حجت الاسلام هادی در کارگاه مهارت افزایی تربیتی گفت:

لزوم تربیت فرزندان بر اساس ویژگی های سنّی آنها

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام دکتر مهدی هادی در کارگاه "مهارت افزایی تربیتی ویژه پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه" گفت: زندگی هر انسان با توجه به سنین مختلف دارای ویژگی های فردی مختلف می باشد که باید با توجه به این ویژگی ها با او برخورد شود.

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم، کارگاه "مهارت افزایی تربیتی ویژه پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه" در سالن رضوان برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام دکتر مهدی هادی متخصص روان‌شناسی، درخصوص "روانشناسی رشد" مطالبی را با رویکرد مخاطبان با سنین مختلف بیان کرد و اظهار داشت: زندگی هر انسان با توجه به سنین مختلف دارای ویژگی های فردی مختلف می باشد که باید با توجه به این ویژگی ها با او برخورد شود.

وی در ادامه افزود: از منظر روانشناسی رشد، تغییرات انسان از انعقاد نطفه تا مرگ قابل بررسی و تحقیق است که دین مبین اسلام برای هر مقطع از آن دارای مطالبی ناب و کاربردی می باشد. مبلغین و مشاورین در این زمینه باید خود را ملزم به مطالعه، بحث و گفت و گوی این مطالب کنند.

حجت الاسلام هادی به بحث ابعاد مختلف رشد پرداخت و بیان کرد: ابعاد رشد در انسان خیلی متفاوت است از جمله این ابعاد می توان به، بعد جسمی، حسّی و حرکتی، شناختی، هیجانی، شخصیتی و .... اشاره کرد که توجه به هر کدام از این ابعاد در بحث روانشناسی و جلسات مشاوره نقش بسزایی در اینگونه فعالیت ها دارد.

این متخصص روانشناس در ادامه مطالب خود به مراحل رشد اشاره کرد و گفت: اکثر روانشناسان اعتقاد دارند "رشد" مرحله ای است یعنی از نظر زمانی به قسمت های مختلفی تقسیم می شود که با قبل و بعد از خود کاملاً متفاوت است مانند؛ کودکی، نوجوانی و جوانی، میانسالی و مرحله کهنسالی که هر یک از این مراحل باید بصورت جداگانه در مورد آن بحث شود.

حجت الاسلام هادی با اشاره به اینکه این جلسه در خصوص مرحله "کودکی" تشکیل شده است اظهار داشت: مرحله کودکی که متمایز از مرحله نوزادی و مرحله نوجوانی است باید توجه داشت که این مرحله از رشد یک کودک چه ویژگی هایی را داراست که بر اساس همان ویژگی ها به تربیت کودک اقدام کرد. مثلاً در مرحله کودکی یک کودک به دنبال تأیید از سوی خانواده خویش است اما در مرحله نوجوانی این نیاز به تأیید، از سوی دیگران رقم خواهد خورد و در مرحله جوانی فرد دنبال تأیید از سمت همسر خود می باشد.

وی توجه به ویژگی های "مرحله کودکی" را امری مهم برشمرد و بیان کرد: در بین مراحل رشد، "مرحله کودکی" از اهمیت خاصی برخوردار است که شاکله وجودی و تربیتی یک انسان در این مرحله انجام می شود و این مرحله از زمان نوزادی تا یک سالگی، از یک سالگی تا سه سالگی، از سه سالگی تا شش سالگی و در نهایت از شش سالگی تا دوازده سالگی می باشد.

دکتر هادی در ادامه بحث خود به ارائه مطالب در خصوص تربیت فرزند در مرحله کودکی پرداخت.

گزارش تصویری

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.