تابستان و اولویت‏هاى تبلیغ

تاریخ انتشار:
در تبليغ دين و آشنا سازي انسان‌ها با معارف اسلامي استفاده بهينه از فرصت‌ها اصلي مهم و كارساز است. پيامبر اكرم صلي الله...
نویسنده: محمدحسن نبوی
نام نشریه: مبلغان، شماره 31

در تبليغ دين و آشنا سازي انسان‌ها با معارف اسلامي استفاده بهينه از فرصت‌ها اصلي مهم و كارساز است. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله هنگامي كه براساس آيه «فانذر عشيرتك الاقربين » (1) مامور به انذار خويشان و نزديكان مي‌شود بدون مقدمه و ايجاد فضاي مناسب وارد اين معركه نمي‌شود، بلكه خويشان را به ميهماني مي‌خواند و پس از آن به ارشاد آن‌ها همت مي‌گمارد.

ابراهيم خليل در زماني مناسب با حركتي تند همه بت‌ها را در هم خورد مي‌كند اما براي ايجاد فرصت، بزرگترين بت را تبر به دوش وامي گذارد و هنگامي كه او را مورد بازجويي قرار مي‌دهند و از ماجراي درهم شكستن بت‌ها سؤال مي‌كنند پاسخ را به ت بزرگ محول مي‌كند و هنگامي كه همه اذعان مي‌كنند بت قادر به سخن گفتن نيست، اصلي ترين ضربه خلاص را بر بت‌هاي خانه كرده در انديشه كافران وارد ساخته و همه بت‌هاي دروني آنان را لرزان مي‌كند.

حضرت موسي عليه السلام از فرزندان محروم و تحت ستم اسرائيل لشكري رهائي بخش مي‌سازد، فرماندهي آنان را به عهده مي‌گيرد، از نيل عبور مي‌دهد و سپس آنان را به پرستش خداي رهائي بخش مي‌خواند.

«و اذ نجيناكم من آل فرعون يسومونكم سوء العذاب يذبحون ابناءكم و يستحيون نساءكم و في ذالكم بلاء من ربكم عظيم. و اذ فرقنا بكم البحر فانجيناكم و اغرقنا آل فرعون و انتم تنظرون. و. . . » (2) ؛ «و [به ياد آر هنگامي كه شما را از ستم فرعونيان نجات داديم كه از آن‌ها سخت در شكنجه بوديد [به حدي كه] پسران شما را كشته و زنانتان را نگاه مي‌داشتند و اين بلا و امتحاني بزرگ بود كه خدا شما را بدان مي‌آزمود. و زماني كه براي شما دريا را شكافتيم و فرعونيان را غرق كرديم و شما مشاهده مي‌كرديد. و. . . . »

خداوند پس از اعطاي نعمت‌هاي فراوان، الطاف خويش را گوشزد مي‌كند تا آنان به خداي بخشنده روي آورند.

«و اذ استسقي موسي لقومه فقلنا اضرب بعصاك الحجر فانفجرت منه اثنتي عشرة عينا قد علم كل اناس مشربهم كلوا واشربوا من رزق الله ولاتعثوا في الارض مفسدين » (3) ؛ «و [به ياد آر] زماني را كه موسي براي قوم خود طلب آب نمود و ما به او دستور داديم كه عصاي خود را بر سنگ زن، پس دوازده چشمه آب از آن سنگ بيرون آمد و هر گروهي آبشخور خود را مي‌شناخت و گفتيم از روزي خدا بخوريد و بياشاميد و در زمين به فساد و فتنه انگيزي نپردازيد. »

حضرت يوسف عليه السلام پس از تعبير خواب براي زندانيان و جذب آنان، از اعتماد زندانيان به عنوان يك فرصت استفاده كرده و تبليغ خود را آغاز مي‌نمايد.

«يا صاحبي السجن ءارباب متفرقون خير ام الله الواحد القهار» (4) ؛ «اي دوستان زنداني آيا خدايان متفرق بهترند يا خداي يكتاي پيروز. »

نتيجه آنكه مبلغ براي موفقيت در تبليغ بايد به مسائل ذيل بيانديشد.

1- براي ايجاد فرصت ابتدا به خوبي فكر كند.

2- براي فرصت يابي و فرصت سازي به طور جدي فعاليت كند.

3- براي استفاده از فرصت‌ها برنامه ريزي كند.

4- در فرصت‌هاي موجود يا فرصت‌هاي ايجاد شده، با جديت برنامه‌ها را اجرا كند.

5- در همه مراحل اين فرايند، تنها هدف و محوري ترين نقطه تلاش هايش دعوت انسان‌ها به پرستش خداوند باشد.

امام صادق عليه السلام مي‌فرمايد:

«بادروا اولادكم بالحديث قبل ان يسبقكم اليهم المرجئة (5) ؛ فرزندانتان را در حديث پيشي گيريد قبل از اينكه [فرقه ضاله] مرجئه بر شما سقت گيرند. » اينجا ميدان مسابقه است و برنده كسي است كه زودتر اقدام كند.

ابو جعفر احول به بصره مي‌رود، پس از مدتي خدمت امام صادق عليه السلام مي‌رسد، حضرت سؤال مي‌كنند: «اتيت البصرة؛ آيا بصره رفتي؟» جواب داد: بله. حضرت فرمود: «كيف رايت مسارعة الناس في هذا الامر و دخولهم فيه؛ سرعت گرفتن مردم در اين امر (شيعه بودن) و داخل شدنشان در آن را چگونه ديدي؟» گفت: «و الله انهم لقليل و. . . . ؛ به خدا سوگند آن‌ها كم بودند و. . . . » حضرت فرمود: «عليك بالاحداث فانهم اسرع الي كل خير؛ بر تو باد به بچه‌ها كه به هر خيري سريعترند. » (6)

نوجوان و جوان و فرصت‌ها

يكي از فرصت‌هاي بسيار مهمي كه بايد مورد توجه مبلغ باشد، هدايت نوجوانان و جوانان است. از آنجا كه از سويي كشور ما جوان و پر تحرك و از ديگر سو بلعيدن اين جمعيت 20 ميليوني در كام سوزان تهاجم فرهنگي آرزوي ديرينه دشمنان ماست تا با تبديل كردن اين فرصت به تهديد، مطامع شوم ابرجنايتكاران جهان تامين شود، مبلغ دين بايد اين فرصت را غنيمت شمرده خستگي ناپذير و استوار در راه دين خدا حركت كند. سنين بين 10 تا 20 سال بسيار حساس، داراي نوسانات عجيب در زندگي بشر و شكل گيري شخصيت آدمي است. هركس در اين سرزمين بكر زودتر دانه‌اي بكارد، محصول مناسب آن دانه درو خواهد كرد.

تابستان و پيوند دو فرصت

تابستان از سويي فرصت تعطيلي مدارس به مبلغ مي‌دهد و از سوي ديگر فرصت نوجواني و جواني در اختيار قرار مي‌گيرد.

مبلغ مي‌تواند از اين دو فرصت ارزشمند بهره برده، ضمن جذب نوجوانان و جوانان از طرق مختلف، بين آنان و خدا پيوندي ناگسستني ايجاد كرده و از همين زمان زمينه ارتباط آنان با مسجد را براي طول سال بنيانگذاري كند.

راه‌هاي جذب

براي جذب جوانان مي‌توان از راه هائي بهره برد كه ما ذيلا به مواردي اشاره مي‌كنيم.

1- ايجاد فضاهاي ورزشي؛

2- ارتباط با جوانان اهل ورزش؛

3- برقراري آموزش‌هاي نظامي با همكاري بسيج؛

4- برگزاري نشست‌هاي تفريحي در محل‌هاي مناسب؛

5- برگزاري اردوهاي مختلف با رعايت شرائط؛

6- توزيع نوارهاي مداحي شاد و غير زننده؛

7- ايجاد كتابخانه با همكاري مردم؛

8- تشكيل هسته‌هاي امر به معروف و نهي از منكر توسط جوانان شايسته و با آموزش‌هاي لازم؛

9- فعال سازي هسته‌هاي مذكور در جهت جذب خطاكاران؛

10- توزيع فعاليت‌هاي مذهبي بين جوانان؛

11- ايجاد فضاي مناسب براي جوانان اهل مطالعه جهت نقل مطالبي كه خوانده‌اند در جمع ديگر جوانان؛

12- برقراري برنامه‌هاي نمايشي جذاب با رعايت شؤون و احترام مسجد.

پس از جذب

هنگامي كه افراد جذب مي‌شوند، مطالب بسياري بايد عملي شود كه به رؤوس آن‌ها اشاره مي‌شود.

1- تعميق و افزايش علاقه فرد به خدا؛

2- فعاليت جهت ايجاد ارتباط پيوسته با مسجد؛

3- ايجاد انس با قرآن؛

4- فعال سازي افراد در جهت جذب ديگران به مسجد؛

5- برنامه ريزي براي جذب خطاكاران توسط جوانان؛

6- برگزاري جلسات خاص براي افراد فعال.

بديهي است در تمام اين مراحل، استمداد از خداوند متعال از كليدي ترين رموز موفقيت فرد مي‌باشد، زيرا ما وسيله هدايت هستيم و هادي حقيقي كسي جز خداوند نيست.

· پاورقــــــــــــــــــــي

1) شعراء/214.

2) بقره/49 و 50.

3) بقره/60.

4) يوسف/39.

5) كافي، ج 6، ص 47.

6) بحارالانوار، ج 23، ص 236.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.