دکتر علیرضا پویا:

ترویج دین در رسانه ها باید تحت نظارت حوزه علمیه باشد / مبلغ رسانه ای باید مهذّب باشد

تاریخ انتشار:
رئیس دانشکده دین و رسانه: نهادهای گوناگون اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ممکن است در عرض هم در حال فعالیت باشند، اما حوزه علمیه در طول همه ی این ها است و باید اهداف کلی و راهبردهای این نهادها توسط حوزه علمیه تدوین شود.
دکتر علیرضا پویا

به گزارش خبرنگار بلاغ ، در چهارمین نشست سالانه مبلغان رسانه ای دکتر علیرضا پویا رئیس دانشکده دین و رسانه ضمن تقدیر و تشکر از مبلغان حاضر در جلسه و برگزار کنندگان این نشست گفت: در علم ارتباطات، یک سطح بندی مثلثی برای مخاطب داریم که در رأ این مثلث جامعه قرار دارد و قاعده این مثلث، افراد جامعه هستند. وقتی از بالای این مثلث به پایین می آییم، تعداد افراد افزایش می یابد. در این سطح بندی، بعد از جامعه، نهادها و گروه ها و بعد خانواده قرار دارند.

دکتر پویا حوزه علمیه را یکی از این نهادها خواند و افزود: تفاوت حوزه علمیه با سایر نهادها این است که نهادهای گوناگون اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و... ممکن است در عرض هم در حال فعالیت باشند، اما حوزه علمیه در طول همه ی این ها است و باید اهداف کلی و راهبردهای این نهادها توسط حوزه علمیه تدوین شود.

وی خاطرنشان کرد: مفهوم این کلام این نیست که سایر نهادها همه ی مسائل خود را از حوزه علمیه بگیرند، بلکه چون در مسائل انسانی، ما باید راهبردهای خود را مبتنی بر هستی شناسی و هنجارهای خود و جامعه بگذاریم، نهاد حوزه علمیه موظف به تعریف این راهبردها می باشدو به این صورت در طول سایر نهادها قرار می گیرد و چتر او بر سر سایر نهادها باز می شود.

رئیس دانشکده دین و رسانه ادامه داد: حوزه علمیه باید در یکی ترویج دین که جزء وظایف رسمی و سنتی حوزه های علمیه است بر رسانه ها اشراف داشته باشد.

دکتر پویا رسانه را یک جریان ارتباطی فراگیر دانست و گفت: رسانه با رویکردهای مختلف از مدیریت گرفته تا تکنولوژی و هنر در ارتباط است. یکی از دلایل اهمیت رسانه ها همین چند بعدی بودن آن هاست. یکی از نویسنده های بزرگ در حوزه تحقیقات رسانه می گوید: «ما از بحث ارتباطات و رسانه های جمعی در کنار دیگر رشته های علوم انسانی باید به عنوان یک ابر رشته یاد کنیم» دلیل این مسأله این است که همه ی رشته های دیگر ممحض در یک تخصص هستند اما رسانه به رشته های مختلف ربط پیدا می کند و در رأس رسانه باید دین قرار گیرد.

وی با اشاره به چند سخن از مقام معظم رهبری افزود: مقام معظم رهبری می فرماید: «از نظر ما رسانه، صرفا سرگرمی یا خبررسانی نیست؛ بلکه مدرسه ای عمومی است» و در جای دیگر می فرمایند: «امروزه بیشترین ضربه ای که در دنیا به ما وارد می شود از کارکرد هنر است.» پیام رسانی مانند تلگرام که در کشور ما بسیار مورد استقبال واقع شده، تمام اتفاقات و تغییرات خود را با فرهنگ و کارکرد کشور ما همسو کرده است. دشمن خلأهای جامعه ما را شناسایی می کند و بر اساس آن فعالیت می کند. مقام معظم رهبری می فرمایند: «رسانه، قرارگاه جنگ نرم است». این بحث باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس دانشکده دین و رسانه در ادامه به 4 مؤلفه اساسی برای حضور مبلغان در رسانه پرداخت و عنوان کرد: حضور در این فضا، مستلزم رعایت چهار نکته است: لازمه اول: داشتن علم عمیق از معارف دینی. طلبه باید دروس حوزه را خوب بخواند بعد وارد رسانه شود وگرنه به خود و جامعه لطمه می زند. لازمه دوم: عمل به دستورات دینی و اخلاقی. هرجا که یک طلبه مهذب وارد عمل شده، اثر خود را گذاشته است و در جایی که طلبه ی غیر عامل قدم گذاشته کار درست پیش نرفته است. لازمه سوم: آشنایی با جامعه: هیچ فرد رسانه ای بدون آشنایی با مسائل جامعه نمی تواند، کار را درست پیش ببرد. لازمه چهارم: دارا بودن دانش عمومی و تخصصی رسانه. باید بدانیم مخاطب ما در رسانه از حیث سن و جنسیت معلوم و مشخص نیست پس کلام را متناسب با رسانه نقل کنیم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.