معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام:

در مردم‌سالاری دینی باید حاکمان خادم مردم باشند

تاریخ انتشار:
معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) گفت: در مردم سالاری دینی، مردم، حاکمان را متعلق به خود ‏و خادم و مجری خواست‌های خود می‌دانند و برای نظام اسلامی افتخار است که بتواند رضایت مردم را ‏جلب کند.‏

حجت الاسلام سید محمد رضا شریعتمدار در گفت و گو  با حوزه، با تبیین  مردم سالاری دینی ‏در گفتمان فکری مقام معظم رهبری اظهارداشت: مقام معظم رهبری اصطلاحی جدید از روش حکومتی، مطلوب دارند و از آن به «مردم سالاری دینی» ‏تعبیر نموده‌اند.‏ ‏
وی افزود: معظم له در این زمینه بیان داشتند، این مردم سالاری دینی به ریشه‌های دموکراسی غربی مطلقاً ارتباط ندارد؛ این یک چیز دیگر ‏است. اولاً مردم سالاری دینی دو چیز نیست؛ این طور نیست که ما دموکراسی را از غرب بگیریم ‏و به دین سنجاق کنیم تا بتوانیم یک مجموعه کاملی داشته باشیم؛ نه، خود این مردم سالاری ‏هم متعلق به دین است، بنابر این  در تبیین مردم سالاری دینی می‌توان گفت؛ مردم سالاری دینی،‌ ناظر به مدلی از حکومت ‏است که بر مشروعیت الهی و مقبولیت مردم در چارچوب مقررات الهی استوار است و در راستای ‏حق‌مداری، خدمت محوری و ایجاد بستری برای رشد و تعالی مادی و معنوی، ایفای نقش می‌کند.‏
معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) بیان داشت: مردم سالاری دینی در اسلام و غرب تفاوت دارد و از جهت استبداد اکثریت بر اقلیت و عدم ‏رعایت عدالت قابل بررسی است.
حجت الاسلام شریعتمدار گفت: در جامعه‌ اسلامی، دخالت و حضور مردم در همه‌ شئون به مراتب ‏بالاتر و آشکارتر از نقش مردم در حکومت‌هایی دیگری  است که به نام دموکراسی در جهان رواج دارد.
 وی ادامه داد: اگر فرض ‏کنیم در حکومت دموکراسی، انتخاب مردم یک انتخاب آگاهانه و آزادانه است. آنچه در عمل رخ داده، ‏انتخاب اکثریت رأی دهندگان است. اکثریت به معنای نصف به علاوه بر یک، که معنایش همیشه ‏استصغاف نصف منهای یک مردم آن جامعه است و اقلیت همیشه بازیچه‌ی اکثریت است ، آنچه آمارها ‏نشان می‌دهد در کشورهای دموکراسی غربی، همیشه عدد رأی دهندگان به مراتب کمتر از تعدادی است ‏که صلاحیت رأی دادن را دارند و اکثریت افراد جامعه یا رأی نمی‌دهند یا رأی مخالف می‌دهند و دخالت ‏مردم در دموکراسی‌های رایج چنین است.‏
حجت الاسلام شریعتمدار افزود: در حکومت اسلامی، ‌مردم در تعیین شخص حاکم دارای نقش و تأثیرند. مردم، حاکمان را متعلق به خود ‏و خادم و مجری خواست‌های خود می‌دانند و برای نظام اسلامی افتخار است که بتواند رضایت مردم را ‏جلب کند.‏
 وی گفت: در نگرش اسلامی، مردم سالاری به هیچ وجه به معنای نفی «ارزش ‏مداری»‌ نبوده و در حقیقت توده‌های مسلمان با اشتیاق آن را درخواست می‌نمایند. مقام ‏معظم رهبری علت ایجاد وبقای جمهوری اسلامی را درنورانیت آن به ایمان ومعنویت وهدایت ‏آن دانسته اند.‏
‏ این استاد موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با بیان این که  در اندیشه‌ی سیاسی اسلام همه  اعم از حاکمان و مردم ـ‌ موظف هستند تا ‏به ارزش‌ها و احکام الهی گردن نهند اظهارداشت:‏  پاسخ‌گویی به مردم و حق نظارت از ناحیه‌ آنان؛در نظام مردم سالاری دینی، مردم «ولی نعمت» خوانده می‌شوند و حق آنان بر حق ‏‏«کارگزاران» مقدم است.
وی افزود: نظارت مردم و پاسخ‌گویی مسئولین به آنان یک وظیفه شمرده ‏می‌شود. نمود نظارت سیاسی مردم در مفاهیمی همچون بیعت، در بیعت پیامبر(ص)  با ‏مردم در عقبه اولی وثانیه شکل گرفت ودر کلام الهی و آیات 10و18 سوره فتح و 41حج به آن اشاره شده است.
‏حجت الاسلام شریعتمدار به  قانون محوری در مردم سالاری دینی اشاره کرد و بیان داشت: قانون از مبانی مردمسالاری دینی وشرط لازم برای عدالت است «توسعه همه جانبه وپیشرفت ‏کشور بدون عدالت امکان پذیر نیست وعدالت تنها بااستقرارقانون تحقق می یابد» ‏ ‏ از آنجا که ‏انسجام امور و وحدت ملی در گروی التزام به قانون و رعایت حدود آن می‌باشد. در نظام مردم ‏سالاری دینی هیچ کس و هیچ چیز مقدم بر قانون شناخته نمی‌شود. و همه به صورت ‏یکسان متعهد و ملزم به اجرای اصول قانونی هستند که به تأیید شرع و نمایندگان مردم ‏رسیده است.
 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.