند و اموالشان خرج شود و حکومت ها مستبد هستند و چنین ادله ای را آورد، در پاسخ ما گفتیم که این ها درست است اما اینها نقص حکومت نیست، بلکه نقص حاکم است.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان این که اصل حکومت برای بشر لازم است، اظهار داشت: اگر انسان هایی مثل حضرت علی(ع) و کسانی که در مسیر آن حضرت حرکت می کنند، بر سر کار باشند، دیگر اتفاقات نامناسب نمی افتد.

وی گفت: حضرت علی(ع) در باب اصل حکومت می فرمایند «سلطان ظالم بدتر از شیر درنده است اما سلطان ظالم بهتر از فتنه دائم است».

* تأکید امام خمینی(ره) بر اصل حکومت اسلام

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: امام بر اصل حکومت اسلام تکیه دارد که در اسلام حکومت است و حکومت باید اسلامی باشد و ایشان بر آن پافشاری کرده و در این باره نکاتی در فرمایشات ایشان وجود دارد که اصل حکومت جزو ضروریات دین است که در این رابطه به قوانین اسلام استدلال می کنند.

وی افزود: امام خمینی(ره) از نظر امور مالی استدلال می کنند که این اموال حکومت برای تمام حکومت است، نه برای قشر خاصی؛ فرض این است که حکومت باید باشد و مالیات باید گرفته شود و بدون شک اموال بیش از این است که به قشر خاصی تعلق بگیرد.

آیت الله طباطبایی نژاد اظهار داشت: حضرت رسول(ص) در حکومتی که تشکیل دادند، نصب و عزل می کردند و قاضی تعیین می کردند و خلفایی که بعد از پیامبر(ص) بودند، سعی کردند که حکومت را از حضرت علی(ع) بگیرند و برای مسأله گفتن دعوا نداشتند، بلکه به دنبال حکومت بودند و امام راحل می گوید حتی آنها هم به مسأله حکومت آگاه بودند.

* ولایت ولی فقیه، عین ولایت رسول الله(ص) و ائمه(ع) است

وی گفت: امام خمینی(ره) تأکید داشتند که ولایت ولی فقیه، عین ولایت رسول الله(ص) و ائمه(ع) است؛ این حرف، حرف بسیار عاقلانه ای است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: مقام نبوت و امامت مسأله دیگری می باشد و غیر از مسأله خلافت است و امامتی که خدا به حضرت ابراهیم(ع) داد، امامت ابراهیمی است و این امامت برای پیامبر(ص) و ائمه(ع) نیز وجود دارد و هیچ کسی آن را دارا نیست و این همان ولایتی است که امام رضا(ع) فرمودند هیچ کسی نمی تواند آن را درک کند.

وی افزود: اوایلی که به امام خمینی(ره) امام گفته شد، حتی افرادی امثال بازرگان که ادعای سواد می کردند، می گفتند که من اگر جای پیامبر(ص) بودم می گفتم که مگر چند تا امام داریم.

* ولایت فقیه همان امامت خلیفه ای بر مردم است

آیت الله طباطبایی نژاد اظهار داشت: ولایت فقیه همان امامت خلیفه ای بر مردم است، حال آن که آن فرد می خواهد پیامبر باشد یا غیر، که در جنگ و صلح و... باید اطاعت کنند.

وی گفت: در روایتی می خوانیم که اگر امام مردم کشته شده بر مردم واجب است که حق این که عملی را انجام دهند، ندارند و تا این که امام دیگری برای خود انتخاب کنند.

* ضرورت پرداختن به مسأله ولایت فقیه/لزوم تربیت مبلغ ولایت فقیه عرب زبان و اعزام به کشورهای عربی

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان بر ضروری پرداختن به مسأله ولایت فقیه پرداخت و تصریح کرد: در خواست دارم که روی این مسأله بیشتر باید کار کنیم که در این سی چهل سال آنچنان که باید کار می کردیم، نکردیم؛ علمای کشورهای اسلامی عمق ولایت فقیه را درک نمی کنند و حوزه علمیه قم که چشم امید ما به آن است، باید جمعی از روحانیون عرب زبان خودمان را به عنوان مبلغ ولایت فقیه تربیت کنند و به کشورهای عربی اعزام کند.

وی خاطرنشان کرد: ما طلبه عرب زبان مبلغ کم داریم و در حوزه به این که خوب سخن گفتن هم فن است، توجه لازم نداریم و این مسأله مهم ترین چیزی است که بر حوزه علمیه قم و حوزه های علمی واجب است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.