حضرت معصومه (س) صاحب مقام «شفاعت جامع» است

تاریخ انتشار:
استاد حوزه علمیه قم حضرت فاطمه معصومه (س) را صاحب مقام شفاعت جامع و قم را در بیان روایات به عنوان «آشیانه اهل بیت (ع)» معرفی کرد.

به گزارش بلاغ به نقل از فارس، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد چهارشنبه شب و در سخنرانی خود در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به این که قم، مهد زندگی محدّثان و عُلَمای بزرگ از زمان امام باقر (ع) تا به امروز بوده است بیان کرد: مرجع عالیقدر آیت الله شبیری زنجانی درباره اهمیت علما و محدّثان قم چنین بیان می فرماید که شاید حدیث و روایتی در کتاب کافی شریف یافت نشود که در سلسله راویان آن، فردی از محدٍثّان قمی حضور نداشته باشد.

وی افزود: در بیان روایات، عِلم در شهر کوفه جمع و البته همین علم از قم به همه عالَم منتشر خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به برخی دیگر از روایات درباره اهمیت قم اشاره کرد و گفت: روایت دیگری چنین بیان می فرماید که اگر قمی ها نبودند، دین مُندرِس و کهنه می شد.

فرحزاد تحصیل طلاب و روحانیونی از سراسر ایران و بیش از 100 کشور جهان را در قم نشانه ای دیگر از اهمیت این سرزمین دانست و گفت: نقل است که 30 هزار راوی و محدّث در قم زندگی می کرده اند و حتی برخی از عُلَما در هنگام ورود به قم، کفش را از پا به در می آوردند تا شاید با پا گذاشتن بر قبور ناشناخته برخی بزرگان و محدّثان، بی احترامی به آن ها نشده باشد.

وی زکریّا بن آدم (ره) را از بزرگان محدّث در قم معرفی و خاطر نشان کرد: این شخصیت در شیخان قم مدفون بوده و شخصیتی است که از سوی امام رضا (ع) مورد احترام ویژه بوده است.

فرحزاد افزود: وقتی این شخصیت از امام رضا (ع) خواست تا از قم کوچ کند، امام (ع) به وی اجازه ندادند و فرمودند خدا به برکت تو، بلا را از اهل قم دور می کند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: پس بی دلیل نیست که حضرات معصومین (ع)، این سرزمین را حرم یا خانه و حتی بالاتر از آن، «آشیانه» خود دانسته اند.

وی تشویق فراوان امامان به زیارت حضرت معصومه (س) را در قم، نشانه دیگری از اهمیت این سرزمین دانست و گفت: حضرت فاطمه معصومه (س) بر اساس تعبیر «تدخل بشفاعتها شیعتی الجنّه بأجمعهم» صاحب مقام «شفاعت جامع» هستند و عبارت «بأجمعهم» نشان می دهد که آن حضرت می توانند همه شیعیان عالم خلقت در همه زمان ها و مکان ها را مشمول شفاعت خود کنند.

فرحزاد ادامه داد: شخصیت های بی نظیر و کم نظیری در قم مدفون هستند یا زندگی می کنند که اگر مزار هر یک از این ها و یا خودشان در شهر دیگری می بودند، می توانست منشأ تحول و برکات فراوان باشد.

وی سپس به توصیه مرحوم آیت الله بهجت به تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) برای رعایت احترام زائران بانوی کرامت اشاره کرد و گفت: آیت الله بهجت می فرمود من فرشتگانی را که در فضای حرم حضرت در رفت و آمد هستند می بینم.

استاد حوزه علمیه قم همچنین ادامه داد: مرحوم آیت الله بهجت حتی توصیه می فرمود که در زیارت حضرت فاطمه معصومه (س)، زیارت جامعه کبیره را بخوانید، در حالی که زیارت جامعه کبیره برای زیارت حضرات معصومین (ع) وارد شده است.

وی افزود: برخی از مراجع، عُلما و بزرگان مانند حضرت امام یا مرحوم آیت الله مرعشی نجفی آن چنان این بانو را صاحب شخصیت برحسته می دانستند که حتی روزی چند بار به زیارت این بانو مشرف می شدند و کسب فیض می کردند.

فرحزاد سپس به نقلی از آیت الله جوادی آملی اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمودند وقتی تصمیم گرفتم برای ادامه تحصیل از تهران به قم بیایم، استادم آیت الله شیخ محمدتقی آملی به من فرمودند قدر سکونت در قم و همجواری با کریمه اهل بیت (س) را بِدان، چراکه آن بارگاه نورانیتی الهی دارد.

وی در ادامه به توسل مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی به بانوی کرامت (س) پرداخت و بیان کرد: ایشان می فرمود من درباره مفاهیم و تفسیر آیه تطهیر به حضرت معصومه (س) متوسل شدم و حضرتش چنان برکاتی به من عطا فرمود که توانستم درباره این آیه کوتاه، یک کتاب بنویسم.

حجت الاسلام فرحزاد در پایان از اهالی قم خواست تا قدر همجواری با این بانو را بدانند و تأکید کرد: کسانی که در کنار آب هستند، گاهی ممکن است قدر آب را فراموش کنند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.