پاسخ به یک شبهه؛

آیا اباعبدالله(علیه السلام) حجش را نیمه تمام گذاشت؟!

تاریخ انتشار:
مدیر حوزه علمیه یزد به این شبهه که امام حسین(ع) حج واجب را نیمه تمام گذاشته و برای حفظ جان خود حج را ترک کرده، بنابراین ما هم امروز می توانیم با اقتدا به این تصمیم برای حفظ جان خود حجی که مدیریت آن در دستان آل سعود یعنی یزید زمان است را ترک کنیم پاسخ داد
حجت الاسلام محمد شمس

به گزارش بلاغ به نقل از حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمد شمس در جمع کارمندان حوزه علمیه استان یزد با اشاره به اینکه اخیراً شبهه ای در شبکه های اجتماعی توسط برخی از افراد مطرح شده است که امام حسین(علیه السّلام) حج واجب را نیمه تمام گذاشته و برای حفظ جان خود حج را ترک کرده، بنابراین ما هم امروز می توانیم با اقتدا به این تصمیم اباعبدالله الحسین(علیه السّلام) برای حفظ جان خود حجی که مدیریت آن در دستان آل سعود یعنی یزید زمان است را ترک کنیم اظهار داشت: مشهور است که امام حسین(علیه السلام) به عمره‏ تمتع احرام بسته بود، اما زمانی که فهمید مزدوران يزيد مي‏ خواهند حضرت را در حرم امن الهي به شهادت برسانند، ناچار شد حج خود را ناقص و نيمه تمام رها کند و به تعبيری حج را به عمره‏ مفرده تبديل سازد، اما اين سخن بي‏ گمان خطا و اشتباه است.
مدیر حوزه علمیه استان یزد با بیان اینکه امام حسين(علیه السلام) قبل از سفري كه از مكّه به کوفه تشريف ببرند، حج واجب خود را انجام داده و از اول نيّت عمره مفرده نموده بودند گفت: امام حسین (علیه السّلام) در مقام انجام دادن اعمال حج نبوده است تا بخواهد برای سفر به کربلا حج خود را کنار بگذارد و نیمه تمام آن را رها کند ضمن اینکه هیچ کس مجاز نیست عمل حج را نیمه تمام رها کند و اگر کسی احرام ببندد بر او واجب است تا پایان کار اعمال را انجام دهد.
مدیر حوزه علمیه استان یزد تصریح کرد: واقعيت اين است که امام حسين(علیه السلام) از همان اول به نيت عمره‏ مفرده احرام بسته بود و در فقه اهل بيت(علیهم السلام) هم مساله چنين است که هر مسلماني مي‏ تواند در ماه هاي حج هم، احرام عمره‏ مفرده ببندد و پس از اتمام عمره هم اختيار دارد که به هر جا خواست برود و يا اگر خواست مي‏ تواند عمره‏ مفرده را به عمره‏ تمتع تبديل کند تا اعمال حج را به جا آورد.
وی گفت: اما این سؤال به ذهن متبادر می شود که امام حسین(علیه السلام) در ایام حج تمتع، چرا نیت عمره مفرده کردند؟! به هر حال این شرایط و اوضاع و احوال سیاسی آن زمان بود که باعث شد امام چنین تصمیمی اتخاذ کنند. همان طور که بیان شد در این حکم فقهی آمده است که فردی که در ماه ذی الحجه نیت عمره مفرده کند بعد از پایان عمره مفرده می تواند عمره مفرده را به عمره تمتع تبدیل کند پس چرا امام حسین(علیه السلام) و همراهان دست عمره مفرده را تبدیل به عمره تمتع نکردند و رهسپار عراق شدند؟ همان طور که در مورد تصمیم قبلی امام حسین(علیه السلام) گفته شد شرایط و اوضاع و احوال سیاسی آن زمان بود که باعث شد امام چنین تصمیمی اتخاذ کنند و این امر آنقدر بدیهی است که نیازی به توضیح بیشتر ندارد.
حجت الاسلام محمد شمس گفت: امام صادق(علیه السلام) در حديثی مي‏ فرمايند: امام حسين(علیه السلام) در ماه ذي الحجه در حال عمره بود، بعد در روز ترويه(هشتم ذی الحجه) در حالي که مردم به سوي مني مي‏ رفتند آن حضرت به سوي عراق روانه شد و هيچ اشکالي ندارد؛ کسي که نمي‏ خواهد حج گزارد، مي ‏تواند در ماه ذي الحجه، عمره به جاي آورد.
وی عنوان کرد: سیدالشهدا(علیه السلام) به خاطر ناامنی مکه برای حضرتش و اینکه مطلع شد نیروهای یزیدی درصدد قتل او در مکه هستند چنین تصمیمی اتخاذ کردند، در واقع کار امام حسین(علیه السلام) هم جنبه حفظ قداست حرم الهی را داشت و هم نمی خواست در ایام حج و در بیت الله الحرام خونش ریخته شود و هم با بیرون شدن از مکه، در روزی که همه از هر سو به مکه آمده اند و عازم عرفات هستند، نوعی بیدارگری در وجدان ها و ایجاد سؤال در ذهن هاست و به این صورت، خبر خروج اعتراض آمیز وی بر ضد حکومت، توسط حاجیانی که از همه مناطق و شهرهای جهان اسلام آمده بودند و اینکه آن حضرت، در حرم امن الهی هم امنیت و مصونیت ندارد، همه جا پخش می شد و این نوعی مبارزه تبلیغاتی بر ضد یزید بود.
مدیر حوزه علمیه استان یزد گفت: با توجه به دعوت جمع کثیری از مردم کوفه از امام(علیه السلام) برای سفر به این منطقه و پذیرفتن امامت و رهبری مسلمانان، امام تصمیم به اجابت تقاضای آنان گرفت ولی برای اطمینان از این دعوت و بررسی صحت و سقم آن پسر عموی خود مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد و او نیز طی پیامی دعوت مردم را تأیید و از امام خواست هرچه زودتر به کوفه برود بنابراین قبل از فرارسیدن موسم حج امام تصمیم به خروج از مکه و قصد سفر به عراق داشته است و این مطلب در وصیت امام به برادرش محمد حنفیه هنگام خروج از مدینه نیز دیده می شود بخشی از وصیت امام(علیه السلام) به شرح زیر است: من برای تفریج ، تفرج ،استکبار ،فساد و ظلم خارج نمی شوم بلکه برای اصلاح امت جدم خارج می شوم و تصمیم دارم امر به معروف ونهی از منکر کنم و سیره جدم رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) و پدرم علی(علیه السلام) را احیاء کنم.
حجت الاسلام و المسلمین شمس بیان کرد: علت خروج امام(علیه السلام) از مکّه در هشتم ذی حجه این بود که نامه مسلم درآن ایام به امام رسید از طرفی در همین زمان عده زیادی برای انجام مناسک حج به مکّه آمده بودند و بهترین زمان برای آغاز این سفر مهم و سرنوشت ساز هشتم ذی حجه بود تا اطلاع رسانی صحیح از اهداف این سفر صورت گیرد لذا امام روز هفتم ذی حجه با خطبه ای غرا آغاز سفر و هدف مهم آن را به اطلاع مردم رسانید و روز هشتم ذی حجه از مکه خارج شد بخشی از خطبه امام(علیه السلام) به شرح زیر بود: «مرگ برای فرزندان آدم همانند گردن بند بر گردن دختران جوان است ، اشتیاق من برای دیدار پدر وجدم و رفتگان خاندان همانند اشتیاق یعقوب برای دیدار یوسف است گویا می بینیم در جائی که برای کشتنم مقرر شده گرگ ها بند بند مرا از هم جدا می کنند و فرار از آن نیست و بر بلاهای او صابریم و او اجر ما را کامل خواهد کرد پس کسی که حاضر است ایثار کند وجانش را در این راه بدهد و با ما بیاید بداند که من فردا حرکت میکنم ان شاء الله .»
وی در پایان با بیان اینکه برای بیان اهمیت قیام امام حسین(علیه السلام) نیاز به دروغ پردازی نیست بلکه بیان حقیت همیشه با وجدان های پاک سازگار تر است و اگر واقعیات قیام عاشورا همانطور که بوده بیان شود مردم بیشتر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت، خاطرنشان کرد: از آنچه گذشت روشن می شود که امام علیه السلام درمقام انجام دادن اعمال حج نبوده است تا بخواهد برای سفر به کربلا حج خود را کنار بگذارد و نیمه تمام آن را رها کند ضمن اینکه هیچ کس مجاز نیست عمل حج را نیمه تمام رها کند و اگر کسی احرام ببندد بر او واجب است تا پایان کار اعمال را انجام دهد و تنها در موارد خاصی هست که می شود حج را تبدیل به عمره کرد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.