تبلیغ و مبلّغان ‏(گفت و گو با اعضاء محترم هیئت تحریریه مجله مبلغان )

تاریخ انتشار:
اشاره‏ آنچه پیش رو دارید گفتگوى مختصرى است با اعضاء محترم هیئت تحریریه مجله مبلغان. در این گفت و شنود، از هر یك از...

نام نشریه: مبلغان ،اسفند 1386 و فروردین 1387 ، شماره 101

اشاره‏

آنچه پیش رو دارید گفتگوى مختصرى است با اعضاء محترم هیئت تحریریه مجله مبلغان. در این گفت و شنود، از هر یك از اعضاى محترم، یك سؤال به فراخور در مورد مسائل تبلیغ و یا نشریه مبلغان پرسیده شده و به اختصار پاسخ آنها درج گردیده است. گفتگو را با پرسش از مدیر مسئول محترم مجله آغاز مى‏كنیم.

· حضرت عالى به عنوان مدیر مسئول و عضو هیئت تحریریه مجلّه مبلّغان بفرمایید تاكنون چه میزان از اهداف و سیاستهاى مجلّه تعقیب شده است؟

o حجه الاسلام والمسلمین نبوى: بسم الله الرحمن الرحیم. الهى انطقنى بالهدى و الهمنى التقوى.

در عرصه تبلیغات دینى براى هماهنگ سازى و ترسیم خطوط كلى تبلیغ، نیاز به مجله‏اى بود كه یك پل ارتباطى بین حوزه علمیه و مبلغین و متقابلاً مبلغین با حوزه علمیه برقرار كند. مجله مبلغان با این هدف به وجود آمد. همچنین ما قصد داشتیم یك مجله اختصاصى براى مبلّغین؛ اعم از ائمه جمعه، مبلّغین هجرت روحانیون مستقر و روحانیونى كه در سراسر كشور به كار تبلیغى مشغولند، تدوین كنیم.

این فعالیت آغاز شد و چند هدف اساسى را در راستاى این هدف كلان ترسیم كردیم؛ یكى از اهداف این بود كه اطلاعاتى براى فعالیتهاى تبلیغى در مناسبتهاى مختلف، در اختیار مبلّغین قرار گیرد. از اینرو در مجله، بخشى به مناسبتها اختصاص داده شد؛ از قبیل: دهه محرم و دهه صفر، شهادتها و موالید ائمه معصومین‏علیهم‏السلام كه براى هر كدام از این بخشها مطالبى در مجله منتشر مى‏شود و خیلى هم مورد استقبال روحانیون و مبلغین واقع شده است.

بخش دیگرى كه در مجله مورد نظر قرار گرفته، بحث آموزش روشهاى تبلیغى به مبلّغین است؛ زیرا مبلغین براى فراگیرى روشهاى نو در جذب مخاطبان، جذب كودكان و جوانان، تأثیر گذارى بر آنها، نحوه سخنرانى و القاء پیام به مخاطبان، در ابعاد مختلف و حتى در شناخت موضوعات كاربردى، نیاز به آموزش دارند.

بخش دیگرى در مجله در نظر گرفته شده و آن بیان مسائل سیاسى مورد نیاز مبلغین است؛ كه تا حدى، توان درك مسائل سیاسى و تحلیل آنها از این امور را ارتقا بخشد؛ چون واقعیت این است كه در همه فراز و نشیبها و مسائل مختلف سیاسى و اجتماعى، مردم از مبلغین انتظار دارند كه مسائل مختلف را تبیین كرده و آنها را راهنمایى كنند، و وظایف دینى شان را در این تحولات تاریخى و مسائل سیاسى روشن نمایند.

بحمد الله مجله، 100 شماره خودش را پشت سر گذاشته و تا حدود زیادى در رسیدن به اهداف خود موفق بوده؛ اما در بعضى از بخشها كار خودمان را كامل نمى‏دانیم و بایستى در آینده بیش‏تر به آنها توجه شود.

یكى از بخشها كه به نظر مى‏رسد نیاز به كار گسترده‏تر دارد، تغذیه سیاسى مبلغین و ارائه اطلاعات تبلیغى مورد نیاز آنها است. در بخش آموزش هم خوب كار شده و ان شاء الله در شماره‏هاى آتى این بخش را تقویت خواهیم كرد.

مجله اگر بخواهد یك مجله كاربردى و مفید باشد، طبعاً بایستى با نیاز مخاطبین تا حدى گره بخورد و آن نیازها را برآورده كند. الآن تیراژ مجله، هشت هزار نسخه است كه به استثناء حدود 500 نسخه تماماً به فروش مى‏رسد و مورد استقبال مخاطبان واقع شده است، و امیدواریم در آینده بتوانیم تنوع مطالب ارائه شده را بیش‏تر كنیم.

یكى از بحثهایى هم كه احساس مى‏كنیم خلأ آن همچنان در مجله محسوس است، ارتباط بین خود مبلغین مى‏باشد. ما در شماره‏هاى بسیارى از مبلغین در خواست كردیم كه تجارب خودشان را براى ما بنویسند؛ ولى متأسفانه در این زمینه همكارى جدى رخ نداده است. نامه‏هایى كه براى ما مى‏آید نسبت انتظاراتمان خیلى كم است؛ البته منظورم از نامه، بیش‏تر ثبت تجارب است؛ به این معنا كه مبلغین تجارب خودشان را بنویسند و ما در مجله به عنوان تجارب مبلغین موفق آنها را منتشر كنیم. در این زمینه حقیقتاً مقدارى كاستى وجود دارد و شاید علت عمده آن این است كه در برنامه‏هاى آموزشى حوزه روى نگارش، كار نشده است؛ از همین جهت مبلغین به لحاظ فهم و درك مطالب و معارف دینى و بیان آنها براى مردم موفق‏اند؛ امّا در تبلیغ نوشتارى و ثبت یافته‏هاى علمى خودشان به صورت كتاب و مقاله، ضعیف هستند كه امیدواریم با ارتقاء برنامه‏هاى آموزشى حوزه، بخشى از این خلأها پوشش داده شود.

بد نیست این جمله را هم عرض كنم كه مجله مبلغان تنها مجله‏اى است كه بر اساس ماههاى قمرى منتشر مى‏شود و دلیل آن هم این است كه مى‏خواهد به مناسبتهاى دینى كه غالباً بر اساس تاریخ قمرى است، اطلاعاتى را در اختیار مبلغین قرار دهد؛ از اینرو چنانچه مثلاً مطالب شماره‏هاى مربوط به محرم گرد آورى شود، مى‏تواند مطالب متنوع و غنى را در ارتباط با تبلیغ در محرم در اختیار مبلّغان قرار دهد، كما اینكه امسال این كار را انجام دادیم و محصول آن كتاب «تبلیغ در محرم» مى‏باشد و قصد داریم به یارى خدا كتابهاى تبلیغ در صفر، رمضان و.. را نیز تنظیم كنیم.

هر چند ماه یك بار، از مخاطبین نطرخواهى مى‏كنیم كه ضریب رضایت مبلغین در حد قابل قبولى است.

نگاهمان به مجله یك نگاه آموزشى است. به عنوان مثال روحانیون هجرت علاوه بر مطالعه این مجله، پرسشنامه‏اى كه در پایان مجله است را تكمیل كرده و براى ما ارسال مى‏كنند. روحانیون بعضى از نهادها، مجله را به عنوان یك متن آموزشى مورد استفاده قرار مى‏دهند؛ از همین جهت خود این امر، در ارتقاء علمى مبلغین و به روز كردن اطلاعات آنها و كاستن از سخنرانیهاى تكرارى بسیار مؤثر و مفید بوده است.

یكى از مشكلات عمده، رساندن مجله در زمان مقرر و اول هر ماه به دست مبلغان است كه متأسفانه ما همچنان در این جهت دچار مشكلیم. گر چه دوستان ما در هیئت تحریریه و سر دبیرى مجله تلاش مى‏كنند كه مجله را به وقت آماده كنند؛ ولى باز گاهى به لحاظ تولید، تأخیر داریم. البتّه عمدتاً تأخیر مربوط به پست است كه متأسفانه در بعضى از موارد گاهى تا 15 روز و یك ماه طول مى‏كشد تا این مجله به مقصد خودش برسد. با توجه به اینكه مطالب مناسبتهاى مجله، براى زمان خاصى تدوین شده است كه اگر بعد از آن زمان برسد، قاعدتاً فایده‏اش براى مبلّغین كاهش مى‏یابد، چنانچه سیستم پست با ما همكارى كند، مجله مى‏تواند در كار و فعالیت تبلیغى مبلّغان تأثیر بیش‏ترى داشته باشد. البته براى جبران بخشى از این این مشكل بنا داریم كه ان شاء الله سایت اینترنتى معاونت تبلیغ را فعال كنیم كه مبلغین از سایت مذكور استفاده كرده و بتوانند زودتر و به موقع مطالب مجله را دریافت نمایند.

· لطفا در مورد نحوه برنامه‏ریزى، پذیرش مقالات، معیارهاى بررسى آنها در مجله مبلغان و نحوه تعامل با نویسندگان توضیح دهید.

o حجه الاسلام والمسلمین ملانورى سردبیر مجله مبلغان: برنامه‏ریزى در مجله مبلغان، براساس اهداف و سیاستهاى كلى مشخص شده در طرح آن، توسط هیئت تحریریه در جلسات مداوم انجام مى‏شود؛ بدین صورت كه در چارچوب اهداف كلان مجله، پیشنهادهاى جدید - چه آنها كه از طرف خوانندگان محترم در نظرخواهیها به دست مى‏آید و چه مواردى كه اعضاى محترم هیئت تحریریه مطرح مى‏كنند - مورد بررسى قرار گرفته و در مورد آنها تصمیم‏گیرى مى‏شود. حتى براى تغییر در اهداف و سیاستهاى كلان نشریه نیز راهى براى بازنگرى در طرح قرار داده شده كه یكى از اركان مهم تصمیم‏گیرى در این خصوص نیز هیئت تحریریه است.

به صورت طبیعى محورها و موضوعات قابل پژوهش در مجله در هیئت تحریریه بررسى و تصویب مى‏شوند و سپس جهت تدوین به نویسندگان محترم سفارش داده مى‏شود. به همراه همین شماره از مجله مبلغان (شماره 101) ویژه نامه‏اى آماده شده و در آن، بعضى از محورها و موضوعات مصوب در بخش مناسبتها و سوژه‏هاى سخنرانى ارائه گردیده و به صورت عمومى از همه نویسندگان محترم دعوت شده است كه در صورت تمایل، موضوع یا موضوعاتى را انتخاب و به تدوین آنها بپردازند.

البته مقالاتى كه بدون سفارش نیز آورده مى‏شوند، در صورتى كه در راستاى اهداف مجله باشند، پس از بررسى و تأیید، چاپ مى‏شوند. همه مقالات پس از ارزیابى و تأیید دو نفر از اعضاى هیئت تحریریه قابل چاپ خواهند بود.

در بررسى مقالات، دو نوع ملاك در نظر گرفته شده است:

الف. ملاكهاى كلیدى، كه عبارتند از: اعتبار منابع و استفاده از منابع دست اول، اتقان متن، رعایت امانت در نقل، ترجمه و برداشت صحیح از آیات و روایات، و توجه به نیاز مبلّغان.

در صورتى كه یكى از این معیارها در مقاله‏اى رعایت نشده باشد، آن مقاله مورد پذیرش قرار نمى‏گیرد.

ب. ملاكهاى امتیازى، كه عبارتند از: سازگارى عنوان نوشته با محتوا و سرفصلها، ترتیب منطقى مطالب، روانى قلم و نگارش، نوآورى، نداشتن تطویل ممل و پرهیز از لفّاظى، وسعت تتبّع، استفاده از حكمتهاى آیات و روایات به صورت مستدل، داشتن تحلیل مناسب، و جمع بندى و نتیجه‏گیرى.

هر مقاله‏اى براى چاپ باید حداقل 60 امتیاز از صد امتیاز اختصاص یافته به ملاكهاى امتیازى را به دست آورد. همچنین مقالات براساس امتیازات، درجه بندى مى‏شوند و حق الزحمه نویسندگان براساس آنها پرداخت مى‏گردد.

رعایت نكات زیر در پذیرش مقالات بسیار حائز اهمیت است، از اینرو از نویسندگان محترم درخواست مى‏كنیم آنها را مورد توجه قرار دهند:

1. با توجه به اصل محوریت قرآن و اهل بیت‏علیهم‏السلام در تبلیغ دین، حتى الامكان لازم است نویسندگان محترم مطالب خود را به آیات نورانى قرآن و روایات اهل بیت‏علیهم‏السلام مستند نمایند تا از اعتبار بیش‏ترى برخوردار باشد.

2. از آنجا كه آیات و روایات در سخنرانیها به كار گرفته مى‏شوند، لازم است به صورت كامل؛ یعنى متن عربى با اعراب كامل و تقطیع نشده و ترجمه دقیق فارسى ارائه شوند.

3. در همه مقالات و مخصوصا در مقالات مربوط به مناسبتها و سوژه‏ها كه در سخنرانى استفاده مى‏شوند، به تناسب، از شعر، تمثیل، داستان كوتاه و... استفاده شود.

4. جهت به روز شدن مطالب، از تحلیلهاى مناسب و به روز، و گره زدن مطالب با حوادث و مسائل مورد نیاز مخاطبان غفلت نشود.

5. با توجه به فرهیخته بودن مخاطبان مجله، از شرح و بسط زیاد مطالب پرهیز شود.

نویسندگان محترم حوزوى و دانشگاهى مى‏توانند جهت اخذ موضوع و شرایط پذیرش مقالات و هماهنگیهاى بیش‏تر، با بخش سرویس مقالات تماس حاصل نمایند.

· به نظر شما چه خطراتى مبلغان را تهدید مى‏كند؟

o حجه الاسلام والمسلمین مهدى‏پور: یك مبلّغ، رسالت سنگینى بر دوش دارد و در جایگاهى حساس قرار گرفته است. لباس پیامبرى بر تن دارد و سخن‏گوى قرآن و عترت‏علیهم‏السلام شناخته مى‏شود. هرگونه گفتار و رفتار او مورد توجه جامعه است و مایه هدایت و یا خداى ناكرده انحراف جامعه مى‏شود. در این فرصت، فقط مى‏توان فهرستى از خطرها و موانع موفّقیت مبلّغان گرامى را برشمرد:

1. دنیاگرایى‏

در بیانات امام خمینى‏رحمه الله آمده است كه «هیچ چیز به زشتى دنیاگرایى روحانیت نیست.‌» كسى كه جامه آخرت‏گرایى بپوشد و در دنیاگرایى بكوشد، به مقدّسات عالم خیانت كرده، به خود و جامعه زیانى بزرگ وارد مى‏آورد.

2. فتواى بدون علم‏

مردم احكام الهى را از مبلّغان مى‏پرسند. مبلّغ اگر مسائل شرعى را مى‏داند، وظیفه دارد كه در این جهت بكوشد كه حكم خداوند را به طور روشن بیان كند و اگر نمى‏داند، پرسش‏گر را به عالم دیگر، كتاب مورد نظر و یا زمان دیگر ارجاع دهد. فتواى بدون علم و بیان احكام الهى بدون تحقیق، خطرى بزرگ است در كمین هر كسى كه روحانى شناخته مى‏شود.

3. نا آشنایى با قرآن و حدیث‏

مهم‏ترین وظیفه مبلّغان، انتقال اندیشه‏ها، احكام و اخلاق دینى به جامعه بشرى است. مبلّغ اگر در قرائت قرآن و حدیث و فهم معناى ساده آن با مشكل مواجه باشد، در انتقال معارف دین و فهم آن موفّق نخواهد بود؛ از اینرو، تلاش براى فهم دقیق آیات قرآن و دریافت درست مفاهیم احادیث، وظیفه‏اى سنگین بر عهده مبلّغان و مسئولان تربیت مبلّغ است.

4. بى‏دقت سخن گفتن‏

صداقت، شرط اعتماد متقابل انسانها است. كسى كه عادت زشت بزرگ‏نمایى و كوچك‏سازى در گفتارش راه یابد، نمى‏تواند مورد اعتماد مردم قرار گیرد. اوّلین شرط اعتماد به مبلّغان، راست‏گویى و صداقت ایشان است.

5. ترس و طمع‏

كسى كه با تهدید و تطمیع از انجام وظیفه الهى سرباز زند، شایستگى جایگاه بلند تبلیغ را ندارد. درحدیث علوى‏علیه‏السلام آمده است: «لا یقِیمُ اَمْرَ اللَّهِ سُبْحانَهُ اِلَّا مَنْ لا یصانِعُ وَلا یضارِعُ وَلا یتَّبِعُ الْمَطامِعَ؛ (1) فرمان خدا را كسى مى‏تواند به پا دارد كه سازش‏كار نباشد، همرنگ جماعت نشود و از آزمندیها پیروى ننماید.‌»

6. بى‏خبرى سیاسى‏

كسى كه از اوضاع و شرایط اجتماعى و اخبار جارى كشور و جهان بى‏اطلاع باشد، توان هدایت مردم در برابر شرایط روز را ندارد. مبلّغ باید نسبت به اخبار مهم فرهنگى، سیاسى و اقتصادى حساس باشد.

7. فضل فروشى‏

گاهى به جاى آنكه مردم را به سوى اسلام، قرآن و وظیفه الهى دعوت كنیم، دانش و مقام خویش را به نمایش مى‏گذاریم و مردم را به سوى خویش دعوت مى‏كنیم. یا به تعبیر شهید بزرگوار مرتضى مطهرى، «دلّال شخصیتها» مى‏شویم. مبلّغان گرامى نسبت به تمام خطرهاى عقیدتى، اخلاقى، اجتماعى، علمى و فنّى باید هوشیار باشند و از خداوند توفیق بخواهند.

· حضرتعالى خلأهاى تبلیغى را در كجا مى‏بینید؟

o حجه الاسلام والمسلمین ماندگار: اگر فطرت انسانها تشنه حقیقت است و قرآن و عترت هم چشمه حقایق ناب، پس هر جا فطرتى غبار گرفته باشد و هر جا حقیقتى از اسلام ناب قابل طرح باشد، آنجا بستر تبلیغ فراهم است كه در واقع، رساندن آب حیات به دلهاى تشنه خواهد بود. با این بیان، وقتى بسترهاى تبلیغ را منحصر به مكان، زمان و شرایط خاصى كرده‏ایم، خلأهاى تبلیغى، بسیار خواهد بود كه تنها به مواردى از آنها اشاره مى‏شود:

1. مجالس شادى، اعم از مناسبتهاى دینى و انقلابى و یا مجالس شاد مردمى اعم از عروسیها و جشنها. براى این‏گونه بسترها نه الگویى ارائه شده است و نه مدیران و مجریان تربیت شده‏اند؛ در نتیجه، تنها راه باقى مانده، یا استفاده از الگوهاى غربى است و یا پاك كردن صورت مسئله، یعنى تعطیلى.

2. پاركها و مكانهاى تفریحى كه یكى از مناسب‏ترین مكانها براى طرح نشاط دینى و معارف دینى است.

3. قطارها، اتوبوسها و هواپیماها بسترهایى هستند كه تبلیغ در آنها مى‏تواند در قالب صوت و تصویر و فیلمهاى كوتاه، زیبا و جذاب طراحى شود.

4. پادگانهاى ارتش و سپاه و پایگاههاى مقاومت بسیج كه على رغم حضور نیروهاى عقیدتى - سیاسى، هیچ برنامه‏ریزى تبلیغى از حوزه علمیه براى آنها انجام نشده است.

5. زندانها، مراكز بازپرورى و بیمارستانها.

6. خوابگاههاى مدارس شبانه روزى.

7. هیئتهاى مذهبى‏اى كه تنها به تجمع چند نفر و برنامه حد اقلّى سینه زنى اكتفا كرده‏اند.

8. اردوهاى دانش‏آموزى، دانشجویى، اصناف و عموم مردم اعم از اردوهاى زیارتى و تفریحى، به‏ویژه اردوهاى راهیان نور كه اكثر مشتریان آن جوانان مشتاق هستند.

9. ورزشگاهها و سالنهاى ورزشى آقایان و بانوان.

10. و محیطهاى گردشگرى و توریستى.

لازم به ذكر است كه خیلى از این بسترها براى تبلیغ صوتى تصویرى و نوشتارى بستر مناسبى هستند كه بهره‏گیرى مناسب از آنها، طراحى، برنامه‏ریزى و مدیریت جدّى مى‏طلبد.

· حضرتعالى چه امورى را در موفقیت یا ناكامى تبلیغات دینى در شرایط فعلى كشور مؤثر مى‏دانید؟

o حجه الاسلام والمسلمین مختارى: از آنجا كه این عرصه بسیار گسترده و مجال اندك است، مواردى را فهرست‏وار یادآور مى‏شوم.

در موفّقیت یا ناكامى تبلیغات، این شرایط و عوامل مؤثّرند:

الف. شیوه‏ها

امروزه شیوه منبر و كلام، خوب است؛ ولى زندگى مردم كاملاً ماشینى شده و فرصتها اندك است. فرصت حضور پاى منبر به شدّت كاهش یافته است؛ از اینرو، بیش‏تر باید از قلم یعنى مجله، روزنامه، كتاب، بروشور، پوستر، بَنِر و... استفاده كرد.

از همه اینها بالاتر، امروزه «هنر» حرف اوّل را مى‏زند. ما باید از عرصه فیلم و هنر بیش‏ترین استفاده‏ها را در بهترین محورها و پیامها داشته باشیم. علاوه بر این، در مسجد نیز با تكنیكهاى هنرى گفتارى و... آشنا باشیم تا بتوانیم مخاطب را به نحو مطلوبى جذب نماییم.

ب. شخصیت و سواد مبلّغ

در گذشته اكثر مردم، بى‏سواد یا كم‏سواد بودند؛ ولى امروزه عمدتاً تحصیلات خوبى دارند. دیروز یك روحانى ژنده‏پوش و ژولیده را، مقدس‏تر و باتقواتر تلقّى مى‏كردند؛ ولى امروزه همو را بى‏عرضه و بى‏سوادتر مى‏پندارند؛ از اینرو، روحانى باید آراسته (و نه تجمّل‏گرا) باشد. هرقدر روحانى آشفته، كثیف و نامرتب‏تر باشد، تأثیرگذاریش كم‏تر است. از نظر علمى نیز امروزه همه به سایتها، لوحهاى فشرده و رسانه‏ها دسترسى دارند و احیاناً موضوع مطرح شده در منبر را پى‏گیرى مى‏كنند. این قابل قبول نیست كه مبلّغ در معارف اسلامى حرف تازه‏اى نداشته و در عین حال تأثیرگذار باشد.

ج. استفاده از وسایل كمك آموزشى

40 سال پیش برخى از مبلغان براى تأثیرگذارى بیش‏تر سخنهایشان، تخته سیاه را به مسجد آوردند. امروزه باید انواع وسائل كمك آموزشى نظیر رایانه، لوحهاى فشرده مذهبى و... در محافل و مساجدمان باشد.

د. مكان تبلیغ

هرچقدر مساجد و دیگر مكانهاى تبلیغى تمیز، نظیف، معطّر و نمازگزاران متعهّد و مؤدّب باشند، تأثیرگذاریش بیش‏تر است. البته وقتى تبلیغات روحانى اثرگذارتر است كه علاوه بر تبلیغ در مسجد و حسینیه، به صورت مداوم در مراكز آموزشى، فرهنگى و دانشگاهى كه متن جامعه جوانان را تشكیل مى‏دهد، حضور و ظهور و تدریس داشته باشد.

ه. خوب جلوه دادن چهره روحانیت

دیروز تنها مذاهب و ادیان دیگر، آن هم با انگیزه‏هاى مذهبى مخالف روحانیت بودند؛ ولى امروز چند عامل دیگر نیز اضافه شده است:

اوّل: آنكه اكثر مردم روحانیت و حاكمیت را مساوى و مساوق مى‏شمارند و علل خرابیها و كم‏كاریهاى برخى از ادارات را روحانیت مى‏دانند و از هر اداره‏اى كه ناراضى مى‏شوند، به علما بد مى‏گویند.

دوم: استكبار جهانى با تمام توان به میدان آمده است؛ زیرا روحانیت و مكتب شیعه را تنها گروه و مكتب زنده و دشمن خود مى‏داند و درست هم فهمیده است. در جهان اسلام تنها چند صد میلیون شیعه، نیروى محرّك جامعه اسلامى مى‏باشند. تنها كشورى كه در خاورمیانه و میان مسلمانان، اسرائیل را به رسمیت نمى‏شناسد، ایران است و تنها گروهى كه اسرائیل را در تاریخ حیاتش شكست داده، روحانیت شیعه و حزب اللّه است. بدیهى است كه عكس العمل دشمن چه خواهد بود. حضرت امام راحل‏رحمه الله فرمودند: «از زمانى كه ما به استعمار سیلى محكم زدیم، مى‏بایست مواظب خودمان مى‏بودیم.‌» یعنى از زمان میرزاى شیرازى بزرگ ونهضت تنباكو.

سوم: در عرصه داخل كشور، احزاب شكست‏خورده و گروهكهاى وابسته، پیروزى خود را در سایه شكست روحانیت مى‏بینند؛ از اینرو، به مبانى عقیدتى اسلامى و علماى حوزه‏ها نیز حمله مى‏كنند و علاوه بر مبلّغان، به ارزشها نیز مى‏تازند. روحانى باید مواظب چنین حركاتى نیز باشد و مجموعه سم‏پاشیهاى بیگانگان را خنثى سازد.

چهارم: متأسفانه برخى از افرادى كه ادّعاى تدین مى‏كنند، اسیر هوا و هوس و ریاست‏طلبى در باطن مى‏باشند. مثلاً گاهى هیئت امناى یك مسجد، كانون فرهنگى آن و یا بسیج مسجد و امثال آنها، انتظار دارند فقط نقطه‏نظرهاى آنها در مسجد اعمال گردد و پیشنماز عامل اجراى خواسته‏هایشان باشد. در اینجا دو راه متصوّر است: اگر روحانى مجرى خواسته‏هایشان شود، اكثر مخاطبان و جوانان ناراضى مى‏شوند و اگر این كار را نكند، بیش‌ترین ایرادها و عیبها را بر او وارد مى‏كنند. و این خود یكى از مشكلات روحانیت است كه بر آن سرپوش نهاده مى‏شود.

چرا نباید بزرگ‏ترها به فكر چاره باشند. آیا روحانى باید تابع هیئت امنا باشد یا مستقل عمل نماید؟ آیا نباید جایگاه حقوقى و قانونى روحانى بالاتر از سایر نهادهاى دخیل در مسجد و دیگر نهادهاى مذهبى باشد تا این مشكلات پدید نیاید؟

· لطفا دیدگاه خود را در مورد اهمّیت تبلیغ در جهان امروز بیان كنید.

o حجه الاسلام والمسلمین اسدعلیزاده: در عصر حاضر، مسئله تبلیغ از اهمیت خاصى برخوردار است و به عنوان یك امر بسیار حساس و سرنوشت‏ساز مورد توجه است.

نظامهاى كنونى، هزینه‏هاى سنگینى را به این موضوع اختصاص مى‏دهند و تبلیغات را یكى از محورهاى حاكمیت مى‏شمارند. جذب ملتها و توده‏هاى مردم و تأمین منافع دولتها، ملّتها، شركتها و نظایر آنها بر این اساس دور مى‏زند.

معرفى مكتبها، نظامها و شخصیتهاى سیاسى، مذهبى، اجتماعى و... از همین راه صورت مى‏پذیرد. پیشرفت و نفوذ نظامها، مكتبها و استیفاى حقوق هر ملّت و كشورى، معمولاً به توان تبلیغى آن كشور و ملّت بستگى دارد.

امام‏رحمه الله در این‏باره مى‏فرماید: «مسئله تبلیغات یك امر مهمى است كه مى‏شود گفت كه در دنیا در رأس همه امور قرار گرفته است و مى‏توان گفت دنیا بر دوش تبلیغات است.‌»

به همین جهت، امروزه علوم و تخصصهاى گوناگونى همچون آمار، جامعه‏شناسى، فلسفه، ادبیات، زیبایى‏شناسى، اقتصاد و سایر علوم از امر تبلیغات بهره مى‏گیرند. تنوع ابزارهاى تبلیغات و نیز ارتباط آن با انواع تكنولوژیهاى جدید و مدرن، آن را به صنعتى پیچیده تبدیل كرده است كه از آن به نام «صنعت تبلیغات» یاد مى‏كنند. این صنعت آن چنان گسترده شده كه ثروتهاى عظیمى در آن انباشته گردیده است و یكى از مهم‏ترین بخشهاى اقتصادى كشورها محسوب مى‏گردد. به‏ویژه با ورود فن‏آورى اطلاعات اینترنت، مرزهاى تبلیغات از هم شكافته به دهكده جهانى تبلیغات تبدیل شده است.

هر سازمان براى جهت‏دهى مخاطبان خود، در راستاى ایجاد نگرشهاى مثبت یا بهره‏گیرى از ابزارها، تاكتیكها و سبكهاى تبلیغاتى جدید، قادر است تأثیرات اساسى در نظامهاى فكرى و سیاسى جوامع بشرى داشته باشد. بدین ترتیب تبلیغات، یك سلاح فعّال و مؤثّر در جنگ با افكار بشرى است. تبلیغات فرهنگ ساز است و بخش عمده ذهن مردم را مشغول مى‏كند.

در دنیاى امروز، خصوصاً مكاتب الحادى و دشمنان اسلام از روشها و ابزارهاى بسیار پیشرفته تبلیغى براى پیشبرد مقاصد شوم خود استفاده شایانى مى‏كنند و آن را به صورت گسترده و به سود هدفها و افراد خود به كار مى‏گیرند. باید توجه داشت كه امكانات دشمنان براى انجام تبلیغات علیه اسلام و حكومت دینى بسیار گسترده است. آنان بزرگ‏ترین ابزارهاى تبلیغاتى از قبیل شبكه‏هاى ماهواره‏اى رادیویى و تلویزیونى، مطبوعات، شبكه جهانى اینترنت و دیگر دستگاههاى تبلیغاتى را در اختیار دارند. آنان با استفاده از این ابزارهاى پیشرفته و مدرن، تبلیغات وسیعى را براى وارد كردن ضربه به باورهاى دینى و معنوى مسلمانان با شدّت هر چه بیش‌تر بدون وقفه آغاز كرده‏اند.

حال با توجه به مطالب یاد شده، اهمّیت و جایگاه تبلیغ دین و ضرورت آن براى ما روشن است و این امر، ما را براى مقابله با هجمه شدید دشمن فرا مى‏خواند و ضرورت تبلیغ دینى را دو چندان مى‏نماید. باید بدانیم كه در صورت كوتاهى در این امر، خطر تباهى ارزشهاى دینى و گسترش ناهنجارى اخلاقى و اجتماعى حتمى است؛ به همین سبب، در متون دینى، آیات و روایات فراوانى به اهمیت و ضرورت تبلیغ دین اختصاص یافته است و پیروان دین مقدّس اسلام را به قیام و انجام این مسئولیت خطیر خویش تشویق مى‏نماید و از هر گونه كوتاهى و بى‏تفاوتى دراین امر حسّاس بر حذر مى‏دارد.

· لطفا قدرى در مورد اهمیت بخش مناسبتها در مجله مبلّغان و تأثیرات آن صحبت بفرمایید؟

o حجه الاسلام والمسلمین پاك نیا: پروردگار متعال مى‏فرماید:

«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى‏ بِآیاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُم بِأَیامِ اللَّهِ إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَأَیتٍ لِّكُلِ‏ّ صَبَّارٍ شَكُورٍ»؛ (2) «در حقیقت موسى را با آیات خود فرستادیم [و دستور دادیم:] كه قومت را از تاریكیها به نور بیرون آور و روزهاى خدا را به آنان یاد آور شو! كه در این [یادآورى و زنده كردن روزهاى ویژه‏] نشانه‏هایى است براى هر صبركننده شكرگزار.‌»

از این آیه معلوم مى‏شود كه روزهاى سرنوشت ساز تاریخ بشر كه از ایام اللّه است، باید پاسدارى شود؛ گرچه همه روزها به خداوند متعلق مى‏باشد.

همچنین از این آیه شریفه، نكاتى دیگر در اهمیت احیا و ترویج مناسبتهاى مهم تاریخى و حوادث سرنوشت ساز مى‏توان استخراج كرد:

1. انبیاى الهى و ادامه دهندگان راه ایشان؛ یعنى مبلّغان دینى، وظیفه دارند كه با ذكر مناسبتهاى ویژه، مردم را از تاریكها به سوى نور و روشنایى و هدایت سوق دهند؛

2. احیاى این روزها، یك فرمان توحیدى از طرف خداوند متعال است؛

3. مردم نیز وظیفه دارند از این روزها عبرت بگیرند و با آگاهى و بصیرت بیش‏ترى براى آینده خود برنامه‏ریزى كنند؛

4. توجه به مناسبتهاى تاریخى، دست‏آوردهاى ارزشمندى براى انسانها دارد كه از جمله آنها مى‏توان به تقویت روحیه بردبارى و شكرگزارى در وجود افراد اشاره كرد.

قرآن كریم افزون بر فرمان پاسداشت ایام اللّه، خود نیز از برخى مناسبتهاى ارزشمند نام مى‏برد: احیاى مراسم روز جمعه، عید قربان، عید فطر، ماه رمضان، شبهاى قدر، روز غدیر، روز حنین، روز بدر و....

اساساً یادآورى روزهاى سرنوشت ساز تاریخى، بهترین وسیله براى ترویج اهداف و ارزشهاى یك ملّت محسوب مى‏شود و جلوه‏اى از هویت، فرهنگ و ریشه آنان است. مثلاً در فرهنگ ما، بعثت، هجرت، غدیر، عاشورا، ولادتها و وفاتهاى معصومین‏علیهم‏السلام، 15 خرداد، هفته دفاع مقدس، 22 بهمن و... از جمله مناسبتهاى ارزشمند تاریخى محسوب مى‏شوند. جامعه‏اى كه نتواند از مناسبتهاى مهم تاریخ خود بهره گیرد، افراد آن محكوم به شكست خواهند بود.

با توجه به سخنان پیش‏گفته، اهمیت بخش مناسبتها در ماهنامه مبلّغان روشن مى‏شود. این بخش و مقالات آن نیز در ترویج و زنده نگه‏داشتن مناسبتهاى مذكور، براى مخاطبان مجلّه از دو جهت تأثیرگذار مى‏باشد: 1. از لحاظ آموزشى؛ 2. از جهت تربیتى.

در این مقالات، بسیارى از نیازهاى علمى مبلّغان گرامى تأمین مى‏شود و آنان به راحتى مى‏توانند از مطالب مناسبتها بهره ببرند و از لحاظ تربیتى نیز هم خود و هم مخاطبان و مستمعان را بهره‏مند كرده، تربیت نمایند.

· از نظر شما مبلّغان دینى چه وظایفى به عهده دارند؟

o حجه الاسلام والمسلمین حسینى: از امام هشتم‏علیه‏السلام نقل شده است كه فرمود: «رَحِمَ اللّهُ عَبْداً اَحْیا اَمْرَنَا... یتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَیعَلِّمُهَا النَّاسَ فَاِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَ تَّبَعُونَا؛ (3) خداوند رحمت كند بنده‏اى را كه امر ما را زنده كند... علوم ما را فرا گرفته، به مردم یاد مى‏دهد. به درستى كه اگر مردم خوبیهاى گفتار ما را بدانند، از ما پیروى مى‏كنند.‌»

مهم‏ترین وظایف مبلّغان را مى‏توان در پنج امر خلاصه كرد كه در حدیث فوق به دو امر مهمّ آن اشاره شده است:

الف. شناخت مكتب اهل بیت‏علیهم‏السلام

مبلّغ دینى باید با تمام علوم اهل بیت و مذهب شیعه، در حدّ لازم و ضرورى آشنا باشد. باید با عقاید شیعه در حدّى كه جوابگوى مردم و خصوصاً جوانان باشد، آشنا گردد. از احكام به مقدارى كه نیاز خود مبلّغ و جامعه است، باخبر باشد. (چنان‏كه در مسئله 11 رساله‏هاى عملیه به آن تصریح شده است.) از اخلاقیات اسلامى آگاهى كلّى و اجمالى داشته باشد و از آداب و دستورات زندگى از دیدگاه اسلام نیز اطّلاع داشته باشد و در كنار همه اینها، از مسائل مهمّ جهانى و جامعه خویش اطّلاع كافى داشته باشد.

ب. تبیین صحیح امور دینى براى مردم

وظیفه دوّم در تبلیغ این است كه مسائل دینى را به صورت صحیح، واضح و روشن از طریق سخنرانى، بیان احكام، كلاس، جلسات عادّى و... براى مردم بیان كند؛ به‏گونه‏اى كه در یك سفر تبلیغى، مبلّغ باید اجمال احكام ضرورى اسلام، اعتقادات مهمّ و اخلاقیات لازم را در حدّ نیاز و سطح آگاهى مردم محلّ تبلیغ ارائه و تبیین كند.

ج. عامل بودن به دین

تنها گفتار كافى نیست. مبلّغ باید در عمل و رفتار خویش نیز عظمت و زیبایى دین و مذهب اهل بیت را نشان دهد. على‏علیه‏السلام مى‏فرمایند: «هر كس خود را در سِمَت پیشوایى مردم قرار مى‏دهد، باید پیش از آموزش دیگران، از تعلیم خود آغاز كند. و باید پیش از تأدیب با زبان، با منش و عمل خود ادب آموزد. و آن كس كه خود را علم و ادب مى‏آموزد، از آنكه به مردم علم و ادب مى‏آموزد، به تكریم و بزرگداشت سزاوارتر است.‌» (4)

نفس خود ناكرده تأدیب اى فلان‏                                     چون كنى تأدیب نفس دیگران‏

د. حفظ اخلاص

اگر در تبلیغ اخلاص نباشد، مؤثّر نخواهد بود. موفّق‏ترین قشر در بین بشریت، انبیا و اولیاى الهى‏علیهم‏السلام بوده‏اند كه راز و رمز اصلى موفّقیت آنها در یك كلمه خلاصه مى‏شود و آن اخلاص در راه خداست. رمز جاودانگى و ماندگارى آنان نیز همین مسئله است.

على‏علیه‏السلام فرموده‏اند: «فِى الْاِخْلاَصِ یكُونُ الْخَلاَصُ؛ (5) رهایى انسان [از گرفتاریهاى دنیوى و آخرتى‏] در اخلاص‏ورزى است.‌» مبلّغى موفّق و داراى نفوذ خواهد بود كه اخلاص داشته باشد. ریشه اخلاص هم این است كه طمع و امید به مال و ثروت مردم در كار نباشد.

ه. معاشرت مهرآمیز

اگر مبلّغى عالِم، عامِل و مخلص باشد، ولى نرم‏خویى نداشته باشد، موفّق نخواهد بود. خداوند موفّقیت بزرگ‏ترین مبلّغ هستى، یعنى خاتم پیامبران را نرم‏خویى و اخلاص مى‏داند: «به بركت رحمت الهى در برابر آنان (مردم) نرم شدى و اگر خشن و سنگ‏دل بودى، از اطراف تو پراكنده مى‏شدند.‌» (6)

پی‌نوشـــــــــت‌ها:

1) نهج البلاغه، حكمت 110.

2) ابراهیم/ 5.

3) بحار الانوار، محمد باقر مجلسى، بیروت، مؤسسه الوفاء، ج 2، ص 30، ح 13.

4) ر. ك: نهج البلاغه، محمد دشتى، حكمت 73.

5) منتخب میزان الحكمه، محمدى رى شهرى، دار الحدیث، ج 1، ص 164، ح 1874.

6) ر. ك: آل عمران/ 159؛ و نیز ر. ك: قلم/ 4.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.