مدیر گروه تبلیغ تخصصی حس بهتر زندگی بیان کرد:

موفقیت در برگزاری کارگاه های آموزشی با استفاده از «قصه»، «بازی» و «استعاره»

تاریخ انتشار:
مدیر گروه تبلیغ تخصصی حس بهتر زندگی اظهار داشت: استفاده از «قصه»، «بازی» و «استعاره و تمثیلات» در کارگاه های آموزشی، موجب گردیده فکر و خلاقیت مخاطب شکوفا و تاثیر حداکثری را روی ذهن مخاطب داشته باشد.
کاشانی نژاد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، مرتضی کاشانی نژاد مدیر گروه تبلیغ تخصصی حس بهتر زندگی و از مبلغان فعال اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار ما، از فعالیت های این گروه، سخن گفت.

کاشانی نژاد در ابتدای مطالب خود اظهار داشت: گروه تبلیغ تخصصی حس بهتر زندگی از سال 1398 فعالیت های خود را در استان های قم، تهران و اصفهان آغاز کرده است. اولویت اول و اصلی این گروه برگزاری کارگاه های تخصصی روانشناسی در راستای توانمندسازی معلمین، مربیان فرهنگی و مبلغین با روش های نوین می باشد.

مدیر گروه تبلیغ تخصصی حس بهتر زندگی گفت: کارگاه های آموزشی بسیاری در جامعه برگزار می شود که دارای محتوا بوده اما شیوه برگزاری آن صحیح نمی باشد و عموما باعث خستگی مخاطب می گردد. این گروه با توجه به اموری مانند فن بیان استاد، مدل ارتباط گیری با مخاطب، استفاده از تکنیک های جدید در صدد برگزاری کارگاه های آموزشی با کیفیت بالاتر اقدام نموده است. استفاده از روش های نوین باعث می شود وقتی یک مبلغ وارد محیط آموزشی شود توانمندی های لازم برای انتقال مفاهیم دینی را داشته باشد.

کاشانی نژاد

وی در ادامه افزود: در تلاش هستیم با تجربه ای که از حضور در 1000 ساعت کارگاه آموزشی کسب نموده ایم، مدل آمورزشی خاص انتقال معارف دینی که مبتنی بر سه محور «قصه»، «بازی» و «استعاره» است را در فعالیت های تبلیغی خود استفاده نمائیم. در بخش قصه، داستانک هایی که پشتوانه دینی و اخلاقی دارند باعث می شود علاوه بر ایجاد فضای شاد و مفرح مساله یادگیری و زمینه القای پیام داستان برای مخاطب آسان گردد.

کاشانی نژاد با اشاره به روش های آگاهی بخشی به مخاطب به بیان دو روش «کوششی» و «جوششی» پرداخت و اظهار داشت: در خصوص تربیت و آگاهی بخشی به مخاطب در زمان حاضر، والدین از روش کوششی به این معنا که با تهدید و تشویق افراطی استفاده می نمایند که عموما با شکست مواجه می شود.  گروه تبلیغ تخصصی حس بهتر زندگی با بکارگیری روش جوششی به مخاطب این اجازه را می دهد که خودش به آگاهی لازم دست یابد، آگاهی هایی که در بلند مدت دوام داشته و تاثیر تربیتی درونی را همراه خود به ارمغان می آورد.

مدیر گروه تبلیغ تخصصی حس بهتر زندگی ابراز کرد: استفاده از «بازی» و «استعاره و تمثیلات» در کارگاه های آموزشی این گروه، موجب گردیده فکر و خلاقیت مخاطب شکوفا و تاثیر حداکثری را روی ذهن مخاطب داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال گذشته موفق شدیم یک دوره آموزشی 20 ساعته با همکاری مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی را برای مبلغان متخصص برگزار نمائیم تا مباحث کاربردی و روش های موفق خود را به دیگر مبلغان انتقال دهیم. البته زمینه گسترش این انتقال تجارب هم از نظر محتوا و هم از نظر اجرا برای مبلغان عمومی، مربیان پایگاه های بسیج و ... در سراسر کشور فراهم می باشد.

کاشانی نژاد

کاشانی نژاد بر ضرورت توجه به آموزش خانواده در کنار فعالیت های تبلیغی برای دانش آموزان و معلمان تاکید کرد و گفت: برای موفقیت در فعالیت های تبلیغی در مدارس باید در کنار آموزش مربیان و دانش آموزان، برنامه های مستمر و تخصصی برای خانواده نیز داشته باشیم. والدین به جای گفتن حرف های تکرارای و توصیه های کلیشه ای می توانند از مدل های جدید تربیتی که ما برای آن ها آماده کرده ایم و مطابق با قرآن کریم و روایات اسلامی است استفاده نمایند.

مدیر گروه تبلیغ تخصصی حس بهتر زندگی اظهار داشت: استفاده از روش هایی که ذکر شد توانست توانمندی مبلغان در فضاهای آموزشی که مخاطب هیچ گونه آمادگی برای آن را نداراد مانند تبلیغ در زندان، کانون های تربیتی، جلسات آموزشی قبل از طلاق و ..، افزایش دهد.

وی با بیان ضرورت فعالیت رسانه ای همزمان با فعالیت های تبلیغی، یکی از مشکلات این گروه را عدم نیروی انسانی و زیرساخت های لازم جهت تولید محتوای رسانه ای برشمرد و بیان کرد: هم اکنون کارگاه های آموزشی کاربردی وموفق توسط این گروه اجرا می شود اما یکی از ضروریات انتقال روش های نوین این کارگاه ها، پیوست رسانه ای آن می باشد. عدم نیروی انسانی و همچنین نبود زیرساخت های لازم جهت تولید و انتشار فعالیت های این گروه در بستر رسانه ما را دچار مشکل نموده است و نیاز به یک حمایت در این زمینه داریم.

کاشانی نژاد در پایان مطالب خود گفت: جا دارد از همکاری های خوب معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به خصوص اداره کل تبلیغ تخصصی به جهت رویکرد مساله محور در اعزام ها تشکر ویژه نمایم. نکته آخر اینکه علاقه مندان به نکات مطرح شده در این مصاحبه می توانند با مراجعه به کانال گروه در شبکه پیامرسان ایتا به نشانی https://eitaa.com/Kashaninejad از مطالب این کانال بهره مند گردند.

کاشانی نژاد

 

دیدگاه‌ها

نادرعلی 19:19 - 1402/10/22

دقیقا/مطالب تخصصی و صحیح است/ان شاءالله درعمل شاهدباشیم/توأم بودن آموزش و پرورش/آموزش وتخصصی بدون پرورش وتقوا بی فایده وشایدمضراست/

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.