آیت‎الله جوادی آملی:

هتک حرمت به رسول خدا نتیجه جاهلیت مدرن اروپایی است

تاریخ انتشار:
حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این‎که کسانی که به انبیا هتک حرمت می‎کنند، صورت ظاهری آنان انسان است و بلکه آنان حقیقتا حیوان هستند، انبیا را مایه آبروبخشی و معرفت به بشر دانست و اتمام حجت با این افراد را ضروری دانست.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی روز شنبه در مسجد اعظم در ادامه درس تفسیر قرآن با قرائت آیات ابتدایی سوره مبارکه غافر و با اشاره به آیه « کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَالْأَحْزَابُ مِن بَعْدِهِمْ وَهَمَّتْ کُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ لِیَأْخُذُوهُ وَجَادَلُوا بِالْبَاطِلِ لِیُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ فَأَخَذْتُهُمْ فَکَیْفَ کَانَ عِقَابِ ﴿5﴾»  گفت: سوره مبارکه غافر چون مکی است جریان اصلی توحید و وحی و نبوت در این سوره مطرح می‎شود، فرمود مشکل اصلی مشرکان حجاز گذشته از شرک و نفی توحید یک غرور، تکبر و انسان‎محوری است.

وی افزود: این انسان‎محوری سبب شد که آن‎ها بت‎پرستی خود را بر اساس میل خود انجام دهند، هیچ وحی و هیچ راهی از عالم غیب نرسید که این‎ها بت بپرستند، پس این بت‎پرستی در واقع نوعی خودپرستی است که امروز اومانیسم نام دارد.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این‎که در اومانیسم قبول کردن و نپذیرفتن یک موضوع بر اساس میل انسان است، ابراز کرد: آن روزها نام اومانیسم نبود و اکنون رواج پیدا کرد، آن روز می‎گفتند که انسان هر چه می‎خواهد حق است، و رهاورد انبیا را هم بر خواسته‎های انسان عرضه می‎کردند.

وی ادامه داد: امروز هم اومانیسم به جای این‎که سعی کند جانشین الله شود، جایگزین الله شده‎اند، جانشینی غیر از جایگزینی است، آن‎ها خواستند وحی را باطل کنند، اما خداوند فرمود حجت آنان نزد خداوند از بین رفته است، در مبارزات علمی موفق نشدند، در مبارزات سیاسی و اجتماعی تلاش کردند که رهبران الهی را بگیرند و از پای دربیاورند اما نتوانستند.

سنت الهی احیای حق در برابر تلاش برای اثبات باطل است

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این‎که تمام کارهایی که منافقان و کفار می‎کردند یا برای اثبات حقانیت خود یا برای ابطال رهاورد وحی یا از پا درآوردن رهبران الهی بود که موفق نشدند، اظهار کرد: خداوند در آیه محل بحث می‎فرماید که سنت الهی این است که حق را احیا کند و باطل را از بین ببرد که در آیات بعد به آن اشاره می‎کند.

وی با اشاره به آیه «وَکَذَلِکَ حَقَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ عَلَى الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّهُمْ أَصْحَابُ النَّارِ ﴿6﴾» ابراز کرد: قوم نوح و صالح هم سعی کردند که انبیا را تکذیب کنند، آن‎ها فکر اومانیسم و انسان‎مداری داشتند که آن چه که انسان می‎اندیشد حق است، اگر آزادی مشئوم و زشت است همین است و آزادی و خودباوری باطل همین است.

نویسنده کتاب مفاتیح‎الحیات ادامه داد: از این آیه زمخشری برداشت جبر کرد، که آیا خداوند می‎دانست که فلان شخص کافر در چنین زمانی این کار را می‎کند؟ اگر نمی‎دانست که علم خداوند مورد تردید واقع می‎شود و اگر می‎دانست که آن شخص اختیار نداشته و باید حتما همین کار را انجام می‎داده است.

وی در پاسخ به این شبهه خاطرنشان کرد: این توهم جبرآمیز است، خداوند می‎داند در ازل که فرد فلان معصیت یا اطاعت را انجام می‎دهد، یا همان طور که خداوند می‎داند فلان سنگ در معدن عقیق می‎شود بر اساس طبیعت، یا گیاهی در جایی میوه خاصی می‎دهد بر اساس طبیعت یا حیوانی بر اساس غریزه فلان کار را انجام می‎دهد، می‎داند که فلان انسان در فلان وقت با میل و اختیار و آزادی خود معصیت یا گناه یا اطاعت انجام می‎دهد.

علم ازلی خداوند علت عصیان نیست

حضرت آیت‎الله جوادی آملی بیان کرد: خداوند می‎داند انسان بر اساس میل فردی فلان کار را انجام می‎دهد، علم ازلی علت عصیان نیست، این غایت جهل است، مبادی فعل را شما نادیده می‎گیرید، از طرف دیگر ذات اقدس اله قبل از این‎که کاری انجام دهد به کار خودش عالم است، پس ما بگوییم که خداوند مجبور است بر اساس علم خودش کار کند و این اشتباه است.

وی گفت: علم خدا به یک چیز با مبادی و مبانی صورت می‎گیرد، خدا علم دارد که خودش با اراده و اختیار فلان کار را می‎کند، خدا علم دارد که انبیا و صدیقین و شهدا با اختیار فلان کار را انجام می‎دهند، یا خدا علم دارد که کافران با اختیار کفر می‎ورزند، علم اجباری نمی‎آورد.

هتک حرمت به انبیایی که بشر را آبرومند کردند، نشان‎دهنده حیوانیت هتاکان است

صاحب تفسیر تسنیم در پاسخ به پرسشی از جلسه گذشته درباره دلیل گرفتن عبد و برده در اسلام به برده‎داری اروپا و غرب و اهانت به پیامبران الهی از سوی آنان اشاره کرد و گفت: یک عده واقعا حیوان ناطق هستند و صورت آن‎ها انسان است، البته اتمام حجت لازم است، این‎هایی که دست به هتک حرمت می‎زنند واقعا حیوان هستند، این‎ها گاه قرآن می‎سوزانند و گاه کاریکاتور می‎کشند.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب کتاب ادب است، هیچ کسی را نمی‎خواهد تحقیر کند، فحش دهد یا سب و لعن کند، خداوند می‎فرماید اینان همچون انعام بلکه بدتر از آن هستند، مشکل این است که حرف را به این‎ها بخواهید بفهمانید نمی‎فهمند که انبیا به بشر شرف و آبرو دادند شما این‎ها را هتک می‎کنید چه معنا دارد، اما بخواهید این مطلب را به آنان بفهمانید واقعا نمی‎فهمند.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی ادامه داد: انبیا هم با آنان اتمام حجت کردند برای این‎که در پیشگاه خداوند معذور باشند و گرنه چطور می‎شود کسی به فردی که مرکز حسن خلق و ادب است بی‎ادبی کند، این کالانعام» سب و لعن و دشنام نیست، بلکه تحقیقا این امر محقق شده است، «أُوْلَئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ».

قرآن ادبیات عرب را زنده کرد

وی با اشاره به آیه «الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَیُؤْمِنُونَ بِهِ وَیَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ کُلَّ شَیْءٍ رَّحْمَةً وَعِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِیلَکَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِیمِ ﴿7﴾»، خاطرنشان کرد: عرش مقام فرمانروایی است که فعل است، فرشته‎ها در مقام فرمانروایی هستند که خداوند از آنان به مدبرات یاد می‎کند و بار عرش به دوش آنان است.

مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: فرشتگان برای برخی که در راه افتادند اما هنوز به مقصد نرسیده‎اند برای افراد باایمان دعا می‎کنند، البته به بیان نورانی امام سجاد(ع) خداوند در تمام مراحل انجام کارهای الهی حضور دارد، بدون شفاعت هم می‎شود کار کرد، ما اگر حال داشته باشیم و بگوییم «یا الله» تو کارها را انجام می‎دهی، منتها ما آن حال را نداریم.

وی ادامه داد: هیچ ادبیاتی نبود که بتواند معنای عرش، کرسی، لوح و قلم و مانند آن را توضیح دهد، این‎ها برای انواع و اقسام صداهای شتر نام دارند، ادبیات عرب از سطح زمین بالاتر نمی‎آمد، قرآن ادبیات عرب را زنده کرد، فرشته و وحی و الهام یعنی چه؟ در لغت عرب سابقه نداشت، خداوند این فرصت را به عربی مبین داد و این فرهنگ را زنده کرد.

تنها موجودات عالم کافران نیستند

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این‎که در آیه محل بحث خداوند می‎فرماید بگو که تنها موجودات عالم کافران و مجادله‎گران در حق نیستند، اظهار کرد: فرشتگانی هستند که برای تکمیل ناقص‎ها دست به دعا برمی‎دارند، خودشان اهل تسبیح هستند به این معنا که هیچ نقصی در خداوند است.

وی ادامه داد: فرشتگان دعا می‎کنند این‎ها که راه افتادند کمبود و نقصشان را برطرف کن، در سوره شوری آیه 5 هم آمده است که فرشتگان برای اهل زمین دعا می‎کنند، این‎ها غیر فرد باایمان را نمی‎بینند، چون او تاریک است، پس این استغفار برای اهل زمین به این معنا نیست که برای همه مردم زمین دعا کنند، بلکه تنها برای کسی که می‎بینندشان و آن‎ها افراد باایمان هستند.

نویسنده کتاب مفاتیح‎الحیات با اشاره به آیه «رَبَّنَا وَأَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدتَّهُم وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿8﴾» گفت: اینان که توبه کردند اهل جهنم نیستند، ای خداوند شما لطف کنید و اینان را به بهشت درآورید، شما وعده دادید که افراد با ایمان را به بهشت ببرید، برخی در بهشت با خانواده‎شان هستند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.