مفاهیم کارآفرینی(2)

کارآفرینی فرهنگی

تاریخ انتشار:
كارآفريني فرهنگی فرآیند ایده ­پردازی و شناخت فرصت­ها و راه­ اندازی کسب و کارهای فرهنگی است که روندها و فرآیندهای تولید و عرضه خدمات و کالاهای فرهنگی و هنری را مدیریت می کند.

كارآفريني فرهنگی فرآیند ایده ­پردازی و شناخت فرصت­ها و راه­ اندازی کسب و کارهای فرهنگی است که روندها و فرآیندهای تولید و عرضه خدمات و کالاهای فرهنگی و هنری را مدیریت می کند. نتایج حاصل از كارآفريني فرهنگی احیای ارزش های فرهنگی موجود و دلخواه است. قرن بيستم به عنوان قرن كارآفريني نام گذاری شد و اقدامات فراوانی در جهان برای توسعۀ كارآفريني انجام شد. چرا که كارآفريني به عنوان موتور محرک اقتصاد و پیشرفت جامعه در نظر گرفته شده بود. در ایران نیز این فعالیت ها در وزارت خانه های مختلفی پیگیری شد از جمله وزارت علوم در دهۀ گذشته با تشکیل دبیرخانۀ "کاراد" مامور گسترش كارآفريني در میان دانشگاه های کل کشور شد. مدل غالب در كارآفريني، که در مفاهیم و روش­های اجرایی و تصمیم گیری نیز به روشنی مشخص است، مدل كارآفريني صنعتی است. اما از آن جایی که بخش فرهنگ و هنر ملازمات و ویژگی های متفاوتی دارد، نمی توان مدل كارآفريني صنعتی را به فعالیت های مرتبط در این حوزه تعمیم داد. این موضوع تجربه­ای جهانی نیز به همراه داشته است در اواخر قرن بیستم مدل های دیگری از كارآفريني به وجود آمدند که از آن میان می توان به كارآفريني اجتماعی و كارآفريني فرهنگی اشاره کرد. سیاست­گزاران فرهنگی نیز با به کارگیری شیوه­ها و ره­یافت­های كارآفريني در حوزۀ فرهنگ، رسیدگی به وضعیت اقتصادی فرهنگ و هنر و چگونگی به­گشت آن را مجدانه دنبال کردند که آثار آن را می توان در اسناد بالا دستی کشور به روشنی دید.
نقش تعاملی اقتصاد و كارآفريني در بخش فرهنگی صرفاً منحصر به افزایش درآمد سرانه و انباشت سرمایه در بخش هنر نیست، بلکه می­ تواند آغازگاه تغییرات ساختاری عمده در فعالیت­های اقتصادی کشور باشد. این تحول با رشد بازده اجتماعی و امکان مشارکت فعال در میان بازیگرانِ اجتماعیِ نقش­هایِ اقتصادی( اشتغال در فعالیت­های فرهنگی) توأم خواهد شد که ثمرده­ی آن گسترش ظرفیت رشد کشور و بالا رفتن میزان بهگشت اجتماعی و استقرار نظم اجتماعی عادلانه و پویا خواهد بود. رشتۀ كارآفريني فرهنگی به مجموعه روابطي مي پردازد كه توليد و مصرف كالاي فرهنگی را در سطح اجتماعي بررسي مي­كند و هدف آن داشتن متخصصینی است که توانایی تلفیق فرصت های اقتصادی و مزیت های هنری و فرهنگی کشور را داشته باشند و نخستین گام در این راه، تربیت متخصصینی است که بتوانند الزامات ساختاری حوزۀ فرهنگ را با نوآوری به كارآفريني پیوند بزنند و چنین تلفیقی از دانش در ماموریت رشته «كارآفريني فرهنگی» است.
منبع: دانشگاه هنر اصفهان

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.