رفتن به محتوای اصلی
مدیرکل تبلیغ عمومی بیان کرد؛

توجه به ظرفیت های فعالیت تبلیغی معلم طلبه ها و برنامه ریزی برای آینده آنان

تاریخ انتشار:
مدیرکل تبلیغ عمومی اظهار داشت: حدود ۴۰ هزار طلبه به مرحله‌ای از تحصیل رسیده‌اند که نیاز به برنامه‌ای برای فعالیت‌های آنان وجود دارد. پیشنهاداتی به مسئولین مربوطه ارائه شده است و برنامه‌های تخصصی برای تقویت معلم طلبه‌ها و هویت بخشی به آنان در دستور کار قرار دارد. اگر معلم طلبه‌ها در گروه‌های تبلیغی شرکت کنند، هیچ‌گونه ممنوعیتی برای دریافت حق تبلیغ وجود ندارد و این یکی از ظرفیت‌های گروه‌های تبلیغی است.
حجت الاسلام و المسلمین سید حامد شریعتمداری

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین سید حامد شریعتمداری مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در نشست هم اندیشی شورای هماهنگی گروه های تبلیغ عمومی استان اصفهان به اهمیت اندیشه ورزی و هماهنگی بین مدیران گروه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: هویت شورای هماهنگی گروه‌های تبلیغی در هر استان، برای هماهنگی و هم‌افزایی برنامه‌های تبلیغی است.

حجت الاسلام شریعتمداری افزود: مجموعه‌های تبلیغی از لحاظ اقلیمی، فرهنگی و شناخت منطقه اشتراکاتی با هم دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند تا این برنامه‌ها ارتقا پیدا کنند.

مدیرکل تبلیغ عمومی با اشاره به اشتراک‌گذاری طرح‌ها و برنامه‌ها بین گروه‌ها بیان کرد: تعدادی از مبلغان وسرگروه های تبلیغی، طرح‌های ارزشمند و با کیفیتی را ارائه داده‌اند که باید در گروه های اطلاع رسانی بین اعضا بارگذاری و استفاده شوند.

وی در ادامه سخنان خود به تنوع اعزام‌های تبلیغی از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلام  اشاره کرد و گفت: این معاونت سه نوع اعزام دارد: اعزام‌های مناسبتی، اعزام های برنامه ای و اعزام های مستمر که این موارد به صورت فردی و گروهی انجام می‌شوند. بسیاری از اعزام‌های فردی پشتیبانی مالی و حمایتی ندارند، به جز در ماه مبارک رمضان و ایام دهه اول محرم. اما در مناسبت‌های تبلیغی که حدود ۲۰ مناسبت هستند، از گروه‌های تبلیغی حمایت مالی می‌شود و در حد توان دفتر تبلیغات اسلامی، تسویه‌های لازم انجام می‌شود.

حجت الاسلام شریعتمداری به نقش شورای هماهنگی در پشتیبانی از طرح‌های مشترک بین گروه‌های استان اشاره کرد و افزود: شورای هماهنگی گروه های تبلیغی می‌تواند در پشتیبانی از فعالیت‌هایی مانند طرح‌های دانش‌آموزی و دانشجویی نقش آفرین باشد. گروه‌ها می‌توانند برنامه‌های مشترک و مستمری در مدارس، خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها داشته باشند و شورای هماهنگی نقش مهمی در سازماندهی و هماهنگی این برنامه‌ها ایفا کند.

مدیرکل تبلیغ عمومی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود و نظر شورای هماهنگی، از این طرح‌ها حمایت می‌شود. این طرح‌ها می‌توانند شامل طرح‌های مطالعاتی، تولید محصول، فعالیت‌های مستقیم تبلیغی یا دیگر فعالیت‌ها باشند.

وی در بخش دیگر مطالب خود به اهمیت جشنواره جنات اشاره کرد و اظهار داشت: این جشنواره برای شناسایی و دریافت ایده از طرح‌های برتر تبلیغی در حال برگزاری می باشد. مبلغان و سرگروه های تبلیغی می‌توانند طرح‌های برتر خود را در تارنمای جشنواره بارگذاری کنند و پس از ارزیابی، مشاوره هایی برای راهنمایی و کمک به بهبود بیان و تقریر طرح‌ها انجام خواهد شد. در ارائه نهایی، ۶ گروه شرکت می‌کنند و طرح‌های برتر حمایت مالی دریافت می‌کنند. پس از آن، طرح‌ها در قالب لیگ مانند به مراحل بالاتر می‌روند و حمایت‌های بیشتری دریافت خواهند کرد.

حجت الاسلام شریعتمداری به چالش‌های پیش روی معلم طلبه‌ها و برنامه‌ریزی برای آنان اشاره کرد و گفت: حدود ۴۰ هزار طلبه به مرحله‌ای از تحصیل رسیده‌اند که نیاز به برنامه‌ای برای فعالیت‌های آنان وجود دارد. پیشنهاداتی به مسئولین مربوطه ارائه شده است و برنامه‌های تخصصی برای تقویت معلم طلبه‌ها و هویت بخشی به آنان در دستور کار قرار دارد. اگر معلم طلبه‌ها در گروه‌های تبلیغی شرکت کنند، هیچ‌گونه ممنوعیتی برای دریافت حق تبلیغ وجود ندارد و این یکی از ظرفیت‌های گروه‌های تبلیغی است.

مدیرکل تبلیغ عمومی تصریح کرد: با معرفی گروه تبلیغی، ۲۰ تا ۲۵ درصد اعضای گروه می‌توانند از بومیان و ساکنان شهرستان از جمله امام جمعه، معلم طلبه یا مبلغان توانمند باشند. جذب مبلغین در استان‌های دیگر انجام نمی‌شود، اما برای گروه‌های تبلیغی افرادی که توسط گروه معرفی می‌شوند، تا حدود ۲۵ درصد ظرفیت گروه اجازه تشکیل پرونده را دارند.

وی در ادامه سخنان خود به اهمیت جذب طلبه‌های جوان تحت عنوان "بشیران جوان" اشاره کرد و اظهار داشت: طلبه‌هایی که کمتر از پایه شش تحصیل می‌کنند (بین پایه‌های ۴ تا ۶)، می‌توانند به عنوان بشیران جوان جذب گروه‌های تبلیغی شوند. این طلاب نمی‌تواند به صورت مستقل اعزام شود و فعالیت تبلیغی انجام دهد، اما از طریق گروه‌های تبلیغی می‌تواند این کار صورت پذیرد.

حجت الاسلام شریعتمداری به موضوع گزارشات فردی و گروهی و مشکلات مرتبط با آن اشاره کرد و افزود: سامانه سمتا از ابتدای بهمن به‌روزرسانی شده و اکنون دو نسخه سامانه قدیم و جدید موجود است. سامانه قدیم تا آخر بهمن فعال خواهد بود و سپس قطع می‌شود. اعزام‌های مرتبط با مبعث و دهه فجر از طریق سامانه جدید انجام خواهد شد. 

مدیرکل تبلیغ عمومی بیان کرد: تغییرات سامانه سمتا فقط شامل بازنویسی نرم‌افزاری و تغییر ظاهری نبوده، بلکه تغییرات ماهیتی زیادی اتفاق افتاده است. اخذ گزارشات فردی تسهیل شده و مدل گزارش‌گیری به جای نگاه کمی به سمت نگاه کیفی تغییر یافته است. همچنین، تنوع در قالب‌ها و مسابقات نیز افزایش یافته و گزارشات گروهی نیز به طور قابل توجهی تسهیل شده است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.