رئیس پژوهشکده حج و زیارت عنوان کرد:

سوء استفاده داعش از روایات و نمادهای آخرالزمانی

تاریخ انتشار:
حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی، با تاکید بر لزوم تحقیقات وسیع و جدی در مورد نمادهای مطرح شده در روایات آخرالزمانی گفت: سوء استفاده داعش از روایات و نمادهای آخرالزمانی باعث ایجاد اسلام‌هراسی در نگاه مردم دنیا شده است.
علیزاده موسوی

به گزارش خبرنگار بلاغ به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت در نشست علمی «استفاده سلفی‌ها از روایات مهدویت» که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد گفت: داعش را باید به خوبی مطالعه کنیم تا بتوانیم تحلیل دقیقی نیز از وضعیت آنان ارائه دهیم.

وی با اشاره به حمله داعش به عراق افزود: تمام تلاش داعش این بود که منطقه دابق را بگیرند؛ زیرا براساس روایتی از ابوهریره، این منطقه جزء پایتخت‌های آخرالزمانی است همچنین نشریه‌ای نیز به نام دابق  تولید کردند.

علیزاده موسوی بیان کرد: این حدیث بسیار ضعیف است و خود محدثان اهل سنت نیز آن را ضعیف می‌شمارند، ولی داعش با استناد به آن درصدد تصرف این منطقه و تشکیل حکومت در این منطقه بود تا بتواند تسلط خود را به روایات مستند کند.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت بیان کرد: داعیه‌داران این تفکر، می‌گویند ۹۶۰ هزار رومی در ۸۰ پرچم در منطقه دابق جمع می‌شوند و در همین راستا، ابوبکر بغدادی وقتی عین العرب را گرفتند گفت ما از این منطقه به دابق می‌رویم و در آنجا حکومت تشکیل خواهیم داد.

علیزاده موسوی با بیان اینکه نباید بگوئیم داعش تمام شده است تصریح کرد: هیچ گروهی از داعش را نمی‌یابید مگر این که پرچشمان سیاه و سفید باشد که علت آن این است که مسلمین در صدر اسلام از پرچم سیاه استفاده می کردند و حاشیه سفید نیز تعابیری مانند لا اله الا الله و ... نوشته می‌شود.

وی با بیان اینکه پرچم‌های سیاه و سفید این گروه منحرف که مزین به نام خدا و پیامبر است، مظهر اسلام‌ستیزی در دنیا شده است اظهار کرد: من در جلسه‌ای که با برخی از اندیشمندان غربی که در زمینه شیعه کار کرده‌اند داشتم حرفشان این بود که ما مفصل در باب اسلام و شیعه کار کرده‌ایم، ولی کل زحمات ما را داعش بر باد داده است.

این استاد و نویسنده حوزه علمیه بیان کرد: هر جا می‌خواهیم از اسلام دفاع کنیم با استناد به وضعیت کنونی جهان اسلام و داعش، نمی گذارند سخنی در این زمینه گفته شود.

علیزاده موسوی بیان کرد: ابوبکر بغدادی لباس سیاه می‌پوشد که بگوید ما آمده‌ایم انتقام بنی‌العباس را از رافضیان بگیریم.

وی با اشاره به پرچم‌های سیاه به عنوان نماد داعشیون افزود: رایات سود، دو نوع روایت دارد؛ روایاتی که آن را مذموم شمرده و روایاتی که در تمجید آن بیان شده است؛ این روایات معمولا ساخته بنی‌العباس و در تعارض با اندیشه شیعه است زیرا ما ظهور حضرت را از غرب جهان اسلام و نه از شرق می‌دانیم.

وی با تاکید بر بررسی دقیق رایات سود و پایتخت آخرالزمانی در تحقیقات مربوط به مهدویت بیان کرد: روایاتی داریم که به نقد رایات السود می پردازد؛ از جمله از امام علی(ع) نقل شده است که در آخرالزمان کسانی خود را عرضه می‌کنند که با آنان همکاری نکنید؛ سن این افراد کم است، عقل بسیطی دارند؛ موهایشان مانند موهای زنان بلند است، به نام پدران و یا شهرهایشان خوانده می‌شوند.

علیزاده موسوی تصریح کرد: حضرت تقریبا ویژگی‌های آنان را ذکر فرموده‌اند که تطبیق بر داعشیان کنونی داده می‌شود.

علیزاده موسوی اظهار کرد: جالب اینکه این رویکرد نیز بیشتر از سوی اهل سنت بیان شده ولی ما کمتر بر روی آن ها کار کرده‌ایم.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت عنوان کرد: امروز بحث استفاده از روایات آخرالزمانی از داعش به طالبان رسیده است و رسما لباس و پرچم مشکی و دو رنگ دارند و حتی این گروه، جریان معتدل طالبان را قبول ندارند.

وی ادامه داد: الان در بدخشان و قندوز و ... متاسفانه نفوذ زیادی دارند و رسما هم خود را مصداق روایات می‌دانند.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت عنوان کرد: شاخه ولایت خراسان جریان طالبان نیز بر روایات سود تمرکز کرده‌اند و ما هم باید بر روی این مقوله تلاش تحقیقی داشته باشیم.

این استاد حوزه گفت: به نظر می‌رسد که امروز نگاه مهدویت اگر در داعش به شدت استعمال شده است مرتب توسط گروه‌های دیگر نیز مورد سوء استفاده است و علائم و نشانه‌ها با حضور غرب در میان اهل سنت بسیار پررنگ شده و به شدت آن را با شرایط امروز تطبیق می‌دهند و شرایط مسلم را با شرایط ظنی تطبیق می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما حتما باید در باب اشراط الساعه، ملاهم و فتن و مطالبی که اهل سنت درگیر آن هستند کار تحقیقی و پژوهشی جدی داشته باشیم. 

علیزاده موسوی تصریح کرد: امروز دو هزار علامت در منابع اهل سنت و شیعه در مورد حوادث آخرالزمان بیان شده که تحقیق بر روی همین علائم یک کار اجتهادی پر زحمت و در عین حال ضروری است تا بتوانیم جلوی سوء استفاده گروه‌های مختلف سلفی و تکفیری را بگیریم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.