آیت الله جوادی آملی:

رسانه ها بدون تحقیق چیزی را منتشر نکنند

تاریخ انتشار:
آیت الله جوادی آملی با اشاره به فراز «وَلاَ تُحَدِّثِ النَّاسَ بِکُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ» از نامه ۶۹ نهج البلاغه، گفت: این بخش باید مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و بدانند که انسان هر چیزی را که شنید بدون تحقیق نقل نمی کند.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید در جلسه اخلاق عمومی در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، با اشاره به نامه 69 نهج البلاغه، گفت: در این نامه امیرمؤمنان(ع) به جناب حارث بن عبدالله همدانی مواردی را فرمودند که یکی از آنها «تمسک به ریسمان الهی» است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: تمسک و اعتصام به ریسمان الهی زمانی مشکلات را حل می کند که وصل به درگاه ایزدی باشد؛ خداوند قرآن کریم را میان بشریت آویخته است به گونه ای که طرف بالای آن در ید او و دامنه اش در دسترس ما است؛ اگر به این حبل متین متمسک شویم هم درجات معنوی مان بالا می رود و هم از سقوط ما جلوگیری می کند.

وی با اشاره به فرازی از نامه 69 نهج البلاغه «وَاسْتَنْصِحْه»، اظهار داشت: نصیحت کردن یعنی اینکه شخص با گفتارش جامه ای بر پیکر دیگران بپوشاند و از آبروریزی دیگران جلوگیری کند؛ انسان باید از اوامر و نواهی قرآن کریم پیروی کرده و قصه های آن را که در مورد انبیای الهی ذکر کرده است، تصدیق کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان فرازی دیگر از نامه مذکور «وَاعْتَبِرْ بِمَا مَضَي مِنَ الدُّنْيَا لِمَا بَقِي مِنْهَا»، عنوان کرد: دنیاشناسی علمی است که متأسفانه در حوزه و دانشگاه وجود ندارد؛ یکی از رهاوردهای اهل بیت(ع) معرفی دنیا است و ما تا دنیا را نشناسیم نمی توانیم زندگی درستی داشته باشیم.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به بخشی دیگر از این نامه، بیان کرد: در این نامه دستور به تعظیم نام خداوند داده شده است، بنابراین انسان برای اینکه عمرش به حلال بگذرد و بیراهه نرود باید همواره قبل از کارهایش نام خداوند را ذکر کند و این کار برای این است که به ما بفهماند در زندگی به کارهای واجب و مستحب مشغول باشیم.

وی با اشاره به فراز «و أکثر ذکر الموت»، اضافه کرد: برخی خیال می کنند که مرگ پوسیدن است، اما در واقع باید گفت که مرگ از پوسته خارج شدن است؛ اگر انسان نسبت به مرگ اینچنین نگاهی داشته باشد، مرگ برایش بهترین عامل نشاط و پویایی می شود؛ این نوع نگاه به مرگ در جامعه سبب کوشش جهت برطرف کردن مشکلات اقتصادی، علمی، اخلاقی و غیره می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به بخش دیگری از نامه یاد شده، خاطرنشان کرد: انسان نباید کاری را مرتکب شود که اگر آن ککار علنی شود، آبرویش برود؛ بر اساس نص آیات قرآن کریم خداوند ناظر و شاهد همه اعمال انسان ها است و روز قیامت پرده از همه کارهای انسان برداشته می شود، بنابراین نباید اعمالی انجام دهیم که در آن روز آبرویمان برود.

این مرجع تقلید با اشاره به فراز دیگری از نامه 69 نهج البلاغه «وَلاَ تُحَدِّثِ النَّاسَ بِکُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ»، افزود: انسان با وجود اینکه آزاد و مختار است، حق ندارد آبروی خود و دیگران را بریزد، چراکه آبروی انسان مال خداست؛ این بخش باید مورد توجه رسانه ها قرار بگیرد و بدانند که انسان هر چیزی را که شنید بدون تحقیق نقل نمی کند.

وی در پایان به بخش دیگری از نامه یادشده «وَاکْظِمِ الْغَيْظَ، وَتَجاوَزْ عِنْدَ المَقْدِرَةِ، وَاحْلُمْ عِنْدَ الْغَضَبِ، وَاصْفَحْ مَعَ الدَّوْلَةِ»، گفت: امروزه بخش عمده درگیری ها و پرونده های قضایی بر اثر همین کنترل نکردن خشم و غضب است؛ «صفح» مرتبه بالاتر از عفو کردن است، یعنی انسان صفحه خاطر را ورق زده و بدی دیگران را فراموش کند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.