در مردمسالاری دینی باید حاکمان خادم مردم باشند
حجت الاسلام سید محمد رضا شریعتمدار در گفت و گو با حوزه، با تبیین مردم سالاری دینی در گفتمان فکری مقام معظم رهبری اظهارداشت: مقام معظم رهبری اصطلاحی جدید از روش حکومتی، مطلوب دارند و از آن به «مردم سالاری دینی» تعبیر نمودهاند.
وی افزود: معظم له در این زمینه بیان داشتند، این مردم سالاری دینی به ریشههای دموکراسی غربی مطلقاً ارتباط ندارد؛ این یک چیز دیگر است. اولاً مردم سالاری دینی دو چیز نیست؛ این طور نیست که ما دموکراسی را از غرب بگیریم و به دین سنجاق کنیم تا بتوانیم یک مجموعه کاملی داشته باشیم؛ نه، خود این مردم سالاری هم متعلق به دین است، بنابر این در تبیین مردم سالاری دینی میتوان گفت؛ مردم سالاری دینی، ناظر به مدلی از حکومت است که بر مشروعیت الهی و مقبولیت مردم در چارچوب مقررات الهی استوار است و در راستای حقمداری، خدمت محوری و ایجاد بستری برای رشد و تعالی مادی و معنوی، ایفای نقش میکند.
معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) بیان داشت: مردم سالاری دینی در اسلام و غرب تفاوت دارد و از جهت استبداد اکثریت بر اقلیت و عدم رعایت عدالت قابل بررسی است.
حجت الاسلام شریعتمدار گفت: در جامعه اسلامی، دخالت و حضور مردم در همه شئون به مراتب بالاتر و آشکارتر از نقش مردم در حکومتهایی دیگری است که به نام دموکراسی در جهان رواج دارد.
وی ادامه داد: اگر فرض کنیم در حکومت دموکراسی، انتخاب مردم یک انتخاب آگاهانه و آزادانه است. آنچه در عمل رخ داده، انتخاب اکثریت رأی دهندگان است. اکثریت به معنای نصف به علاوه بر یک، که معنایش همیشه استصغاف نصف منهای یک مردم آن جامعه است و اقلیت همیشه بازیچهی اکثریت است ، آنچه آمارها نشان میدهد در کشورهای دموکراسی غربی، همیشه عدد رأی دهندگان به مراتب کمتر از تعدادی است که صلاحیت رأی دادن را دارند و اکثریت افراد جامعه یا رأی نمیدهند یا رأی مخالف میدهند و دخالت مردم در دموکراسیهای رایج چنین است.
حجت الاسلام شریعتمدار افزود: در حکومت اسلامی، مردم در تعیین شخص حاکم دارای نقش و تأثیرند. مردم، حاکمان را متعلق به خود و خادم و مجری خواستهای خود میدانند و برای نظام اسلامی افتخار است که بتواند رضایت مردم را جلب کند.
وی گفت: در نگرش اسلامی، مردم سالاری به هیچ وجه به معنای نفی «ارزش مداری» نبوده و در حقیقت تودههای مسلمان با اشتیاق آن را درخواست مینمایند. مقام معظم رهبری علت ایجاد وبقای جمهوری اسلامی را درنورانیت آن به ایمان ومعنویت وهدایت آن دانسته اند.
این استاد موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با بیان این که در اندیشهی سیاسی اسلام همه اعم از حاکمان و مردم ـ موظف هستند تا به ارزشها و احکام الهی گردن نهند اظهارداشت: پاسخگویی به مردم و حق نظارت از ناحیه آنان؛در نظام مردم سالاری دینی، مردم «ولی نعمت» خوانده میشوند و حق آنان بر حق «کارگزاران» مقدم است.
وی افزود: نظارت مردم و پاسخگویی مسئولین به آنان یک وظیفه شمرده میشود. نمود نظارت سیاسی مردم در مفاهیمی همچون بیعت، در بیعت پیامبر(ص) با مردم در عقبه اولی وثانیه شکل گرفت ودر کلام الهی و آیات 10و18 سوره فتح و 41حج به آن اشاره شده است.
حجت الاسلام شریعتمدار به قانون محوری در مردم سالاری دینی اشاره کرد و بیان داشت: قانون از مبانی مردمسالاری دینی وشرط لازم برای عدالت است «توسعه همه جانبه وپیشرفت کشور بدون عدالت امکان پذیر نیست وعدالت تنها بااستقرارقانون تحقق می یابد» از آنجا که انسجام امور و وحدت ملی در گروی التزام به قانون و رعایت حدود آن میباشد. در نظام مردم سالاری دینی هیچ کس و هیچ چیز مقدم بر قانون شناخته نمیشود. و همه به صورت یکسان متعهد و ملزم به اجرای اصول قانونی هستند که به تأیید شرع و نمایندگان مردم رسیده است.
افزودن دیدگاه جدید