حجت الاسلام دکتر ساجدی :

باید مصداق های پیوند دین و علم برای جوانان مشخص شود

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام ساجدی دکتری فلسفه دین و روانشناس اجتماعی در جلسه هم اندیشی مبلغان نخبه در عرصه ایمان و باورهای دینی گفت: برای خرافه زدایی دینی از ذهن جوانان باید مصداق های پیوند دین و علم برای جوانان کشور مشخص شود.

به گزارش خبرنگار بلاغ، جلسه هم اندیشی مبلغان نخبه در عرصه ایمان و باورهای دینی با موضوع "غرب زدگی و خرافه انگاری دین" با سخنرانی حجت الاسلام ساجدی دکتری فلسفه دین و روانشناس اجتماعی در سالن جلسات مرکز همایش های غدیر برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام ساجدی ضمن تبریک ایام ولادت با برکت پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) مطالبی را در خصوص "غرب زدگی و خرافه انگاری دین" بیان کرد.

وی در ارائه مطالب خود به خرافه و معنای آن اشاره کرد و اظهار داشت: خرافه معنای روشنی دارد یعنی اعتقاد متعصبانه و بی مبنا و ضد عقل نسبت به یک موضوع. خرافه، اسطوره و افسانه سه واژه ای هستند که با هم درارتباط اند و هرسه حکایت از سستی عقل و بی مبنایی فردی که از این سه واژه استفاده می کند را دارد.

روانشناس متخصص در مسائل اجتماعی بیان کرد: غرب زدگی نوعی وابستگی همه جانبه و افراطی نسبت به کشورهای غربی می باشد که این نوع وابستگی باعث می شود نقاط ضعف کشورهای غربی را نادیده گرفت، وگرنه اصل توجه به غرب و استفاده از تجارب آنها امر بدیهی و عقلی می باشد. منظور ما از مواجهه با غرب نفی آن ها نیست بلکه نقد نقاط ضعف و عقلی نبودن دلبستگی افراطی به آن ها می باشد.

دکتر ساجدی به موضوع گرایش به غرب اشاره کرد و گفت: گرایش به غرب یک امر طبیعی است اگر شما ببینید یک کشوری پیشرفت های زیادی در موضوعات مختلف داشته است عقل می گوید برای استفاده از آن پیشرفت ها و یادگیری، به آن کشور مذکور تمایل داشته باشیم و پیشرفت های صورت گرفته در کشورهای مغرب زمین، این تمایل را در ذهن افراد کشوری های شرقی و مسلمانان بوجود آورده است.

وی با مهم برشمردن قدرت رسانه ای برای نمایش پیشرفت های هر کشور بیان کرد: باید توجه داشت کشورهای غربی با قدرت بالای  رسانه ای و تبلیغاتی خود حتی کارهای معمولی خود را نیز به عنوان پیشرفت به دیگر مردم جهان معرفی می نمایند و پیشرفت های صورت گرفته در کشورهای مسلمان را نیز یک امر عادی و گاهی اوقات مهمل می خوانند. نخبگان آزاده جهان باید دقت کنند تا زیر بار فریب این شیطنت رسانه ای  نروند.

دکتر ساجدی در ادامه مطالب خود اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما با وجود بعضی دلباختگان افراطی به کشورهای غربی و ابراز شبهات از سوی آنها، یک حس خودکم بینی بین افراد جامعه ایجاد شده است که حتی پیشرفت های کشور عزیزمان ایران را منکر می شوند باید توجه داشت این افراد، مردمانی بی هویت و سست عقل می باشند که از لحاظ روحی و روانی نیازمند درمان هستند.

این روانشناس متخصص در مسائل اجتماعی گفت: همین نگاه های خودکم بینانه و استصحاب نادرست پیشرفت کشورهای غربی و عقب ماندگی کشورهای مسلمان باعث شده است نگاه جوانان به دین یک نگاه خرافی باشد. دشمن برای القای این دسته از خرافه نگری ها بصورت شبانه روزی در تلاش هستند که مسئولین فرهنگی کشور باید برای مقابله با این القائات تلاشی مضاعف داشته باشند.

وی در پایان مطالب خود بیان کرد: ما در کشور، موفقیت های فوق العاده و زیادی داشته ایم، اما چون دستگاه های رسانه ای و تبلیغاتی ما با قدرت عمل نکرده اند این موفقیت ها مغفول مانده و باعث شبهه در ذهن جوانان این کشور شده است که چون کشوری مسلمان هستیم پیشرفت نکرده ایم که ازاله این شبهات تلاش بی وقفه مسئولین ذی ربط را در نمایش موفقیت های کشور می طلبد.

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.