در اختتامیه مسابقه خاطره نگاری تبلیغی؛

بیانیه هیأت داوران مسابقه خاطره نگاری تبلیغی اعلام شد

تاریخ انتشار:
در نشست سالانه مبلغان مکتوب، ادبی و هنری و اختتامیه «مسابقه خاطره نگاری تبلیغی» بیانیه هیأت داوران اعلام شد.
مسابقه خاطره نگاری تبلیغی

به گزارش خبرنگار بلاغ در نشست سالانه مبلغان مکتوب، ادبی و هنری و اختتامیه «مسابقه خاطره نگاری تبلیغی» بیانیه هیأت داوران اعلام شد. متن این بیانیه در ادامه خواهد آمد:

به نام خدا

بیانیه هیأت داوران مسابقه خاطره‌نویسی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم

گفته‌اند خاطره، موجود خطرناکی است و کشندة خلاقیّت و مضحمل کنندة وجود انسانی. خاطره به مثابة خاطره یعنی بازی با چیزی در گذشته،‌ چیزی که تنها یادِ آن برای خاطره‌گو مانده است که با گفتنش خود را تسکین می‌دهد. خاطره‌گویی تنها به هدف خاطره‌گویی یعنی پاس‌داشت انسانی که بود، نه انسانی که هست. خاطره مرثیة تمام شدن وجود مؤثر انسانی است که دیگر کاری در این جهان ندارد و منتظر به صدا درآورده شدن ناقوس مرگ است. آن‌چه تهدید خاطره‌گوییِ صرف را به یک فرصت گران‌بهای انسانی بدل می‌کند آن است که بتوان از خاطره گذر کرد و به ادبیات رسید. تبدیل خاطره به حکمت و سخنی ماندگار، یعنی تحوّل خاطره به چراغ راه حال و آینده، مهم‌ترین کار یک نویسنده است؛ این نقطة کلیدی برجسته شدن خاطرات است. خاطراتی که در آن افراد دیگر به دنبال برجسته کردن وجود خود در ماجرایی در گذشته نیستند، بلکه از خاطره پلی می‌زنند به ادبیات؛ سرزمین حس‌های ناب انسانی. خاطره‌نویسی مطلوب یعنی بتوان با خاطره پلی حکمت‌آمیز ساخت و به سرزمین همیشه مانای ادبیات ورود کرد.

ما در داوری آثار این دوره به دنبال چنین نگرشی بوده‌ایم. یعنی خاطره‌ای داستانی که بتواند با درایت و تیزهوشی نویسنده به داستانی خاطره‌انگیز بدل شود. آثار رسیده را داوری کرده‌ایم. بیش‌وکم در آثار برگزیده رگه‌هایی از این کوشش را مشاهده کرده‌ایم. روشن است که رسیدن به چنین آثاری که از خاطره‌نویسی دستِ کم طَرفی حکمت‌آمیز یا ادیبانه می‌بندد با یک جشنواره و دو جشنواره شدنی نیست. این راه پرگزند با پیوسته‌پویی اهل آن ممکن است به سرمنزل مقصود برسد. این جشنواره‌ها در حکم شمع‌های کوچکی است که می‌تواند پرتوی به این راه پرسنگلاخ بیاندازد و راه را به ما نشان دهد. نویسندگان اما مسیری متفاوت و تماما ادبی باید بپیمایند. صرف نظر از هر جشنواره‌ای باید روایت‌های طلبگی خود را تبدیل به ادبیات داستانی کنند. روشن است که می‌توانند.

ابراهیم اکبری دیزگاه؛ میثم امیری؛  مهدی کرد فیروزجایی.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.