گفت وگو با آیت الله توکل؛

فلسفه بلایا و مصائب | ماه شعبان بهترین زمان توبه

تاریخ انتشار:
استاد درس اخلاق حوزه با بیان اینکه بلاها و مصائب به دلیل اعمال خود ما است، گفت: ما هرآنچه بکاریم درو می کنیم اما در ماه شعبان می توانیم بلاها را از خود و جامعه رفع کنیم.

به گزارش بلاغ، به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله سید رحیم توکل عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به تأثیر دعا و مناجات در رفع مصائب و مشکلات اظهار داشت: خداوند بندگان خود را برای عبودیت آفرید و این بلاها و مصائب همگی برای امتحان ما است.

وی با بیان این که اکثر این بلاها به خود ما بر می‌گردد، ابراز داشت: خداوند در آیه 30 سوره شوری می‌فرماید: «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ» یعنی و آنچه از رنج و مصائب به شما می‌رسد همه از دست اعمال زشت خود شماست در صورتی که خدا بسیاری از اعمال بد را عفو می‌کند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: این مسأله در روایات ما نیز مورد تأکید قرار گرفته است تا جایی که امام رضا(ع) در روایتی نورانی می‌فرماید:«کُلَّمَا أَحْدَثَ اَلْعِبَادُ مِنَ اَلذُّنُوبِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَعْمَلُونَ أَحْدَثَ اَللَّهُ لَهُمْ مِنَ اَلْبَلاَءِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَعْرِفُونَ» یعنی هر گاه بندگان مرتكب گناهانى شوند كه قبلاً انجام نمى داده اند، خداوند بلاهايى را بر ايشان پديد آورد كه سابقه نداشته است.

وی تصریح کرد: واقعا شما چند نفر را می شناسید که در این شرایط خود را مقصر بدانند؟ چند نفر عقیده دارند چون رحم نکردیم، چون گناه کردیم، این بلاها نازل شده است؟ بنابراین باید بدانیم هرآنچه کاشتیم درو می کنیم.

آیت الله توکل در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به آیه «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلي‏ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ» خاطرنشان ساخت: گفتیم بلاها و مصائب بیشتر به دلیل اعمال خود ما پدید می آید اما مطابق این آیه می توانیم دوباره آنها را از خود رفع کنیم و آن هم با دعا و تضرع به درگاه الهی است.

وی ماه شعبان را بهترین زمان برای برگشتن در خانه خدا عنوان کرد و گفت: «بأسا» به معنای فقر و تنگدستی و «ضرّاء» به معنای بیماری و گرفتاری است، اما همه این ها به واسطه تضرع، توبه و اسغفار ما برمی گردد که البته ما در بهترین زمان برای دعا و مناجات هستیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان عنوان کرد: در این ایام که در خانه هستیم کمی در خلوت خود تأمل کنیم و ببینیم آیا عبد واقعی بوده ایم یا خیر و در این ماهی که مقدمه ماه ضیافت الهی است به درگاه خدا و اهل بیت(ع) متوسل شویم که خداوند در این صورت قطعا بلاها را بر می گرداند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.