طراحی ۲۵۰ بازی تربیتی با رویکرد گروهی برای مقابله با انزوای نسل جدید
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بلاغ، حجتالاسلام عبدالکریم صالحی، مبلغ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفتوگو با خبرنگار ما، جزئیات طرح گسترده «بازیهای تربیتی گروهی» را تشریح کرد.
تقسیمبندی بازیها و فلسفه طراحی
حجتالاسلام صالحی بازیهای طراحیشده را به دو دسته کلی «با ابزار» و «بدون ابزار» تقسیم کرد و افزود: بازیهای بدون ابزار یا با ابزار ساده (مانند لیوان، بادکنک، طناب) در محیطهایی مانند حیاط مدرسه، کلاس یا فضای باز قابل اجراست و میتوان با یک ابزار، چندین بازی مختلف را اجرا کرد. در مقابل، بازیهای با تجهیزات خاص، معمولاً هدفمندتر و محتوامحور هستند.
وی خاطرنشان کرد: تمامی این بازیها در سه بخش «مبانی و فلسفه بازی»، «اهداف و محتوای پنهان» و «روش اجرا و داوری» ساختاردهی شدهاند تا مربیان و والدین بتوانند بهصورت آگاهانه از آنها استفاده کنند.
انگیزه و جرقه اولیه: مقابله با فردگرایی و انزوای نسل زد
این مبلغ توانمند، انگیزه اصلی این طرح را دو نکته کلیدی عنوان کرد و اظهار داشت: «تکراری و بیحاصل شدن بازیهای قدیمی برای مخاطب» و «ضرورت مقابله با فردگرایی و انزوای شدید نسل جدید» ما رو به تهیه و طراحی بازی های جدید وا داشت.
حجتالاسلام صالحی با بیان مثال بازی «صندلیبازی»، هشدار داد: این بازی، فردگرایی و انحصارطلبی را به کودک میآموزد. وقتی در ششسالگی به او یاد میدهیم برای به دست آوردن یک صندلی، دیگری را کنار بزند، نباید انتظار داشته باشیم در چهلسالگی برای به دست آوردن صندلی ریاست، اخلاقمدار باشد.
این مبلغ با اشاره به آزمایش این بازیها روی نسل جدید، گفت: برخلاف تصور، نسل زد که به «بومیان فضای مجازی» معروفند، استقبال شگفتانگیزی از بازیهای گروهی و حتی بازیهای محلی قدیمی نشان دادند. این نشان میدهد اگر معادل هیجانهای فضای مجازی را در دنیای حقیقی ارائه دهیم، مخاطب جذب میشود.
قالب اجرا: اردو بدون کلاس
صالحی تأکید کرد: قالب اصلی اجرای این بازیها، «اردو» است با این شعار که «در اردو نباید کلاس درس تکرار شود».
وی افزود: ما با خود عهد بستهایم که هر پیام تربیتی و تبلیغی باید در قالبی غیر از کلاسداری و سخنرانی ارائه شود. بازی، چالش، ایجاد هیجان ساختگی و آموزش غیرمستقیم، قالبهای جایگزین ما هستند.
این بازیها برای محیطهای مختلفی مانند «کلاس درس»، «حیاط مدرسه»، «اردوگاهها و فضای باز» و حتی «برنامههای مسجدی» طراحی و طبقهبندی شدهاند. حتی در تألیف کتاب «هدیههای آسمان» دوره ابتدایی نیز، با رعایت ضوابط آموزش و پرورش، بازیهایی گنجانده شده است.
مخاطبان: از مهدکودک تا دانشگاه
وی عمده مخاطبان این بازیها را دانشآموزان مقطع سوم ابتدایی تا نهم (متوسطه اول) عنوان کرد، اما تأکید نمود که این بازیها در مقاطع مهدکودک، دبیرستان و حتی دانشگاه نیز تست و نتایج مثبتی داشته است. بازیها برای هر دو جنس طراحی شده و معمولاً برای دختران توسط مربیان خانم اجرا میشود.
نتایج و دستاوردها: از نشاط تا آمادهسازی برای زندگی
حجتالاسلام صالحی بیان کرد: «ایجاد نشاط، آرامش و پالایش روحی»، «افزایش تمرکز (برخلاف بازیهای موبایلی که تمرکز نقطهای ایجاد میکنند)»، «بهبود روابط میان مربی و متربی، معلم و دانشآموز یا والد و فرزند»، «آمادهسازی کودکان و نوجوانان برای زندگی واقعی از طریق تجربه غیرمستقیم پیروزی، شکست، رقابت و کار گروهی» و «تأثیر بر انتخابهای شغلی آینده و تعدیل روحیات افراد» از جمله دستاوردهای این بازیها می باشند.
چالشها و دغدغهها: نیاز به نهادینهسازی و تجاریسازی
وی مهمترین چالش فعلی را «دشواری انتقال این تجربیات به دیگر مربیان و مبلغان» دانست و گفت: برای گسترش این روش، نیاز به تولید محتوای آموزشی استاندارد (کلیپ، پادکست، دوره) و حمایت مالی وجود دارد.
صالحی بر «تجاریسازی» این طرح بهعنوان راهی برای تداوم و گسترش آن تأکید کرد و افزود: یک طلبه یا مبلغ باید بتواند از طریق مهارتهای تبلیغی و تربیتی خود، درآمدزایی شرعی و مستقلی داشته باشد تا هم کیفیت کارش بالا رود و هم محتاج نباشد. متأسفانه حوزه در تربیت اقتصادی و اجتماعی طلبهها کمکار بوده است.
گستره بینالمللی و هشدار نسبت به غفلت نهادها
این مبلغ با اشاره به تجربه آزمایش برخی بازیها در کشورهای دیگر، از توجه ویژه نظامهای آموزشی موفق دنیا (مانند ژاپن و فنلاند) و سرمایهگذاری کلان نهادهای رقیب (مانند اردوگاههای جمبوری تحت حمایت صهیونیستها) بر بازیهای گروهی هدفمند خبر داد و هشدار داد: متأسفانه نهادهای فرهنگی و تبلیغی ما در این زمینه بسیار فقیر و کمکارند. اگر امروز مساجد ما از نوجوان خالی است، بخشی به دلیل ناتوانی مبلغان در استفاده از قالبهای جذاب مثل بازی است.
حجتالاسلام صالحی بیان کرد: این طرح تبلیغی که حاصل بیش از 35 سال تجربه عملی در اردوها و محیطهای تربیتی است، هماکنون به تولید برخی تجهیزات خاص بازی نیز منجر شده و در فضای مجازی در حال معرفی و گسترش است. علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این طرح با شماره 09122521631 از طریق پیامرسان ایتا اقدام کنند.

افزودن دیدگاه جدید