رحیم پور ازغدی:

استقبال از پرسشگری شیوه تبلیغی اسلام است

تاریخ انتشار:

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در جامعه دینی وجوب پرسشگری نمایان است و سنت مردم و جامعه باید پرسشگری شود و طلبه باید از پرسش استقبال کند و جامعه ای که هیچ چیزی نمی پرسد جامعه ای خطرناکی است.

حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مراسم افتتاحیه آغاز سال تحصیلی مدرسه تخصصی جامعة المصطفی العالمیة که صبح امروز در مدرسه علمیه علویه مشهد برگزار شد، گفت: اینکه خواهرانی از کشورهای مختلف و از نقاط دور نسبت به ایران، هجرت علمی می کنند و خود را وقف معرفت و جهاد علمی می کنند و مرزهای مکانی، ملی، نژادی و اعتباری که سهمی در حقیقت انسان ندارد را زیر پا می گذارند و برای درک حقایق این مشقت ها و مشکلات را به جان می خرند، بسیار مبارک و میمون است.

وی افزود: انسان هنگامی با حقایق مکتب اسلام آشنا می شود و بر می گردد به سرزمین های خود همانند مشعلی در تاریکی باید بدرخشد و خود را باید برای این احیای دین نبوی آماده کند و این قدم برداشتن در مسیر حضرت زهرا(س) است.

رحیم پور ازغدی با بیان این که به ازای پاسخ به هر سؤال و گشودن هر گره معرفتی در آسمان ها جشن گرفته می شود، عنوان داشت: در واقع این عمل دفاع مؤثر از یک حقیقت است و طلاب خواهر غیر ایرانی باید به قصد تغیییر جامعه خودشان به کشورهایشان بازگردند و به تبلیغ دین مبین اسلام بپردازند، البته باید توجه داشت که نقش زنان در برخی از اوقات از مردها بیشتر است و گاهی حضور یک زن فاضل متعهد و مسلمان در صحنه از حضور ده ها مرد بیشتر است.

وی ابراز داشت: بعد از سقوط حکومت حضرت علی(ع) یکی از کارهایی که ایشان انجام می دادند این بود که افراد موثر را پیدا می کردند و از جمله آن ها زنانی بودند که در مکتب علی(ع) و فاطمه(س) تربیت شده بودند که هم در میادین جنگ حضور داشته و هم در میادین علمی آن زمان؛ بنابراین گاهی اوقات از زنان عالم، فاضل، شجاع و عفیف کارهایی بر می آید از برخی مردها قابل انجام شدن نیست.

* طلاب جامعة المصطفی می توانند پرچمداران موفق جبهه اسلامی باشند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: معلم و مکتب این زنان حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) است و اگر طلاب جامعة المصطفی به درستی عمل کنند می توانند پرچمداران موفق جبهه اسلامی باشند.

وی اظهار داشت: زن مسلمان ضعیفه نبوده و عفیفه است و باید توجه داشت قدرت اصلی، قدرت روحی است که با معرفت و ایمان شکل می گیرد؛ در قبل از انقلاب صدای شیعه به شکل امروزی شنیده نمی شد و در این سی سال بعد از انقلاب به گونه ای است که صدای دین، اسلام و شیعه به صورت خاص شنیده می شود.

* طلاب جهانی بیاندیشند

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امروز گوش دنیا برای شنیدن سخنان اسلام و اهل بیت(ع) باز است و تمام عالم منتظر شنیدن صدای اسلام شیعی است و ما نیاز است که از دنیا آماده تر باشیم و حضور طلاب غیر ایرانی در ایران یعنی ما باید جهانی بیاندیشیم و جهانی باشیم ولی بحث بر سر این است که باید چه چیزی جهانی شود، آیا منظور جهانی شدن غربی است یا جهانی شدن انسانی، اسلامی، اخلاقی و انبیایی؟ بنابراین دو رقیب در دنیا وجود دارد نخست صدای توحید که پرچم آن در دست شیعه است و گروه دیگر لیبرال های غربی هستند.

وی با عنوان این که زنانی که بخواهند زنان جامعه را رهبری کنند این است که خود به مسائل اسلامی عمل کنند و زنان طلبه باید نقاط ضعف را از خود دور کنند و متقی، غیور، زبان آور و دارای قدرت روحی باشند، بیان داشت: باید توجه داشت که با سخن گفتن تنها کار انجام نمی شود بلکه این ویژگی های فردی خود افراد است که موجب بارز شدن آن ها در جامعه می شود.

رحیم پور ازغدی از امام جعفر صادق به عنوان بنیانگذار حوزه علنی شیعی یادکرد و با بیان این که امام خمینی(ره) می فرمایند« آن چیزی که جوهره اصلی طلبگی است با خدا بودن و با غیر خدا نبودن است»، ابراز داشت: اگر با خدا باشیم و دنیا به ما پشت کند باکی نیست و اگر خدا نباشد و همه عالم با انسان باشند بی فایده است. خداوند با هیچ فردی نسبیت ندارد و امام خمینی به نقل از امام صادق می فرمایند «مراقب باشید که در قیامت از شما نمی پرسند که فرزند چه کسی هستید و شما فردا حجتی نخواهید داشت که خود را به کسی نسبت دهید و تنها چیزی که مؤثر است عمل انسان می باشد و همه شما با عمل خودتان نزد خدا می روید و نه با حس و نسب».

وی در ادامه عنوان داشت: مسأله ای که باید از امام صادق(ع) بیاموزیم این است که ایشان می فرمایند«خدواند به جسم عمل کار ندارد که انسان چه کار انجام می دهد همه در قیامت محشور می شوند براساس انگیزه های شان»؛ آن چیزی که امام صادق(ع) می فرمایند این است که از کار مهم تر انگیزه فردی هر انسان است و مردم در قیامت براین اساس محشور می شوند.

* جوان شیعی باید اهل تفکر دینی و معرفت عمیق باشد

وی با ذکر این که راهکار دیگر برای تبلیغ جهانی طلبه مسأله جوان گرایی حوزه ها و توجه حوزه ها به جوانان است، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می فرمایند «اگر یک جوان شیعه ای را نزد من بیاورند که برای معرفت دینی و شناخت استدالی دین وقت نمی گذارد من آن جوان را ادب می کنم»؛ جوان شیعی باید اهل تفکر دینی و معرفت عمیق باشد و این بدین معنا است که جامعه دینی بدون معرفت شیعی، ادب، شعور دینی، اخلاق و فرهنگ شیعی ندارد. جامعه شیعه، جامعه جاهلان، آدم ها احمق و بی شعور دینی نیست هر چند احساسات دینی لازم است.

* جامعه استاندارد و قرآنی جامعه علم محور است

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی متذکر شد: طبق سخنان امام صادق(ع) آنچه نمی دانید بپرسید از آنان که می دانند در جامعه دینی وجوب پرسشگری نمایان است و سنت مردم و جامعه باید پرسشگری شود و طلبه باید از پرسش استقبال کند و جامعه ای که هیچ چیزی نمی پرسد جامعه ای خطرناکی است. قرآن کریم می فرماید «از اهل ذکر و افراد عالم بپرسید»؛ جامعه استاندارد قرآنی جامعه علم محور است و در جامعه شیعی اصل بر علم است فرهنگ شیعی این است که یا علم و دانش است و یا پرسشگری.

وی ادامه داد: قرآن می گوید که فقدان علم در جامعه نباید ساده محسوب شود و پیامبر(ص) می فرمایند «ذکر بنده هستم و ائمه و اهل بیت من اهل ذکر هستند و مردم باید از من و اهل بیت من بپرسند» و سؤال ما از علما، در واقع سؤال از اهل ذکر است که علما سخنان اهل بیت را می دانند و عالم دینی باید خودش برای خودش تبلیغ مهیا سازد.

رحیم پور ازغدی اظهار داشت: بشریت سه دسته اند، نخست عالم ربانی، دوم انسان های دنبال علم برای نجات و دسته سوم انسان های رها که همانند پشه هایی هستند که در باد قرار می گیرند و این بدین معنا است که یا می دانیم یا به دنبال دانستن هستیم و یا در حزب باد قرار داریم.

* مرزی میان اسلام و تشیع وجود ندارد

وی با بیان این مطلب که امام صادق(ع) می فرمایند «هرچه از من می شنوید می توانید به نقل از رسول خدا نقل کنید» و این بدین معنا است که شیعه جدای از اسلام نیست و ما معتقدیم که شیعه همان اسلام ناب و تفسیر و توضیح درست اسلام است، گفت: طلبه ها نباید چیزی جدای از اسلام برای جوامع اسلامی و غیر اسلامی نقل کنند و همه باید بدانند که مرز بین تشیع و اسلام وجود ندارد. امام صادق(ع) در خصوص تبلیغ فرهنگ دین می فرمایند« خداوند در قیامت مردم را به اندازه و حسب عقلشان محاسبه می کند»؛ لذا می توان نتیجه گرفت که مسأله عقلانیت دارای اهمیت بسیاری است و خداوند به حسب میزان عقلی که انسان ها در دنیا داشتند بازخواست خواهند شد و این بدین معنا است که مسؤولیت عالمان با جاهلان برابر نیست و مسؤولیت طلبه نسبت به سایر افراد معمولی در جامعه بیشتر است.

* در تبلیغ دین نباید کمی گرا بود

این استاد حوزه و دانشگاه معرفت را به معنای حسی ظاهری کامل ندانست و با باین این که برای معرفت حس درونی لازم است، عنوان داشت: امام صادق(ع) می فرمایند «شیعیان ما چهارتا چشم دارند دو تا برای درک حسی و دو چشم دیگر در درون دارند که به ظاهر مسائل اکتفا نمی کنند و وارد عالم معقولات و مشهودات باطنی می شوند»، طلبه و محقق شیعی نباید به دو چشم ظاهر اکتفا کند، بلکه باید دو چشم باطن خود را با عمل صالح، تهذیب و تقوا بگشاید.

وی متذکر شد: اگر یک نفر را احیا کنیم همانند این است که کل بشریت را احیا کرده ایم، در این جا منظور احیای فکری و معرفتی است و هر کس یک انسان را که راه را گم کرده است راه را به او نشان دهد همانند این است که او را احیا و زنده کرده است و اگر کسی یک نفر را از مسیر خارج کند قتل نفس کرده و او را کشته است. گاهی اوقات یک عالم می تواند یک نسل، یک ملت و یک جامعه را احیا کند؛ بنابراین در مباحث تعلیم و تبلیغ دینی و دفاع از ارزش ها نباید کمی گرا بود

* فقیه و دین شناس حقیقی، مردم را از رحمت خدا مأیوس نمی کند

وی همچنین افزود: امام صادق(ع) می فرمایند برای تبلیغ و تعلیم علم و دین مأیوس و یا خسته نشوید و اگر لازم باشد که در مرداب ها فرو بروید برای دانستن علم و حقایق این کار را انجام بدهید و این سخن برای انگیزه پیدا کردن در راه تبلیغ دین می باشد.

وی اظهار داشت: فقیه و دین شناس حقیقی کسی است که مردم را از رحمت خدا مأیوس نکند و از طرف دیگر آن ها را خاطر جمع و یا غافل نسازد. روش درست تبلیغ دین جمع بین خوف و رجا است و باید هر دو این مطلب در جامعه حفظ شود.

* جهاد فیزیکی سیاسی بدون بنیادهای معنوی بی ارزش است

رحیم پور ازغدی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: در اسلام معرفت و آگاهی، بر شهادت، خون و جهاد تقدم دارد، زیرا مداد، قلم و نوشته های علما می تواند شهید را تربیت کند؛ به عبارتی جهاد فزیکی سیاسی و اجتماعی بدون بنیاد های معرفتی، فکری و معنوی ارزشی ندارد و معنویت مبارزه یعنی معرفت و اگر این نباشد شهید ساخته نمی شود.

وی بیداری اسلامی و نهضت جهای را امری فراگیر و فرا ملی دانست و تصریح کرد: استعمار و مخالفان اسلام، جهانی عمل می کنند و ما نیز باید جهانی عمل کنیم، البته نکته قابل توجه این است که در منطق قرآن همه بشیریت یک خانواده اند و ما باید به خانواده بشری بیاندیشیم، زیرا قوم گرایی، ملیت گرایی و جنسیت گرایی به معنی نفی اخلاق و کرامت انسانی است و در اسلام یک خویشی وجود دارد و آن خویشی عقیدتی است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری این مطلب که هر کس به نام عالم دینی در جامعه سخن می گوید در حالی که به دنبال شهرت و ریاست باشد این افراد به گفته امام ششم شیعیان کسانی هستند که نان ائمه اطهرا(ع) را می خورند و هدف اخروی ندارند و خدا و دین و ائمه ابزار کاسبی آن ها است و اهل بیت(ع) از آن ها در دنیا و آخرت بیزار و متنفر هستند، ابراز داشت: یکی از اصول اساسی برای تبلیغ در جهان این است که مسلمان در گفتار و رفتارش باید تعادل داشته باشد و اهل افراط و تفریط نباشد، انسان باید ابتدا اعتماد به خداوند داشته باشد و بعد اعتماد به نفس که در حقیقت این همان اعتماد به خدا است.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.