به همت اداره کل تبلیغ تخصصی برگزار شد؛

جلسه «بررسی تخصصی موضوع امداد فرهنگی از گونه های هویتی تا چالش ها و استعاره های دینی»

تاریخ انتشار:
به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، جلسه «بررسی تخصصی موضوع امداد فرهنگی از گونه های هویتی تا چالش ها و استعاره های دینی» برگزار شد.
جلسه «بررسی تخصصی موضوع امداد فرهنگی از گونه های هویتی تا چالش ها و استعاره های دینی»

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، جلسه «بررسی تخصصی موضوع امداد فرهنگی از گونه های هویتی تا چالش ها و استعاره های دینی»، با حضور مهدی مولایی آرانی عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، اباذر جعفری مدیرکل تبلیغ تخصصی و جمعی از مبلغان و فعالان عرصه امداد فرهنگی پیش از ظهر امروز پنجشنبه 23 تیرماه 1401 در سالن شهید سلیمانی برگزار شد.

ابتدای این جلسه مدیرکل تبلیغ تخصصی نسبت به تبلیغ در حوزه امداد فرهنگی و ضرورت های آن توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تبلیغ در حوزه تعمیق با هدف پیشگیری و در حوزه درمان با هدف تغییر رفتار در جریان است اما جوّ حاکم بر اینها حوزه امداد فرهنگی برای پیشگیری از بازگشت است. 

وی در ادامه اظهار داشت: باید تلاش گردد ارتباط بین مراکز علمی و عرصه های میدانی بیشتر شود تا موضوع امداد فرهنگی از لحاظ بنیادی در بین گروه های فعال در عرصه های اجتماعی تبیین و نهادینه شود. 

مدیرکل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی فعالان در این حوزه بحران هویت است که باید توسط اساتید خبره در این حوزه چاره اندیشی شود.

در ادامه مولایی عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ضمن تاکید بر ضرورت ارتباط بیش از پیش مراکز علمی و نهادهای آموزشی با فعالان عرصه های میدانی امداد فرهنگی بیان کرد: با وقوع حوادثی مثل سیل سال 98 خوزستان و کرونا و حضور پررنگ گروه های جهادی حوزوی در میدان امداد فرهنگی طی بررسی های انجام شده این ضرورت کاملا احساس می شود که نظام آموزشی حوزه باید به سمت بروزرسانی و تامین نیازهای آموزشی گروه های امداد اجتماعی پیش برود تا معضل بحران هویت کم رنگ شود.

عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) تصریح کرد: امدادگر فرهنگی، فرد، گروه یا نهادی است که تلاش می کند مبتنی بر هویت فرهنگی خود و دانش فرهنگی محیط، از وقوع یا تشدید آسیب فرهنگی اجتماعی جلوگیری کرده و ضمن تقویت همزیستی اجتماعی و شکبه سازی با دیگر ظرفیت ها مسیر رشد و ارتقای دینی فرد و جامعه را فراهم سازد.

وی اظهار داشت: طلاب برای حضور در این عرصه های نوین باید توانمندسازی بشوند، ما نیازمند یک پلتفرم هستیم تا از شناسایی، آموزش و ساماندهی در آن انجام شده و انباشت تجربه ها در آن اقدام شود و در نهایت هم افزایی اتفاق بیافتد.

مولایی گفت: دفتر تبلیغات اسلامی مسئول توانمند سازی و شبکه سازی مبلغان فعال در امداد فرهنگی است. اپلیکیشن ها در حوزه تنظیم گری امدادفرهنگی بسیار موفق هستند ولی نیاز به ساماندهی داشته و اعتبارسنجی در این مواضع بسیار مهم است. 

عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ضمن تاکید بر ناشناخته بودن مفهوم امداد فرهنگی در بین طلاب و برخی نهادهای مسئول، به برگزاری جلسات کارشناسی و گفتگوهای خبرگانی با حوزویان و دانشگاهیان تاکید کرد و گفت: اولین دوره پژوهشگری امدادفرهنگی با هدف تربیت نیروی پژوهشی و تولید محتوای برای ارائه امدادگران فرهنگی در مرداد 98 برگزار شد.

وی ادامه داد: امداد فرهنگی در زندان و کمپ های ترک اعتیاد، حاشیه نشینی، گروه های امدادگر ، خانواده طللاب و زنان امداد گر مورد مطالعه قرار گرفته است و در حال تکمیل می باشد.

مولایی نقش مبلغان در پیشگیری از آسیب های اجتماعی را امری مهم برشمرد و اظهار داشت: مبلغان با فعالیت های فرهنگی و تبلیغی خود  در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و جامعه پذیری نقس به سزایی دارند که نباید از این امر غافل شد.

گفتنی است در انتهای جلسه مبلغان فعال در عرصه اجتماعی به ارائه سوال و نظرات خود در موضوع مورد نظرپرداختند و با توجه به ضیق وقت و همچنین  گستردگی موضوع و نیاز به مباحث دقیق تر در این خصوص و باقی ماندن بخشی از مسائل حوزه تخصصی امداد فرهنگی، مقرر گردید این جلسه در تاریخ های دیگر و با حضور گروه های فعال در عرصه های میدانی ادامه پیدا کند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.