در نشست بهداشت معنوی مطرح شد؛

مهمترین نقش مرد در خانواده ایجاد آرامش است

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام هادی با اشاره به حدیث پیامبر اکرم درباره نقش مرد در خانواده گفت: اگر مردی به زنش بگوید که من تو را دوست دارم، این جمله هرگز از ذهن زن خارج نمی‌شود.

به گزارش  بلاغ، به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی هادی، کارشناس و روان‌شناس در دومین نشست از سلسله نشست‌های مجازی بهداشت معنوی که به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد به موضوع نقش مردان در آرامش خانواده پرداخت.

حجت الاسلام هادی ابتدا به تعریف آرامش اشاره کرد و گفت: نقش یعنی مجموعه وظایفی که به واسطه شرایطی ویژه بر عهده انسان گذاشته می‌شود و آن شرایط می‌توانند متفاوت باشند.

وی ادامه داد: بر خلاف تصور برخی که فکر می‌کنند، آرامش یعنی هیچ مشکل، دردسر و مسئله‌ای نباشد، اما آرامش به صورت معمول یعنی اینکه افراد اضطراب ویژه و غیرقابل حلی را تجربه نکنند.

کارشناس خانواده عنوان کرد: بعضی از پدرها به عنوان یک فرد در قله و راس ساختار قدرت خانواده تنبیه کردن را بلد نیستند و تصور می‌کنند که می‌توان با داد و فریاد زدن اعمال قدرت کنند.

کارشناس روانشناس موسسه مأوا اولین نقش پدر را قدرت عنوان کرد و اظهار داشت: پدر باید توانایی مدیریت داشته باشد، یعنی باید بداند که چطور تشویق یا تنبیه کند و برای افراد در اوقات فراغت نیز برنامه‌ریزی درست کند.

وی افزود:در مسابقه خانه ما محدودیت مالی و زمانی درنظر می‌گیرد و ماموریت‌هایی مثل مسافرت، مهمانی و چیزهای دیگری را به خانواده‌ها می‌دهد و خانواده‌ای که نمی‌تواند پول را مدیریت کند و بهینه مصرف نماید، آرامش ندارد.

حجت الاسلام هادی اظهار داشت: البته خانواده‌هایی هستند که می‌توانند به خوبی مدیریت کنند و از پس مهمانی دادن ساده به‌راحتی برآیند و در پایان هم آرامش و نشاط بیشتری دارند.

وی توضیح داد: اگر قرار باشد بحث قدرت و عاطفه را بین خانم و آقا تقسیم کنیم، قدرت به پدر و عاطفه به مادر خانواده می‌رسد اما قدرت نباید به صورت مطلق برای پدر و عاطفه نیز تنها نباید برای مادر باشد.

کارشناس و روانشناس موسسه مأوا گفت: مادران نیاز به سوخت و دریافتی دارد تا بتواند مهر و عاطفه بورزند و این دریافت توسط مرد خانواده تامین می‌شود. همانطور که پیامبر(ص) فرمود: «اگر مردی به زنش بگوید من تو را دوست دارم، این جمله هرگز از ذهن زن خارج نمی‌شود.»

وی با اشاره به نقش تربیتی پدر در خانواده افزود: کودک در ۳ سال اول تنها منبع رفع احتیاجاتش را مادر می‌داند زیرا با مادر خیلی نزدیک است و همیشه ارتباط دارند، در 3 تا ۶ سالگی کودک به هر دو می‌نگرد ولی در تحقیقات انجام شده، کودکان در این سن پدر را یک قهرمان و موجود قوی می‌بینند.

حجت الاسلام هادی در پایان عنوان کرد: در فاصله ۶ تا ۱۲ سالگی نیز معلم به جمع والدین اضافه می‌شود، وقتی فرزندان از مدرسه می‌آیند و عملی برخلاف خواسته پدر و مادر انجام می‌دهند، می‌گویند:«معلم ما گفته است.» و گاهی باعث کلافگی والدین می‌شود، این نکته را باید دانست که نباید با هم‌دیگر درگیر شوند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.