عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم:

شخصیت علامه ملاعبدالله بهابادی ناشناخته مانده است

تاریخ انتشار:
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: شخصیّت علامه ملا عبدالله بهابادی دارای ابعاد ناشناخته ای است که به رغم داشتن امتداد سیاسی، اجتماعی و تولیت آستان مقدس امیر المومنین علی(ع) هنوز شخصیت و جایگاه علمی و عملی ایشان برای جامعه حوزوی و دانشگاهی ناشناخته است.
شخصیت علامه ملاعبدالله بهابادی ناشناخته مانده است

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نشست «شاخصه‌های اخلاق مداری در قشر روحانیت: با تاسی به سیره علمای سلف همچون علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی با حضور مبلغان نخبه در سالن جلسات شهید سلیمانی برگزار گردید.

عبدی پور عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، استان یزد و بهاباد را همواره محل تربیت و رشد مشایخ و ستارگان آسمان علم و فقاهت دانست که هر یک از آن‌ها خدمات ارزنده‌ای به جهان اسلام به ویژه مکتب تشیع داشته‌اند از جمله این شخصیت‌ها می‌توان به آخوند ملاعبدالله بهابادی یزدی(ره) اشاره کرد که در اواخر قرن دهم هجری در یزد زندگی می‌کرد.

وی در ادامه افزود: شخصیت علامه ملا عبدالله بهابادی دارای ابعاد ناشناخته ای است که به رغم داشتن امتداد سیاسی ،اجتماعی وتولیت آستان مقدس امیر المومنین علی (ع) هنوز شخصیت وجایگاه علمی و عملی ایشان برای جامعه حوزوی و دانشگاهی ناشناخته است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: علامه ملاعبدالله دارای شخصیت علمی قوی و از نظر مدیریتی یک شخصیت سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی کم نظیر است که منشا خدمات و برکات فراوانی در حوزه های علمیه اصفهان، شیراز و نجف اشرف شدند.

عبدی پور گفت: با توجه به ظرفیت علمی جهان تشیع می‌توان با بازخوانی تراث شیعی و ایجاد ادبیات تمدنی به نیازهای انسان معاصر پاسخ داد در اهمیت تراث و میراث اسلامی جای هیچ بحثی نیست. همین بس که این میراث ارتباط ما با گذشته تاریخی را امکان‌پذیر می‌سازد.

وی بیان کرد: علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی، فقیه منطقی، عالم فاضل شیعه در قرن ۱۰ هجری ،در پرتو رابطه با دربار صفوی، بر گسترش تشیع و حل مشکلات شیعیان تلاش می نمود، ملاعبدالله یزدی در علم فقه و منطق متبحّر و استاد بود و آثار مهمی تألیف نمود که مهمترین آن «حاشیه علی تهذیب المنطق» معروف به «حاشیه ملاعبدالله» است عالمان بزرگی چون شیخ بهایی و صاحب معالم از شاگردان او هستند و با توجه به اینکه هم مباحثه آیت الله مقدس اردبیلی بودند اما بدنبال مرجعیت فقهی نبودند و وظیفه خود را گسترش علوم عقلی ونقلی و خدمت به آستان مقدس حرم امیرالمؤمنین علیه السلام می دانستند.

گفتنی است در ابتدای نشست حجت الاسلام والمسلمین علی عباس زاده رئیس اداره امور نخبگان تبلیغی بیان کرد: این نشست از برنامه های قطب اخلاق می باشد، در قشر فرهیخته روحانیت دوبال ارزشمند علم و اخلاق است که با مجاهدت و تلاش مضاعف و نیز تهذیب نفس، قله های رفیع علم و معرفت فتح می شود و بدون این دو امکان پرواز در بلندای مسیر حق و حقیقت امکان پذیر نیست.

وی در ادامه افزود:  عالمان، الگوی یک دین و یک مکتب بوده که وظیفه هدایت مسلمانان را برعهده داشته اند، یکی از این چهره ای پر فروغ علم، مرحوم علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی می باشد که در ابعاد گوناگون علمی توام با خود سازی نفس، چراغ راه پویندگان علم و معرفت قرار گرفت.

لازم به ذکر است در این نشست آیت الله شیخ مصطفی هروی در موضوع «جایگاه اخلاق علمی در فقه پژوهی علامه یزدی»، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اسلامی در موضوع «سبک شناسی استدلال اخلاقی حکمای مسلمان در آثار علمی و سیره عملی حکیم بهابادی یزدی» نیز به ایراد سخن پرداختند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.