شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ /۱۵ محرم ۱۴۴۴

مسیر

کارشناس احکام فقهی مطرح کرد؛
سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) با بیان این‌که خداوند روزه را پله‌ ای برای کمال و رسیدن انسان‌ ها به رضوان و غفران خود قرار داده است، گفت: روزه ماه مبارک رمضان از بیماران، زنان شیرده، زنان باردار و مسافر برداشته ‌شده است.

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت‌ الاسلام حسین وحید پور، کارشناس رسانه ملی، در آستانه حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) بابیان این‌ که خداوند روزه را پله‌ ای برای کمال و رسیدن انسان‌ ها به رضوان و غفران خود قرار داده است، گفت: روزه ماه رمضان از بیماران، زنان شیرده، زنان باردار و مسافر برداشته‌ شده است.

وی با اشاره به این‌ که مردم باید از روز های باقی‌ مانده ماه شعبان برای ورود به ماه رمضان استفاده کنند، گفت: روزه مستحبی ماه شعبان برای کسانی که روزه قضا دارند واجب نیست و به‌ عبارت‌ دیگر شخصی که روزه قضا دارد باید ابتدا روزه‌ های قضا را به‌جا آورد و پس‌ از آن می‌ تواند روزه مستحبی بگیرد در غیر این صورت گرفتن روزه مستحبی از فرد پذیرفته نیست.

کارشناس رسانه ملی بابیان این‌ که انسان در روزه گرفتن باید در یک مدت مشخص از خوردن و آشامیدن خودداری کند، ادامه داد: در هنگام روزه نه‌ تنها جسم انسان بلکه اعضا و جوارح او هم باید روزه باشند و فرد باید از کار ها و حرف‌ هایی که روزه را باطل می‌ کند مانند دروغ بستن به خدا و پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) خودداری کند.

حجت‌ الاسلام وحید پور بابیان این‌که انسان در هنگام روزه‌ داری اگر عمداً روزه خود را باطل کند باید ضمن قضا کردن روزه کفاره آن را هم پردازد، تصریح کرد: کفاره روزه باید در شب عید سعید فطر و روز آن پرداخت شود وگرنه باید سال بعد آن را پرداخت کند.

وی بابیان این‌ که کفاره زنان باردار و شیرده را باید کفیل آن ها یعنی همسر بپردازد مگر این‌ که زن استطاعت مالی داشته باشد، گفت: اگر زن نداشت بپردازد گناهی بر گردن او نیست و اگر کفیل زن هم قادر به پرداخت کفاره نبود می‌ تواند استغفار کند و خداوند نسبت به بندگانش آمرزنده و مهربان است.

سخنران حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) با اشاره به این‌ که انسان با طعام حرام و غصبی نمی‌ تواند روزه بگیرد، ادامه داد: انسان باید طعامی که با روزه بگیرد حلال و از کسب حلال باشد در غیر این صورت روزه گرفتن با این طعام صحیح نیست.

حجت‌ الاسلام وحید پور با اشاره به این‌ که انسان باید برای روزه گرفتن در هر روز برای همان روز نیت کند، یادآور شد: اگر انسان ابتدای ماه برای کل ماه نیت روزه کند و در میان ماه نتواند روزه بگیرد یا از دنیا برود روزه باقی‌ مانده بر گردن او می‌ شود بنابراین بهتر این است که هر روز برای روزه همان روز، نیت کند و روزه ‌بگیرد.

ارتباط در ایتا