تصدیق و تکذیب غیرمحققانه سختی روز قیامت را درپی دارد
به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، در درس خارج تفسیر (31 فروردین) خود، در تفسیر آیات سوره مبارکه احقاف با اشاره به آیه «وَاذْکُرْ أَخَا عَادٍ إِذْ أَنذَرَ قَوْمَهُ بِالْأَحْقَافِ وَقَدْ خَلَتْ النُّذُرُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ ﴿21﴾»، گفت: در سوره مبارکه احقاف موعظه و نصیحت و حکمت عملی وجود دارد و همچنین تبیین قصههای سایر انبیا را میکند تا سبب تأثیرگذاری بیشتر شود.
وی در پاسخ به برخی از پرسشهای جلسه گذشته افزود: جریان تصلیه و تسلیم نسبت به اهلبیت(علیهم السلام) دو خاصیت دارد یکی این که نام های آنان در وجود ما ملکه میشود و دیگر این که همین ذکر نام آنان سبب عمل به دستورات آنان میشود، ذکر نام آنان سبب میشود این که فرد در هنگام پرسش قبر به سؤال های نکیر و منکر به خوبی پاسخ بدهد و جواب نقد دارد.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این که علم غیب برای اهلبیت(علیهم السلام) حجت نیست و بر اساس آن عمل نمیکنند، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) فرمود من بین شما بر اساس بینات و ایمان حکم میکنم، در زمان حضرت حجت(عجل الله تعالی فی فرجه الشریف) وضعیت کاملا برمیگردد، درباره حضرت بسیاری از احکام طرز دیگری میشود که خیلی ها خیال میکنند که اسلام دیگری است، خضر (علیه الاسلام) گوشهای از همان کارها را میکرد که خود حضرت انجام میدهد، اما این که آیا خود آن حضرت شهید میشود و بعد از آن آیا باید او بر اساس علم غیب حکم کند مسأله دیگری است، آن به دستور الهی است و کاری که خود آنان بکند حجت است.
وی ادامه داد: ما یک قانون نوشتهای نداریم که سیره و سنت اهلبیت(علیهم السلام) را به آنان عرضه بکنیم، «الحق مع علی و علی مع الحق، یدور معه حیث ما دار»، برای اهلبیت(علیهم السلام) حق تابع اهلبیت (علیهم السلام) است، قول، فعل امام و تقریر امام برای ما حجت است، یعنی ما یک کتاب قانون و فقه قبلی داریم که کارهای حضرت امیر(علیه السلام) را بر آن عرضه بکنیم یا نه کارهای دیگران را به کارهای حضرت امیر(علیه السلام) عرضه میکنیم؟
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه 21 خاطرنشان کرد: بر اساس این آیات به پیامبر(صل الله علیه و آله) میگوید به یاد انبیا باش که بدانی تو تنها نیستی و هم این که امت تو از سرنوشت دیگران پند بگیرد، مثل هود و صالح و مانند آن باش اما مانند یونس(علیه السلام) نباش، حتی اگر خواستی از آنان فاصله بگیری در میان مردم باش اما از آداب و سنن و اخلاق فاسد آنان دوری کن، قصه حضرت مریم(سلام الله علیها) را حتی بازگو میکند، انسان های کاملی گذشتند و تو باید از سرنوشت و سرشت آنان پند بگیری.
وی ادامه داد: عاد یک قبیله سرکشی بودند و حضرت هود(علیه السلام) به قوم عاد نصیحت کرد، خداوند میفرماید نه حضرت هود اولین پیامبر و نه آخرین پیامبر بود، «وَقَدْ خَلَتْ النُّذُرُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ»، که توحید را بپذیرید و از پرستش بتها دوری کنید، زیرا من از عذاب روز هولناک بر شما بیمناک هستم.
حضرت آیتالله جوادی آملی با قرائت آیات «قَالُوا أَجِئْتَنَا لِتَأْفِکَنَا عَنْ آلِهَتِنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِن کُنتَ مِنَ الصَّادِقِینَ ﴿22﴾ قَالَ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِندَ اللَّهِ وَأُبَلِّغُکُم مَّا أُرْسِلْتُ بِهِ وَلَکِنِّی أَرَاکُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ ﴿23﴾»، ابراز کرد: آنان به هود(ع) گفتند تو با دروغ میخواهی ما را از خدایان ما منصرف کنی، اگر راست میگویی این عذاب را برای ما بیاور، حضرت هود(علیه السلام) دو مطلب گفت این که عذاب قطعی است و دیگر این که من علم غیب ندارم، نمیدانم خداوند این عذاب را کی شروع میکند.
وی با اشاره به آیه «وَلَقَدْ مَکَّنَّاهُمْ فِیمَا إِن مَّکَّنَّاکُمْ فِیهِ وَجَعَلْنَا لَهُمْ سَمْعًا وَأَبْصَارًا وَأَفْئِدَةً فَمَا أَغْنَى عَنْهُمْ سَمْعُهُمْ وَلَا أَبْصَارُهُمْ وَلَا أَفْئِدَتُهُم مِّن شَیْءٍ إِذْ کَانُوا یَجْحَدُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَحَاقَ بِهِم مَّا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُون ﴿26﴾»، خاطرنشان کرد: از نظر مالی و از نظر هوشی هیچ ضعفی نداشتند، در آن محدوده ای که بودند آن ها را از قدرت هایی برخوردار کردیم که این تمکن ها را به شما ندادیم، آنها هیچ مشکل سمع و بصر و مانند آن نداشتند اما این توانایی سودی به حال آنان نداشت، انسان اگر میخواهد رأی مثبت یا منفی بدهد باید آگاهانه رأی بدهد، فرمود تصدیق و تکذیبتان باید محققانه باشد، وگرنه روزی فرامیرسد که سمع و بصر و دل نسبت به این تصدیق و تکذیب مسئول است.
افزودن دیدگاه جدید