رفتن به محتوای اصلی
حجت‌الاسلام علیزاده موسوی بیان کرد:

نگاه تمدنی به فاطمیه، کلید پاسخ به شبهات و احیای هویت اسلامی

تاریخ انتشار:
حجت‌الاسلام علیزاده موسوی اظهار داشت: تمدن اسلامی پس از رحلت پیامبر (ص) با بحرانی جدی مواجه شد. فاطمه زهرا (س) در تمام ابعاد تمدن‌سازی نفوذ و ظهور دارد. حضرت نه تنها در حوزه حکمرانی و امامت، بلکه در حوزه اخلاق، اقتصاد، تربیت نیرو و احیای شریعت، نقش محوری ایفا کردند.
علیزاده

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی علیزاده موسوی، نماینده مقام معظم رهبری در بنگلادش، در کارگاه آموزشی تخصصی مبلغان فاطمیه که با هدف ارتقای توانمندی‌های تبلیغی و افزایش آمادگی مبلغان در مواجهه با شبهات برگزار شد، بر لزوم تغییر نگاه به فاطمیه از یک مسئله سیاسی به یک موضوع تمدنی تأکید کرد. این کارگاه به همت مجمع روحانیت افغانستان و با همکاری معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، در سالن همایش‌های بین‌المللی غدیر قم برگزار گردید.

تقلیل‌گرایی در نگاه به فاطمیه؛ چالشی جدی در تبلیغ

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی در آغاز سخنان خود، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و قدردانی از حضور پرشور مبلغان، بر اهمیت نگاه جامع و تمدنی به فاطمیه تأکید کرد وی با انتقاد از نگاه تقلیل‌گرایانه به فاطمیه، بیان داشت: متأسفانه ما فاطمیه را تنها در چارچوب یک مجادله سیاسی یا گریه و ندبه خلاصه کرده‌ایم، در حالی که فاطمیه یک نگاه تمدنی است که تمام ابعاد حکمرانی، اخلاق، اقتصاد، تربیت و شریعت را در بر می‌گیرد.

وی افزود: فاطمیه زهرا (س) نه تنها یک مسئله تاریخی یا عاطفی نیست، بلکه کلید فهم فروپاشی و احیای تمدن اسلامی پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) است. حضرت زهرا (س) با مدیریت هوشمندانه خود، فروپاشی تمدنی را مهار و تمدن اسلامی را احیا کردند.

فاطمیه به عنوان محور تمدن‌سازی

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی با استناد به نظریه‌های تمدن‌شناسی تأکید کرد: تمدن اسلامی پس از رحلت پیامبر (ص) با بحرانی جدی مواجه شد. فاطمه زهرا (س) در تمام ابعاد تمدن‌سازی نفوذ و ظهور دارد. حضرت نه تنها در حوزه حکمرانی و امامت، بلکه در حوزه اخلاق، اقتصاد، تربیت نیرو و احیای شریعت، نقش محوری ایفا کردند.

وی به عنوان مثال به خطبه فدکیه اشاره کرد و بیان داشت: خطبه فدکیه تنها یک سخنرانی سیاسی نیست، بلکه یک منشور تمدنی است که توحید، نبوت، حکمرانی و اقتصاد را بازتعریف می‌کند. ما باید این نگاه را در مدارس و محافل آموزشی ترویج دهیم.

شبهات فاطمیه؛ چالش‌ها و راهکارها

در بخش دیگری از سخنان خود، حجت‌الاسلام علیزاده موسوی به شبهات فاطمیه اشاره کرد و بیان داشت: شبهات زمانی افزایش می‌یابد که اقبال به یک موضوع زیاد می‌شود. دشمنان ما خوانش درست از فاطمیه را درک کرده‌اند و با شبهات خود سعی در تحریف این نگاه دارند. شبهات فاطمیه اغلب در سه دسته تاریخی، کلامی و عاطفی قرار می‌گیرند.

وی روش‌شناسی پاسخ به شبهات را تشریح کرد و بیان داشت: مبلغان باید ابتدا شبهات را دسته‌بندی کرده و سپس با ابزارهای مناسب به آنها پاسخ دهند. ما باید زیرساخت فکری مخاطبان خود را بسازیم و نگاه تمدنی به فاطمیه را تبیین کنیم.

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی به منابع اهل سنت اشاره کرد و بیان داشت: منابعی مانند مسند احمد بن حنبل، صحیح بخاری و سنن نسایی، روایات فراوانی در مورد حضرت زهرا (س) و مواضع ایشان دارند. ما باید از این منابع برای پاسخ به شبهات استفاده کنیم.

نقش مبلغان در احیای نگاه تمدنی به فاطمیه

وی بر نقش مبلغان در احیای نگاه تمدنی به فاطمیه تأکید کرد و بیان داشت: مبلغان باید حضرت زهرا (س) را به عنوان الگوی تمدن‌سازی معرفی کنند. حضرت نه تنها یک شخصیت مذهبی، بلکه یک مدیر تمدنی بودند که توانستند در بحرانی‌ترین شرایط، تمدن اسلامی را احیا کنند.

حجت‌الاسلام علیزاده موسوی به تجربه خود در افغانستان و پاکستان اشاره کرد و گفت: در گفتگو با برخی از رجال طالبان و اندیشمندان پاکستانی، شاهد اقبال فراوان به نگاه تمدنی فاطمیه بودم. ما باید این نگاه را در سطح بین‌المللی ترویج دهیم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.