مدیر کل تبلیغ تخصصی مطرح کرد؛

لزوم تبلیغ تخصصی بر مبنای مسأله محوری

تاریخ انتشار:
مدیر کل تبلیغ تخصصی بیان کرد: موضوعات تبلیغ تخصصی الزاماً موضوعات میدانی به معنای عملیاتی و اعزام نیست، بلکه موضوعات مطالعاتی مثل مطالعات فرهنگی، مطالعات زنان و فمنیسم است و لازم نیست تا مبلغان حتماً سابقه تبلیغ عمومی را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار بلاغ، جلسه هم اندیشی شاخص های تبلیغ نوین در جامعه نوین همراه با تبیین چشم انداز فعالیت های تبلیغ تخصصی به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

دکتر اباذر جعفری، مدیر کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اظهار داشت:‏ موضوع تبلیغ در حقیقت شالوده و بنیان و رویکرد اصلی دفتر تبلیغات اسلامی است و در این راستا از سال های گذشته تاکنون مواجهه تخصصی با بحث تبلیغ وجود داشته است، اما امروز ضرورت آن بیشتر احساس می شود تا جایی که دفتر تبلیغات اسلامی رویکرد تبلیغ آتی خود را بر اساس تبلیغ تخصصی قرار داده است.

پیشرفت مطلوب تبلیغ در آموزش و پژوهش/ عقب ماندگی حوزه علمیه در تبلیغ تخصصی

مدیر کل تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تخصصی شدن حوزه های علمیه تصریح ‏کرد: خوشبختانه تخصصی شدن حوزه های علمیه در آموزش و پژوهش پیشرفت خوبی داشته است، در بحث تبلیغ نیز متخصصان توانمند زیادی داریم، اما در بحث تبلیغ تخصصی هنوز عقب هستیم.

وی ادامه داد: فعالیت مسئله محور فعالیتی است که با استفاده از ظرفیت های مبلّغان در مباحث علمی و مهارتی کمک به حل مسئله می کند، در حقیقت سه بحث بینشی و ایجاد احساس و تقویت احساس دیندارانه و تغییر رفتار را در تبلیغ تخصصی دنبال می کنیم. در زمینه تبلیغ تخصصی40 رشته تعریف شده است که بر اساس مسئله محوری و قطب های دفتر تبلیغات تقسیم بندی شده است که بر اساس مباحث روز جامعه قابل چینش هستند.

جعفری ابراز داشت: ‏موضوعات ما الزاماً موضوعات میدانی به معنای عملیاتی و اعزام نیست، بلکه موضوعات مطالعاتی مثل مطالعات فرهنگی، مطالعات زنان و فمنیسم است، در تبلیغ تخصصی با توجه به ظرفیت ها و بسترهای موجود، طلاب علاقه مند زیادی داریم که تخصص و دغدغه و مهارت تبلیغ خوبی دارند.

داشتن سابقه تبلیغ عمومی برای تبلیغ تخصصی لازم نیست/ استقبال فراوان در حوزه تخصصی مشاوره

 مدیر کل تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اظهار داشت: در سوابق حدود ده درصد مبلّغان تخصصی، سابقه تبلیغ عمومی وجود ندارد و این نشان دهنده این است که داشتن سابقه تبلیغ عمومی برای تبلیغ تخصصی لازم نیست، در حوزه مشاوره استقبال زیادی داشته ایم و این حاکی از بالا بودن ظرفیت ها است.

وی افزود: در حوزه تخصصی خانواده دو رشته تبلیغی مشاوره خانواده و مهارت های زندگی برای دارندگان مدارک آکادمیک و مهارت مبلغ خانواده برای فعالان حوزه خانواده که مدارک آکادمیک ندارند، وجود دارد. در حال حاضر21 درصد از مبلّغان دارای مدرک دکترا، ‏71 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و 7 درصد هم دارای مدرک کارشناسی هستند.

‏تبلیغ تخصصی تبلیغ مسئله محور است/ ضرورت حفظ مخاطب پس از حل مسأله

 جعفری انتخاب اهداف معین و جزئی را یکی از شاخصه های تبلیغ تخصصی موفق دانست و بیان داشت: ‏تبلیغ تخصصی تبلیغ مسئله محور است که هدفش کمک به حل مسئله است، نگاه جامع به حل مسئله و شناسایی زمینه ها و علل و استفاده از متخصصان مربوطه نیز از دیگر شاخصه های تبلیغ تخصصی است.

 مدیر کل تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: استمرار فعالیت، از دیگر شاخصه های تبلیغ تخصصی است، ما نباید پس از حل مسئله مخاطب را رها کنیم و ارتباط ما باید چه به صورت مجازی و یا حقیقی ادامه داشته باشد.

تأکید رهبر انقلاب بر دانش مددکاری/ فعالیت میز اجتماعی دفتر تبلیغات برای مستند کردن الگوی امداد فرهنگی

وی در رابطه با اهمیت امداد فرهنگی، گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید زیادی مبنی بر تولید دانش مددکاری فرهنگی داشتند، خوشبختانه در حال حاضر میز مسائل اجتماعی در حال کار کردن روی مستند کردن الگوی امداد فرهنگی است. استفاده از قالب های متنوع از دیگر سیاست ها و ابزار تبلیغ تخصصی است، فضای مجازی، نمایشگاه، خطابه سنتی و مشاوره های چهره به چهره از جمله ابزارهای تبلیغ تخصصی مؤثر هستند.

جعفری‏ استمرار تبلیغ با نگاه خلاقیت و پویایی را از دیگر شاخصه های تبلیغ تخصصی دانست و ابراز داشت: ‏مبلّغ تخصصی باید در کنار فعالیت میدانی خود توجه به پایدار کردن این خدمت نیز داشته باشد. در حال حاضر مرکز خلاقیت و نوآوری به تولید محصولات و ارائه خدمات پایدار در قالب الگوی مرکز رشد و تاب آوری کمک شایانی می کند و انتظار می رود که همه مبلغین تخصصی به استمرار فعالیت ها توجه کنند و فعالیت ها را منوط به بودجه دفتر تبلیغات نکنند و به خدمات پایدار برسند.

لزوم هماهنگی های بالادستی برای تعامل برون سازمانی/ وجود مشکلات تأمین بودجه برای تبلیغ

مدیر کل تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در رابطه با لزوم تعامل و همکاری با متولیان در امر تبلیغ تخصصی موفق، اظهار داشت: ارائه خدمات فرهنگی به هماهنگی های بالا دستی در عرصه دفتر تبلیغات و سازمان های فرهنگی نیاز دارد.

وی گفت: خوشبختانه در سال 99 رشد نسبتاً خوبی در امر تبلیغ داشتیم، اما از لحاظ تأمین بودجه مشکلاتی داریم، در حال حاضر در قم مسئله تبلیغ به صورت مشارکتی تعریف شده است و سازمان ها و مراکزی که خدمت گیر هستند  تحت عنوان کارفرما، و مبلغان به عنوان مجری و دفتر تبلیغات ناظر کار است.

تلاش برای دریافت مجوز تأسیس انجمن های تخصصی تبلیغ

جعفری ابراز داشت: ساماندهی و هویت بخشی به امر تبلیغ به صورت عمومی و ویژه، در تبلیغ تخصصی ضروری است، یکی از توقعاتی که از مبلّغان انتظار می رود، مسئله گفتگو و بیان مطالبات است، ما به دنبال تشکیل انجمن های تخصصی تبلیغ هستیم که به زودی مجوز آن را دریافت می کنیم و این انجمن ها کمک می کنند که مسئله تبلیغ تخصصی توسط مبلغان و عناصر میدانی حل شود.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.