آیت‎الله جوادی آملی:

تصدیق و تکذیب غیرمحققانه سختی روز قیامت را درپی دارد

تاریخ انتشار:
حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: انسان اگر می‎خواهد رأی مثبت یا منفی بدهد باید آگاهانه رأی بدهد، تصدیق و تکذیب باید محققانه باشد، وگرنه روزی فرا میرسد که سمع و بصر و دل نسبت به این تصدیق و تکذیب مسئول است.
آیت‌ الله العظمی جوادی آملی

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی، در درس خارج تفسیر (31 فروردین) خود، در تفسیر آیات سوره مبارکه احقاف با اشاره به آیه «وَاذْکُرْ أَخَا عَادٍ إِذْ أَنذَرَ قَوْمَهُ بِالْأَحْقَافِ وَقَدْ خَلَتْ النُّذُرُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ ﴿21﴾»، گفت: در سوره مبارکه احقاف موعظه و نصیحت و حکمت عملی وجود دارد و همچنین تبیین قصه‎های سایر انبیا را می‎کند تا سبب تأثیرگذاری بیشتر شود.
وی در پاسخ به برخی از پرسش‎های جلسه گذشته افزود: جریان تصلیه و تسلیم نسبت به اهل‎بیت(علیهم السلام) دو خاصیت دارد یکی این که نام ‎های آنان در وجود ما ملکه می‎شود و دیگر این که همین ذکر نام آنان سبب عمل به دستورات آنان می‎شود، ذکر نام آنان سبب می‎شود این که فرد در هنگام پرسش قبر به سؤال‎ های نکیر و منکر به خوبی پاسخ بدهد و جواب نقد دارد.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این که علم غیب برای اهل‎بیت(علیهم السلام) حجت نیست و بر اساس آن عمل نمی‎کنند، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) فرمود من بین شما بر اساس بینات و ایمان حکم می‎کنم، در زمان حضرت حجت(عجل الله تعالی فی فرجه الشریف) وضعیت کاملا برمی‎گردد، درباره حضرت بسیاری از احکام طرز دیگری می‎شود که خیلی ‎ها خیال می‎کنند که اسلام دیگری است، خضر (علیه الاسلام) گوشه‎ای از همان کارها را می‎کرد که خود حضرت انجام می‎دهد، اما این که آیا خود آن حضرت شهید می‎شود و بعد از آن آیا باید او بر اساس علم غیب حکم کند مسأله دیگری است، آن به دستور الهی است و کاری که خود آنان بکند حجت است.
وی ادامه داد: ما یک قانون نوشته‎ای نداریم که سیره و سنت اهل‎بیت(علیهم السلام) را به آنان عرضه بکنیم، «الحق مع علی و علی مع الحق، یدور معه حیث ما دار»، برای اهل‎بیت(علیهم السلام) حق تابع اهل‎بیت (علیهم السلام) است، قول، فعل امام و تقریر امام برای ما حجت است، یعنی ما یک کتاب قانون و فقه قبلی داریم که کارهای حضرت امیر(علیه السلام) را بر آن عرضه بکنیم یا نه کارهای دیگران را به کارهای حضرت امیر(علیه السلام) عرضه می‎کنیم؟
حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به آیه 21 خاطرنشان کرد: بر اساس این آیات به پیامبر(صل الله علیه و آله) می‎گوید به یاد انبیا باش که بدانی تو تنها نیستی و هم این که امت تو از سرنوشت دیگران پند بگیرد، مثل هود و صالح و مانند آن باش اما مانند یونس(علیه السلام) نباش، حتی اگر خواستی از آنان فاصله بگیری در میان مردم باش اما از آداب و سنن و اخلاق فاسد آنان دوری کن، قصه حضرت مریم(سلام الله علیها) را حتی بازگو می‎کند، انسان ‎های کاملی گذشتند و تو باید از سرنوشت و سرشت آنان پند بگیری.
وی ادامه داد: عاد یک قبیله سرکشی بودند و حضرت هود(علیه السلام) به قوم عاد نصیحت کرد، خداوند می‎فرماید نه حضرت هود اولین پیامبر و نه آخرین پیامبر بود، «وَقَدْ خَلَتْ النُّذُرُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ»، که توحید را بپذیرید و از پرستش بت‎ها دوری کنید، زیرا من از عذاب روز هولناک بر شما بیمناک هستم.
حضرت آیت‎الله جوادی آملی با قرائت آیات «قَالُوا أَجِئْتَنَا لِتَأْفِکَنَا عَنْ آلِهَتِنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِن کُنتَ مِنَ الصَّادِقِینَ ﴿22﴾ قَالَ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِندَ اللَّهِ وَأُبَلِّغُکُم مَّا أُرْسِلْتُ بِهِ وَلَکِنِّی أَرَاکُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ ﴿23﴾»، ابراز کرد: آنان به هود(ع) گفتند تو با دروغ می‎خواهی ما را از خدایان ما منصرف کنی، اگر راست می‎گویی این عذاب را برای ما بیاور، حضرت هود(علیه السلام) دو مطلب گفت این که عذاب قطعی است و دیگر این که من علم غیب ندارم، نمی‎دانم خداوند این عذاب را کی شروع می‎کند.
وی با اشاره به آیه «وَلَقَدْ مَکَّنَّاهُمْ فِیمَا إِن مَّکَّنَّاکُمْ فِیهِ وَجَعَلْنَا لَهُمْ سَمْعًا وَأَبْصَارًا وَأَفْئِدَةً فَمَا أَغْنَى عَنْهُمْ سَمْعُهُمْ وَلَا أَبْصَارُهُمْ وَلَا أَفْئِدَتُهُم مِّن شَیْءٍ إِذْ کَانُوا یَجْحَدُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَحَاقَ بِهِم مَّا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُون ﴿26﴾»، خاطرنشان کرد: از نظر مالی و از نظر هوشی هیچ ضعفی نداشتند، در آن محدوده‎ ای که بودند آن ‎ها را از قدرت‎ هایی برخوردار کردیم که این تمکن‎ ها را به شما ندادیم، آن‎ها هیچ مشکل سمع و بصر و مانند آن نداشتند اما این توانایی سودی به حال آنان نداشت، انسان اگر می‎خواهد رأی مثبت یا منفی بدهد باید آگاهانه رأی بدهد، فرمود تصدیق و تکذیبتان باید محققانه باشد، وگرنه روزی فرامی‎رسد که سمع و بصر و دل نسبت به این تصدیق و تکذیب مسئول است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.