حجت‌ الاسلام رفیعی عنوان کرد:

خطاکاران پشیمان نباید از جامعه طرد شوند/ عفو؛ سنت ائمه(علیهم السلام)

تاریخ انتشار:
استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت کار خیر و عفو و گذشت از خطای دیگران به تفسیر آیه ۲۲ سوره مبارکه نور پرداخت و گفت: یکی از پیام‌ های مهم این آیه عفو است که جزء سنت پیامبر و ائمه(علیهم السلام) بوده است.
رفیعی

به گزارش بلاغ به نقل از ایکنا، حجت‌ الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، در جلسه تفسیر در حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) در تفسیر آیه «وَلَا یَأْتَلِ أُوْلُوا الْفَضْلِ مِنکُمْ وَالسَّعَةِ أَن یُؤْتُوا أُوْلِی الْقُرْبَى وَالْمَسَاکِینَ وَالْمُهَاجِرِینَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ»(آیه 22 سوره نور) گفت: از این آیه سه نکته قابل برداشت است نخست اینکه وقتی کار خیری را انجام دادیم ولی با شکست مواجه شد نباید بگوئیم ما پشت دستمان را داغ می‌ کنیم که دیگر این کار را نکنیم.

وی افزود: ممکن است شما پولی به نیازمندی بدهید و او برای نیازش دروغ گفته باشد و یا جهیزیه به فردی بدهد که خود را نیازمند نشان داده در حالی که نیاز ندارد ولی نباید به خاطر این رخداد ها در خیر و نیکی را بر روی خود ببندید.

رفیعی بیان کرد: این فرهنگ غلطی است که به علت پیش آمدن چند مورد رفتار نابجا از سوی برخی افراد کل آن کار را زیر سؤال ببریم.

وی به دومین نکته اشاره و تصریح کرد: مردم معصوم نیستند و حتی انبیاء هم دچار اشتباه می شدند که برای حضرت یونس و آدم پیش آمد بنابراین اگر خطایی از مردم سر زد که می دانیم معصوم هم نیستند باید عفو گذشت داشته باشیم و آن را به کینه بدل نکنیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(صلی الله علیه و آله و سلم) تصریح کرد: عفو و صفح دو دستور این ایه برای برخورد با خطا های مردم است که عفو به معنای گذشت و صفح به معنای گذشت توام با عدم سرزنش بعد از آن است.

رفیعی اظهار کرد: عفو از سنت های انبیاء و اسرار متقیان است و در روایتی داریم که همان طور که تعلیم به دیگران دارای ارزش و اهمیت است عفو نیز دارای این مرتبه از اهمیت و ارزش است.

وی افزود: زندگی اهل بیت(علیهم السلام) و پیامبر مشحون از این مورد بوده است و یکی از دلایل جذب دیگران توسط پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نیز در گذشت و عفو ایشان نهفته است.

رفیعی ادامه داد: سومین نکته ای که می توان از این آیه برداشت کرد آن است که عده‌ ای قابل عفو نیستند و اینها کسانی هستند که علنا و با کمال پررویی گناه می‌کنند و از کارشان پشیمان هم نمی‌ شوند. 

وی امام حسن(علیه السلام) را مظهر عفو و گذشت دانست و افزود: ایشان فردی را که به او دشنام داده بود مورد محبت قرار داد و برای رفع نیاز او اقدام می کرد و همسایه داری ایشان و برخورد وی با غیرمسلمانان زبانزد است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.