آیت الله نجم الدین طبسی؛

علامت‌های ظهور را نباید بر اصل مهدویت غلبه داد

تاریخ انتشار:
آیت الله نجم الدین طبسی در نشست «مهدویت؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با اشاره به انحرافات در موضوع مهدویت توجه بیش از حد به علامات و نشانه های ظهور را نادرست دانست و بر دقت بیشتر در روایات اعتقادی تاکید کرد.
آیت الله نجم الدین طبسی

به گزارش خبرنگار بلاغ نشست «مهدویت؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» پیش از ظهر پنج شنبه 23 اردیبهشت ماه  به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و باحضور نخبگان تبلیغی برگزار شد.
در این نشست آیت الله نجم الدین طبسی با اشاره به سوء‌استفاده‌های دشمن از خلأها و نقاط کور در روایات مهدویت؛ توجه بیشتر و دقت در احادیث و روایات اعتقادی را ضروری دانست و بر اهتمام بیشتر در این زمینه تأکید کرد.
آیت الله نجم الدین طبسی با ذکر روایات امامان معصوم پیرامون معرفی امام زمان(عج) گفت: دوران غیبت دوران سختی هاست و رویش‌ها و ریزش‌ها در این برهه شکل می‌گیرد. منتظران را اذیت و آزار می‌دهند ولی یاوران و طرفداران واقعی حق و حقیقت باید منتظر آن حضرت بمانند. لذا امام معصوم فرمود: کسانی که در دوران غیبت صبر کنند و ایمان‌شان بیشتر شود به منزله مجاهد با شمشیر و در رکاب پیامبر اکرم(ص) می‌باشند.
استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به انحرافات پیرامون یمانی گفت: برخی افراد، ولایت فقیه با آنهمه ادله‌اش را نمی پذیرند ولی آنقدر یمانی را بزرگ کرده‌اند که گویی جایگزین مراجع است و همه باید از او تبعیت کنند. در حالی که روایات هیچ دلالت بر تقدسش ندارند و فقط به عنوان علامتی از او نام برده‌اند.
وی افزود: متأسفانه ما آنطور که احادیث فروع فقهی را بررسی می‌کنیم به روایات مباحث اعتقادی توجه و دقت نداریم و دشمن هم از این خلأ سوء‌استفاده کرده و با شناسایی احادیث مهدویت که مورد توجه قرار نگرفته است، بر روی نقاط کور آن سرمایه‌گذاری کرده و اینگونه مذهبی‌ها و مسجدی ها را صید می‌کند.
آيت الله طبسی پیرامون روایات سید حسنی اظهار داشت: روایاتی هم در مورد حسنی و گروهش نقل شده است که خبر از انحراف آن‌ها می‌دهد و گویی آن‌ها چهره دیگر داعش هستند ولی عده‌ای فقط روایات مربوط به تأیید سید حسنی را مورد توجه قرار می‌دهند، در حالی که خودشان به بحث‌های رجالی هیچ اعتقادی ندارند.
وی افزود: در مورد یمانی روایات از حد استفاضه گذشته است اما دلالتی بر تأیید و مثبت بودن این شخص ندارد؛ به غیر از دو روایت که به غیر از اشکالات دلالتی، اشکال سندی هم دارند. اگر تبعیت از یمانی در واجبات و محرمات ضروری بود حتماً عالمان در کتاب‌هایشان که مربوط به عصر غیبت بود ذکر می‌کردند ولی حتی اخباری‌ترین‌ها هم هیچ اشاره‌ای به یمانی و تبعیت از او نداشته‌اند.
استاد درس خارج حوزه علمیه عنوان کرد: بنده نسبت به این سوء‌استفاده‌ها احساس خطر می‌کنم و نباید باعقاید مردم بازی کرد. ما امیدواریم که حوثی‌های یمن در نبرد با عربستان پیروز شوند ولی نباید امور دین و مذهب را به غیر تحویل داد.
آیت الله طبسی در پایان با اشاره به انحرافاتی تحت عناوین اولاد و همسر امام زمان(عج) اظهار داشت: حتی اگر فرض کنیم که امام زمان(عج) ازدواج کرده‌ و فرزند هم دارد؛ اما ما منتظر همسر و فرزند ایشان نیستیم و فرزندان ایشان هم اگر مجتهد نباشند باید از مراجع، تقلید کنند. ضمن اینکه عمده استناد در این زمینه ادعیه است که در مستحبات و از باب تسامح در ادله سنن به آن عمل می‌شود و نباید بیش از حد به آن ملتزم شد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.