راهکارهای تبلیغی و پروتکل های پیشنهادی اعزام محرم الحرام(1442ه.ق)

تاریخ انتشار:
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با استعانت از خداوند متعال و با توجه به رسالت فرهنگی، تبلیغی و انقلابی خود به مناسبت دهه محرم جهت تبلیغ دین اسلام، تبیین و گسترش معارف اسلامی و مکتب حسینی اقدام به اعزام مبلّغ با شرائط مندرج در سامانه های خود نموده است..

به گزارش خبرنگار بلاغ، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با استعانت از خداوند متعال و با توجه به رسالت فرهنگی، تبلیغی و انقلابی خود به مناسبت دهه محرم جهت تبلیغ دین اسلام، تبیین و گسترش معارف اسلامی و مکتب حسینی و تحکیم مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی و با رویکرد ترویج فرهنگ مواسات حسینی و مقابله با آسیب¬های اجتماعی، اقدام به اعزام مبلّغ با شرائط مندرج در سامانه های خود نموده است و از مبلغان عزیز در این خصوص دعوت به عمل آورده است که پیشنهادات ذیل در خصوص برنامه تبلیغی و پروتکل های بهداشتی با توجه به شرائط فعلی تقدیم می شود:

پیشنهادات تبلیغی

تشکیلات
1-بهره مندی از ظرفیت جوانان و مردم در راستای موارد ذیل و تشکیل کمیته هایی با محورهای پیشنهادی یا مواردی که خود صلاح می دانید نه تنها به تحقق بهتر عزاداری امام شهیدان کمک خواهد نمود بلکه در آینده نیز باعث خیر و برکت برای منطقه و مردم است؛ پس پیشنهاد می گردد در اولین گام با توجه به ظرفیتها و علاقمندیهای اطرافیان ایشان را در قالب کمیته های مرتبط فعال نمایید.

فضاسازی محیطی
1-تهیه پارچه نوشت یا بنرهای کوچک و پرتابل با انتخاب محتواهای جذاب و زیبا از مجموعه سخنان امام حسین «علیه السلام» و مانند آن مبتنی بر ترویج فرهنگ حسینی و نصب بر روی پایه های برق یا امثال آن با همکاری مردم و هماهنگی شهرداری یا دهیاری؛
2-تشکیل دسته های جوانان برای گردش در شهر با خودرو یا موتور؛ مزین به نمادها و نواهای عاشورایی البته با رعایت ساعت مناسب تردد «نه شلوغی و ازدحام و نه دیروقت» همچنین رعایت حجم صدا «جلوگیری از آلودگی صوتی و مزاحمت مردم»
3-تشویق مغازه دارها و اصناف و منازل برای نصب نمادهای حسینی و تغییر چهره شهری؛
4-تشویق و همراهی با هنرمندان جهت ثبت دیوارنگاری های حسینی خصوصا با محوریت طرح مواسات؛

نذورات
1-مشارکت گسترده در طرح مواسات حسینی و حمایت و تقدیر از فعالان این عرصه به افزایش جایگاه اجتماعی روحانیت و تحقق منویات مقام معظم رهبری خواهد انجامید؛
2-تشویق مردم به ارائه نذورات به صورت اقلام غذایی و خشک و بسته های معیشتی همراه با اقلام فرهنگی به خانواده های نیازمندان؛
3-ترغیب به نذورات بهداشتی و فرهنگی در کنار نذورات غذایی؛
4-تاکید بر رعایت اصول بسته بندی و ارائه غذاهای بسته بندی؛

عزاداری های عمومی
1-برنامه عزاداری در محیط¬های باز با رعایت فاصله مناسب مجاز شمرده شده است، پس می توانیم صدای عزاداری را در حدی که آزار همسایه نباشد و زمینه را برای استفاده افرادی که از حضور فیزیکی محرومند فراهم سازیم؛
2-پیشنهاد می¬شود ساعت خاصی با هماهنگی مسئولین فرهنگی و هیئات شهر مقرر گردد تا در آن ساعت آمادگی برای عزاداری به مدت زمان محدود وجود داشته باشد، این کار باعث می شود تا اولا: در سرتاسر شبانه روز آرامش مردم از بین نرود و زدگی ایجاد نشود، ثانیا وجهه زیباتری از عزاداری جمعی در شهر پدید آید؛
3-به مردم نسبت به برگزاری عزاداری های خانگی و خانوادگی با جمعیت کم و رعایت سادگی در مراسم و پذیرایی و اصول بهداشتی توصیه و تاکید نمایید؛ احیاء این سنت ضمن برقراری گسترده مجلس حضرت، باعث انس و الفت بیشتر خانواده¬ها و استفاده بیشتر مردم از شما روحانی ارجمند خواهد بود.

فضای مجازی و رسانه
1-جلوه های زیبای عزاداری و خلاقیت¬های شما و مردم در ایام عزاداری، همچنین اجرای طرح مواسات حسینی و مانند آن روایتگرانی دقیق و امین می¬خواهد، روایت این جلوه¬ها و انعکاس فعالیت¬های تبلیغی در فضای مجازی به آن فعالیت ضریبی چند برابر خواهد داد و باعث غنی سازی فضای مجازی با ذکر و نام اهلبیت می¬گردد؛ پس از این ظرفیت غافل نباشیم و با بکارگیری جوانان علاقمند در این خصوص زمینه ارتباط مستمر با مردم را نیز فراهم کنیم.

برنامه های فرهنگی
1-همواره تشکیل نمایشگاه های فرهنگی در محیط باز با رعایت عدم تجمع که روایتگر مکتب عاشورا یا نظام و انقلاب اسلامی ست، از فعالیت¬های ثمربخش و اثرگذار بوده است.
2-تهیه و توزیع بسته های فرهنگی و پیک¬های مناسب کودکان و نوجوانان با توجه به آخرین فرصت¬های فراغت و تعطیلات ایشان با حمایت و همکاری مساجد و مردم، خصوصا اگر با اهداء جوائزی همراه باشد زمینه رشد هرچه بیشتری را در پی خواهد داشت؛

اینها نمونه هایی از کارهای ممکن است که قطعا شما عزیزان با خلاقیت و تجربه خود فعالیت¬های پرثمر و ارزشمندی را در راستای مکتب حضرت اباعبدالله انجام خواهید داد؛ خوشحال می شویم که آنها را با ما به اشتراک بگذارید.
@Ezamdaftar

الزامات بهداشتی
بر اساس دستورالعمل بسیج ملی مبارزه با بیماری کووید – ۱۹ منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نکات عمومی که مبلغین، خادمین مساجد و عزاداران محترم در مراسم محرم مدنظر قرار می¬دهند، به شرح ذیل است:
1.مدت زمان حضور و برنامه سخنرانی و عزاداری خود و هیئت را به صورت حداقلی مدیریت فرمایید. مجموع برنامه در نقاط هشدار نباید بیش از دو ساعت باشد.
2.هیئت و برنامه عزاداری را برای استفاده از فضای باز و دستجات عزاداری بیرونی تشویق نمایید و از شکل¬گیری تراکم جمعیتی خصوصا با برنامه های پرتحرک جلوگیری نمایید.
3.حتما مردم را نسبت به وجوب حفظ سلامت جسمی و ارزشمندی مراعات بهداشت برای عزادار حسینی، آگاه فرمایید.
4.دست‌های خود را بلافاصله پس از بازگشت از محیط بیرون و به صورت مکرر با آب و صابون شسته یا با محلول ضدعفونی نمایید؛
5.فاصله اجتماعی را در هیئت¬ها و مجالس عزا به صورت جدی مراعات و توصیه نمایید و از کسی که علائم سرماخوردگی و مانند آن دارد بخواهید در جلسات حضور فیزیکی نداشته باشد.
6.در فرمایشات خود نسبت به نذورات ارزشمند در حوزه اقلام بهداشتی، بسته های معیشتی برای خانواده¬های نیازمند و پرهیز از ارائه نذورات غذایی باز و یا بدون مراعات مسائل بهداشتی، تذکر فرمایید.
7.در طول برنامه ها به چشمان، بینی و دهان خود دست نزنید؛ چرا که دست ها در تماس با سطوح مختلف ممکن است به ویروس آلوده شده باشد و شما را بیمار کند.
8.بهداشت تنفسی را رعایت کنید؛ بهداشت تنفسی به معنای پوشاندن دهان و بینی با ماسک است. مراعات استفاده مداوم از ماسک برای شما که الگو و مرجع رفتاری در میان مردم هستید اهمیت فراوانی دارد. از دست زدن به ماسک حین استفاده پرهیز کنید، بعد از استفاده از ماسک یکبار مصرف آن را دور انداخته و دست‌های خود را بشویید و اگر ماسک پارچه¬ای استفاده می شود حتما به صورت روزانه شستشو شود.
9.از انداختن آب دهان در مکان‌های عمومی پرهیز کنید.
10.هرگز در مجالس و اجتماعات عزاداری، دست ندهید و روبوسی نکنید.
11.از عزاداران بخواهید، در صورت بیمار بودن در خانه استراحت کنند و نسبت به مراعات بهداشت و جبنه حق-الناس آن، مطالبه جدی داشته باشید.
12.در سرویس‌های بهداشتی مساجد حتما از سطل‌های پدالی دردار استفاده شود.
13.خادمین مسجد را نسبت به ضدعفونی تمامی جایگاه ها و وسایل پس از اتمام مجلس توجیه فرمایید.
14.هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی در هیئت ها و مساجد، دستگیره در و شیرآب را با دستمال کاغذی باز کنید و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی حتما دستان خود را بشویید.
15.از دستکش یک بار مصرف یا پارچه ای با شستشوی مکرر استفاده کنید.
16.افراد بالای ۶۰ سال، مبتلایان به بیماری‌های مزمن شامل قلبی عروقی، تنفسی، سرطان و افراد با ضعف سیستم ایمنی در معرض خطر بیشتری از بیماری کرونا هستند؛ لذا لازم است ایشان را به حضور در منزل و استفاده از ظرفیت های رسانه¬ای یا طرق مشابه برای بهره¬مندی از مجلس عزاداری تشویق فرمایید.

دفتر تبلیغات اسلامی
معاونت فرهنگی و تبلیغی
  اداره کل تبلیغ عمومی

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.