شیوه های افزایش اثربخشی در تبلیغ (2)

تاریخ انتشار:
اشاره در شمارۀ گذشتۀ ماهنامه مبلّغان (شمارۀ 143) موضوع «شیوه‏های افزایش اثربخشی در تبلیغ» بحث و بررسی شد و در آن...
نویسنده: احمد نادری عفیف
نام نشریه: مبلغان ، مهر و آبان 1390 ، شماره 145

اشاره

در شمارۀ گذشتۀ ماهنامه مبلّغان (شمارۀ 143) موضوع «شیوه‏های افزایش اثربخشی در تبلیغ» بحث و بررسی شد و در آن مباحثی همچون «مفهوم تبلیغ»، «اهمیّت تبلیغ»، «تبلیغ وظیفۀ دانشمندان»، «مبلّغان راستین» و... مطرح شد و اکنون ادامۀ آن موضوع به مبلّغان گرامی تقدیم می‏گردد:

7. برخورد ملايم، خوب و محبت‏‏آمیز

یکی از روشهای تأثیرگذار در امر تبلیغ، برخورد ملایم و توأم با مهر و عطوفت است و حتی به عنوان نخستین دستور قرآن در برخورد با دشمنان نیز به شمار می‏آید؛ چنانچه خداوند خطاب به موسی و هارون‌علیهما‌السلام در برخورد با فرعون می‏‏فرماید: «اذْهَبَا إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طغَى * فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَّیناً لَّعَلَّهُ یتَذَكَّرُ أَوْ یخْشى»؛ (1) «به سوی فرعون بروید که طغیان کرده است؛ اما به نرمی با او سخن بگویید، شاید متذکر شوید یا از خدا بترسد.»

اصولاً طبع انسان تحمّل برخورد خشونت‏‏آمیز را ندارد و در مقابل خشونت عکس العمل نشان می‏دهد؛ لذا نتیجه مثبتی نیز گرفته نمی‏‏شود؛ در این شرایط با برخورد ملایم و سخن نرم، می‏‏توان در طرف مقابل نفوذ کرد و تأثیر گذاشت و زمینه پذیرش و قبول را نیز در او تقویت کرد، مگر در موارد خاصی که چاره‏ای جز برخورد خشن وجود نداشته باشد؛ بنابراین توسّل به خشونت و تندی، به‏ویژه در امر تبلیغ، باید در اولویتهای بعدی قرار گیرد؛ چنانچه در تفسیر نمونه می‏‏خوانیم: هر مکتبی باید جاذبه داشته باشد و بی‏دلیل افراد را از خود دفع نکند. سرگذشت پیامبران و ائمه دین‌علیهم‌السلام به‏خوبی نشان می‏دهد که آنان هرگز از این برنامه در تمام طول عمرشان انحراف پیدا نکردند. آری ممکن است هیچ برنامه محبت‏آمیزی در دل سیاه بعضی اثر نگذارد و راه، منحصراً توسل به خشونت باشد، آن در جای خود صحیح است، اما نه به عنوان یک اصل کلی؛ و برای آغاز کار، برنامه نخستین محبت است و ملایمت و این همان درسی است که آیه فوق به روشنی دلالت دارد. (2)

در قرآن کریم می‏‏فرماید: «وَ إِذا جاءَكَ الَّذینَ یؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَیكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ وَ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ وَ لِتَسْتَبِینَ سَبِیلُ الْمُجْرِمینَ»؛ (3) «و هرگاه کسانی که به آیات ما ایمان دارند، نزد تو آیند، پس بگو: سلام بر شما! پروردگارتان بر خودش رحمت را واجب کرده است که هرکس از شما از روی نادانی و نابخردی کار بدی انجام دهد و پس از آن توبه کند و خود را اصلاح نماید، پس قطعاً خداوند آمرزنده و مهربان است.»

8. استفاده از تشويق و تهديد، در جایگاه خود

بشارت و انذار یا تشویق و تهدید، به عنوان دو اصل مهم تربیتی، همیشه باید مورد نظر مبلّغ در امر تبلیغ باشد.

قرآن نیز می‏‏فرماید: «مَن جَاءَ بِالحَْسنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمْثَالِهَا وَ مَن جَاءَ بِالسیئَةِ فَلا یجْزَى إِلا مِثْلَهَا وَ هُمْ لا یظلَمُونَ»؛ (4) «هر کس، کار نیکی به جا آورد، ده برابر آن پاداش دارد و هر کس کار بدی انجام دهد، جز به مانند آن، کیفر نخواهد دید و ستمی بر آنها نخواهد شد.»

شیوه کلی کار انبیا‌علیهم‌السلام یکسان بوده است؛ ارشاد و تربیت بر دو پایه «بیم» و «امید» [یا کیفر و پاداش]. (5)

در روایات وارد شده است که هادی و راهنمای خوب، کسی است که مردم را بین خوف و رجا نگه دارد تا آنها را دچار ناامیدی و یأس از رحمت خدا و یا أمن از عذاب و مکر خدا نسازد؛ چون هر دو در روایات از گناهان کبیره شمرده شده است.

علی‌علیه‌السلام می‏‏فرماید: «اَلَا اُخبِرکُم بِالفَقِیهِ حَقَّ الفَقِیهِ مَن لَم یُقَنِّطِ النَّاسَ مِن رَحمَةِ اللهِ وَ لَم یُؤمِنهُم مِن عَذَابِ اللهِ وَ لَم یُرَخَّص لَهُم فِی مَعَاصِی الله؛ (6) آیا برای شما دین‏‏شناس واقعی را معرفی نکنم؟ دین‏‏شناس واقعی کسی است که مردم را از رحمت الهی نومید ننماید و از عذاب و کیفر ناگهانی خداوند، خاطرشان را آسوده نسازد و به مردم اجازه نافرمانی ندهد.»

9. در حد فهم مردم سخن گفتن

مبلّغ باید برای تأثیرگذاری بیش‏‏تر در مخاطب، در حد درک و فهم آنها مطالب را گزینش کرده و به آنان تعلیم نماید؛ چنانکه پیامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند: «اِنَّا مَعَاشِرَ الاَنبِیَاءِ اُمِرنَا اَن نُکَلِّمَ النَّاسَ عَلَی قَدرِ عُقُولِهِم؛ (7) همانا ما گروه پیامبران، مأموریم که با مردم به اندازه عقل‏‏شان سخن گوییم.»

شهید مطهری می‏‏فرماید: «این روش، در واقع روش پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است.» (8)

اصولاً رهبرانی موفّق هستند که از خود مردم و دردآشنا و هم‏‏زبان با آنان باشند؛ چنان‏‏که در قرآن می‏‏خوانیم: «هُوَ الَّذِى بَعَث فى الأُمِّیینَ رَسولاً مِّنهُمْ‏»؛ (9) «او کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده، رسولی از خودشان برانگیخت.»

و نیز آیات 122 سوره بقره، 32 سوره مؤمنون و 164 سوره آل عمران، به این موضوع دلالت دارند.

10. موقعيت ‏‏شناسي و استفاده از عنصر زمان و مکان

عنصر زمان و مکان، دو اصل مهم در تبلیغ است؛ به عنوان مثال: وقتی از طرف خداوند، مأموریت بسیار مهمِ تعیین جانشین و ابلاغ رهبری و امامت و خلافت علی‌علیه‌السلام به عهده پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله گذاشته می‏‏شود اهمیت این موضوع نمایان می‏‏گردد.

پیامبر اسلام‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در بازگشت به سوی مدینه، در منطقه «غدیر خم» به امر الهی، فرمان توقف داد و همه، در غدیر خم جمع شدند؛ آن منطقه هم آب و درخت داشت که در گرمای حجاز کارساز بود و هم محل جدا شدن کاروانهای زائران مکه بود (اهل یمن، عراق، شام، مدینه و حبشه از هم جدا می‏شدند) و حضرت‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله این موضوع مهم را با رعایت شرایط زمان و مکان اعلان کردند.

ما از این حادثه بسیار مهم، این نکته را استفاده می‏‏کنیم که در تبلیغ و رسانیدن پیامهای الهی به مردم، موقعیت‏‏شناسی و ملاحظه عنصر مکان و زمان، بسیار مهم است و اثربخشی آن قابل انکار نیست. (10)

11. بيان مطالب در قالب سؤال و جواب

یکی از شیوه‏‏های افزایش اثربخشی در تبلیغ، بیان مطالب و ارائه دلایل، در قالب سؤال و جواب است که بهتر می‏‏تواند مخاطب را متقاعد کرده و به پذیرش وا دارد؛ چرا که با این شیوه، می‏‏توان به اعماق روح و قلب او نفوذ کرد (11) و وجدان او را بیدار کرد و وجدان بیدار، بهترین دادگاهی است که به سؤالات درونی پاسخ می‏دهد. (12)

به همین جهت، انبیا از این شیوه، زیاد استفاده می‏کردند؛ به عنوان نمونه، می‏بینیم خداوند به پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‏فرماید: «قُلْ أَ غَیرَ اللَّهِ أَتّخِذُ وَلِیا فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضِ وَ هُوَ یطعِمُ وَ لا یطعَمُ قُلْ إِنى أُمِرْت أَنْ أَكونَ أَوَّلَ مَنْ أَسلَمَ وَ لا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشرِكِینَ»؛ (13) «بگو: آیا غیر از خدایی که آفریدگار آسمانها و زمین است و طعام و روزی می‏بخشد و خود از طعام بی‏نیاز است، دوست و سرپرست گیرم؟ بگو: من فرمان یافته‏‏ام که اولین کسی باشم که تسلیم فرمان او است.»

و نیز این شیوه، از آیات: 50، 71، 72، 74، 114 و 164 سوره انعام قابل استفاده است.

12. پرهيز کردن از حربة هتاكي و ناسزاگویی

استفاده کردن از حربة هتاکی وناسزاگویی، در تبلیغ، مناظرات علمی و مواقع نهی از منکر، ممنوع است؛ (14) چنانکه در قرآن می‏خوانیم: «وَ لا تَسبُّوا الَّذِینَ یدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَیسبُّوا اللَّهَ عَدْوَاً بِغَیرِ عِلْمٍ»؛ (15) «به معبود کسانی که غیر از خدا را می‏خوانند، دشنام ندهید؛ مبادا آنها نیز از روی ظلم و جهل، خدا را دشنام دهند.»

در این آیۀ شریفه، خداوند رعایت اصول ادب و عفّت و نزاکت در بیان را، حتی در برابر خرافی‏‏ترین و بدترین ادیان، لازم می‏‏شمارد؛ دلیل این موضوع روشن است؛ زیرا با دشنام و ناسزا، نمی‏‏توان کسی را از مسیر غلط باز داشت؛ بلکه به عکس، تعصب شدیدِ آمیخته با جهالت در این‏گونه افراد، سبب لجاجت می‏شود و شاید زبان به بدگویی و توهین نسبت به ساحت قدس پروردگار و سایر ارزشهای دینی بگشایند. (16)

امام باقر‌علیه‌السلام می‏‏فرماید: «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسناً قَالَ قُولُوا لِلنَّاسِ اَحسَنَ مَا تُحِبُّونَ اَن یُقَالَ لَکُم فَاِنَّ اللهَ یُبغِضُ اللَّعَّانَ السَّبَّابَ الطَّعَّانَ عَلَی المُؤمِنِینَ المُتَفَحِّشَ السَّائِلَ المُلحِفَ وَ یُحِبُّ الحَیِیَّ الحَلِیمَ العَفِیفَ المُتَعَفِّفَ؛ (17) با مردم به نیکوترین سخنی که دوست دارید آنان با شما بگویند، سخن گویید؛ زیرا خداوند نفرین‏کننده دشنام‏پیشه و طعنه‏زننده بر مؤمنین و دشنام‏گوی بی‏آبرو و گدای سمج نفرت دارد و باحیای صبرپیشه پاکدامن و پرهیزکار را دوست دارد.»

و نیز فرمود: «اِنَّ اللهَ یُبغِضُ الفَاحِشَ المُتَفَحَّحَ؛ (18) به راستی خداوند دشنام‏‏دهنده بی‏‏حیا را دشمن دارد.»

13. بي‏‏اعتنایی به جاهلان

یکی از شیوه‏‏های برخورد با دشمنان کینه‏‏توز اسلام و افراد نادان و جاهل، بی‏‏اعتنایی به آنان است. در قرآن راجع به بندگان خاصّ خداوند می‏‏خوانیم: «وَ عِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِینَ یمْشونَ عَلى الأَرْضِ هَوْناً وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَاماً»؛ (19) «بندگان خدای رحمان کسانی هستند که بی‏تکبر بر زمین راه می‏‏روند و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند [و با آنان سخنان نابخردانه گویند] به آنها سلام گویند [و با بزرگواری از آنان می‏‏گذرند].»

در تفسیر نمونه، در ذیل این آیه آمده است: «سلامی که نشانۀ بی‏‏اعتنایی توأم با بزرگواری است، نه ناشی از ضعف؛ سلامی که دلیل عدم مقابله به مثل، در برابر جاهلان و سبک‏‏مغزان است، سلام وداع گفتن به سخنان بی‏‏رویه آنها، نه سلام تحیت که نشانۀ محبّت و پیوند دوستی است؛ خلاصه، سلامی که نشانۀ حلم، بردباری و بزرگواری است.» (20) و آیات 68 و 106 سوره انعام نیز، به این موضوع دلالت دارند.

14. تنوع در بيان و استدلال و استفاده از ابزار هنر

تنوع در بیان و استدلال و وسایل آموزش، راه پذیرش را برای افراد بازتر می‏‏کند. (21) در جهان پرهیاهوی امروز، غریو صنایع شگفت‏‏آور دقیق کامپیوتری، گوش تاریخ بشر را کَر کرده و سلاحهای تبلیغاتی، دوشادوش سلاحهای نظامی، از تنوّع و کارایی و قدرتمندی فراوانی برخوردار شده است. این تحوّل عظیم، تنها در سلاحهای رزمی رخ نداده، بلکه همگام با آن، تحوّلی بزرگ‏‏تر در رابطه با وسایل و شیوه‏‏های تبلیغاتی صورت گرفته است که باید بگوییم سلاحهای تبلیغاتی در پیشاپیش سلاحهای رزمی در حرکت است و اولین سنگرها و خطوط مقدم جبهه‏‏های نبرد فرهنگی و نظامی، توسط طوفانهای تبلیغی و شگردهای تبلیغاتی شکسته و فتح می‏‏گردد؛ و در نتیجه حوزه و روحانیت باید به این واقعیت، بیش از پیش توجه کنند و سلاحهای تبلیغی را در نوع خود، تکامل بخشند و نیز بر انواع آن بیافزایند.

15. بيدار کردن فطرتها و فعّال کردن انديشه‏‏ها

در قرآن کریم، در جریان مجالده و گفتگوی ابراهیم با مشرکان، این روش، جهت اقناع آنها، به نحو دقیق مطرح گشته است. (22)

در تفسیر نور، در ذیل آیات مربوط به مجادله حضرت ابراهیم‌علیه‌السلام می‏‏خوانیم: «بیدار کردن فطرتها، فعّال کردن اندیشه‏‏ها و توجه به احساسات، از بهترین شیوه‏‏های تبلیغ است.» (23)

16. سياست جذب حدّاکثری و دفع حدّاقلي

مبلّغ باید در امر تبلیغ، سیاست جذب حدّ اکثری و دفع حدّاقلّی را سر لوحۀ کار خود قرار دهد تا بتواند نیروهای مخلص را حفظ کرده و افراد بیشتری را به دامن دین و آموزه‏های آن بکشاند. (24)

و نیز در قرآن، خطاب به پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله آمده است: «وَ لا تَطرُدِ الَّذِینَ یدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاوَةِ وَ الْعَشىّ‏ِ یرِیدُونَ وَجْهَهُ مَا عَلَیك مِنْ حِسابِهِم مِّن شىْ‏ءٍ وَ مَا مِنْ حِسابِك عَلَیهِم مِّن شىْ‏ءٍ فَتَطرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَالِمِینَ»؛ (25) «و کسانی را که صبح و شب پروردگارشان را می‏‏خوانند، در حالی که رضای او را می‏‏طلبند، از خود مران. چیزی از حساب آنان بر عهده تو نیست و از حساب تو نیز چیزی بر عهده آنان نیست که طردشان کنی [اگر انکار کنی پس از ستمگران شوی].»

انسان مؤمن به ویژه مؤمنِ مبلّغ دین و آموزه‏‏های آن، باید هم قدرت جاذبه و هم دافعه داشته باشد؛ یعنی هم از قدرت محبّت برخوردار باشد و هم خشم و غضب، و این به معنی دوستی با همگان یا دشمنی با همگان نیست؛ بلکه باید از دو قدرت جذب و دفع به بهترین وجه استفاده کند تا در نتیجه، افراد بیشتری را به دامن دین اسلام هدایت کند و با آموزه‏‏های آن آشنا سازد؛ همچنین باید قدرت دفعش به موارد و اشخاص خاص خلاصه شود که هیچ راه بازگشتی برای آنها باقی نمانده است؛ مثل افراد لجوج و معاند که حق را به خوبی تشخیص می‏‏دهند، ولی بنای پذیرش و قبول ندارند.

17. قاطعيت و صراحت لهجه

مبلّغ باید در امر تبلیغ، قاطعیت داشته باشد؛ گاهی افراد تمایلات و خواسته‏‏های نابه جا دارند و می‏‏خواهند به هر نحوی به خواسته‏‏های غیرمنطقی و خلاف عقل و شرع‏‏شان، لباس عمل پوشیده و حتی از مبلّغین دینی نیز کمک بگیرند. در مقابل چنین افرادی، نباید انعطاف‏‏پذیری از خود نشان داده و با مسائل منفعلانه برخورد کند، بلکه باید در مقابل چنین خواسته‏‏هایی با قاطعیت ایستاده و با صراحت لهجه، جواب نفی دهد که این یک شیوه قرآنی و روش انبیاء است؛ چنانکه خداوند خطاب به پیامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: «قُلْ إِنى نَهِیتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ قُل لا أَتَّبِعُ أَهْوَاءَكمْ قَدْ ضلَلْت إِذاً وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُهْتَدِینَ»؛ (26) «بگو من از پرستش کسانی که غیر از خدا می‏‏خوانید، نهی شده‏‏ام. بگو من از هوسهای شما پیروی نمی‏‏کنم که در این صورت، گمراه می‏‏شوم و از هدایت‏‏یافتگان نخواهم بود.»

در این آیه شریفه توجه به کلمه‏‏های «نهیت»، «لا اتبع»، «ضللت» بیانگر موضوع فوق می‏‏باشد.

18. مبارزه با خرافات، انحرافات و پرهيز از عوام‏‏زدگی

یکی از وظایف بزرگ انبیا، مبارزه با خرافات، انحرافات و بدعتها می‏‏باشد و یک مبلّغ دینی، باید آنها را برای خود الگو دانسته و با خرافات و انحرافات که دامنگیر فرد و یا جامعه می‏‏شود مبارزه کند؛ آیاتی که مربوط به افترا و دروغ بستن به خدا است، بر این معنا دلالت دارد؛ مانند آیه 138 سوره انعام.

19. پاسخگویی به شبهات و بهانه‏‏جوییهای احتمالي

رهبران و اندیشمندان دینی، باید خود را برای پاسخگویی به شبهات و بهانه‏‏جوییهای احتمالی که در آینده مطرح می‏‏شود آماده کنند و در واقع خود را برای مقابله با تهاجم فکری و فرهنگی، مهیا کرده و پیش‏‏بینیهای لازم را از قبل کرده باشند و با روشنگریهای علمی و عملی و اطلاع‏‏رسانی به موقع، به مقابله با آنها برخواسته و جامعه و به ویژه نسل جوان را از خطرات آنها محفوظ نگه دارند.

از آیاتی مثل آیه 148 انعام، این موضوع قابل استفاده است. (27)

20. عدم تحريك تعصب مردم

در بحث و مناظره، نباید تعصب مردم را تحریک کرد. این موضوع در قرآن از آیات مربوط به احتجاج قوم حضرت ابراهیم‌علیه‌السلام با او و پاسخهای مستدل آن حضرت، به‏‏خوبی قابل استفاده است؛ به ویژه آیه 81 سوره انعام. (28)

21. معرفي و ارائه الگوهای مناسب به مردم

یکی از شیوه‏‏های بسیار اثربخش در امر تبلیغ و تربیت انسانها، روش معرفی الگوهای متعالی و برتر است که در جهت کمال و معنویت و بندگی خدا درخشیده و زبانزد می‏‏باشند. بهترین الگوها در درجه اول انبیا الهی و ائمه‌علیهم‌السلام هستند و در رتبه‏‏های بعد، عالمان عامل و متعهد و عارفان واصل و سایر انسانهای صالح و مؤمن قرار دارند.

22. احترام گذاردن به اعتقادات حقه دیگران

در تبلیغ و دعوت دیگران، باید به عقاید حقّه و عواطف پاک طرف مقابل، احترام لازم را گذاشت تا زمینه پذیرش و قبول مطالب مورد نظر مبلّغ دین، فراهم شود؛ همچنین باید به نقاط مشترک عنایت ویژه کرد و به آنها تأکید نمود؛ چنانکه خداوند خطاب به پیامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‏‏فرماید: «قُلْ یاأَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلى كلِمَةٍ سَوَاءٍ بَینَنَا وَ بَینَكمْ أَلا نَعْبُدَ إِلا اللَّهَ وَ لا نُشرِك بِهِ شیئاً وَ لا یتَّخِذَ بَعْضنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّن دُونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشهَدُوا بِأَنَّا مُسلِمُونَ»؛ (29) «بگو:‌ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما مشترک است که: جز خداوند یگانه را نپرستیم و هیچ چیزی را شریک او قرار ندهیم، بعضی از ما، بعضی دیگر را [غیز از خدای یگانه] به خدایی نپذیرد؛ پس اگر [از این پیشنهاد] روی برگرداندند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمانیم.»

23. استفاده از شيوه هاي جدیدر تبليغ

مبلّغان دین در زمان کنونی، در هر جا که وارد عرصه تبلیغ می‏‏شوند، جهت موفّقیّت خود باید به شیوه‏‏های جدید تبلیغ همچون رایانه و اینترنت آشنا بوده و از آنها در جهت اعتلای فرهنگ دینی و عمومی مردم استفاده کند.

امام صادق‌علیه‌السلام فرمود: «اُکتُب وَ بُثَّ عِلمَکَ فِی اِخوَانِکَ فَاِن مِتَّ فَأورِث کُتُبَکَ بَنِیکَ فَاِنَّهُ یَأتِی عَلَی النَّاسِ زَمَانٌ هَرجٌ لَا یَأنَسُونَ فِیهِ اِلَّا بِکُتُبِهِم؛ (30) علم خویش را بنویس و میان برادرانت انتشار ده و هنگامی که مرگت فرا رسید، کتابهای خود را برای فرزندانت به ارث باقی گذار؛ زیرا زمانی پُر آشوب خواهد آمد که مردم به چیزی جز کتابهایشان اُنس نمی‏‏گیرند.» (31)

مبلّغ دینی در عصر حاضر، باید شناخت و آگاهی کافی به شگردها و روشهای تبلیغی نوین داشته باشد.

نتيجه گیری

ایفای رسالت عظیم مبلّغان گرامی، جز از طریق آشنایی لازم با فنون و شیوه‏‏های علمی و عملی جذاب‏سازی امر تبلیغ، امکان‏پذیر نیست.

اگر مبلّغین اسلام در این زمان که استکبار جهانی با جنگ نرم از طریق رسانه‏‏ها، فیلمها، مطبوعات و روزنامه‏‏ها و... همۀ طبقات اجتماع خصوصاً نسل جوان را مورد هدف قرار داده است، خود را مجهّز به علم و عمل کرده و با شیوه‏‏ها و فنون شناساندن اسلام و ارزشهای دینی و ابلاغ آنها، آشنایی لازم داشته باشند، به طور قطع موّفق بوده و نقشه‏‏های پلید آنها را نقش بر آب خواهند کرد.

پی‌نوشـــــــــــــت‌ها:

(1). طه / 44 و 43.

(2). تفسیر نمونه، ج 13، ص 213.

(3). انعام / 54. 55.

(4). انعام / 160.

(5). تفسیر نور، ج 3، ص 284.

(6). تحف العقول، ص 344؛ کافی، ج 1، ص 36.

(7). کافی، ج 1، ص 23؛ تحف العقول، ص 60.

(8). ده گفتار، مرتضی مطهری، انتشارات صدرا، قم، ص 171.

(9). جمعه / 2.

(10). تفسیر نور، ج 3، ص139.

(11). همان، ص 236.

(12). همان، ص 452.

(13). انعام / 14.

(14). تفسیر نور، ج 3، ص 363، به نقل از تفسیر رازی.

(15). انعام / 108.

(16). تفسیر نمونه، ج 5، ص 294 ـ 293.

(17). تحف العقول، ص 534.

(18). همان، ص 526.

(19). فرقان / 63.

(20). تفسیر نمونه، ج 15، ص 169.

(21). همان، ص 358.

(22). انعام / 76 تا 79 و 105.

(23). تفسیر نور، ج 3، ص 321.

(24). همان، ج 3، ص 389.

(25). انعام / 52.

(26). همان / 56.

(27). برداشت از تفسیر نور، ج 3، ص 426.

(28). همان، ج 3، ص 327.

(29). آل عمران / 64.

(30). وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 27، ص82.

(31). الحیات، ص 108 ـ 109.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.