اساتید و محققان حوزوی در گفتگو با خبرگزاری حوزه مطرح کردند:

تعصب و غیرت ایرانی لازمه حمایت از کالای وطنی/ نخبگان حوزه و دانشگاه پیش قراول حمایت از کالای ایرانی

تاریخ انتشار:
تنی چند از اساتید و محققان حوزوی با تاکید بر لزوم تعصب و غیرت ورزیدن در مسیر حمایت از کالای ساخت ایران ، به نقش مهم و کلیدی نخبگان حوزوی و دانشگاهی در این راستا اشاره کردند.
حمایت از کالای ایرانی

به گزارش خبرنگار بلاغ به نقل از خبرگزاری حوزه، نام گذاری سال 97 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، بی شک در تداوم شعارهای سال های اخیر مبنی بر تلاش همگانی در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است و این که در این قضایا، حمایت از کالای ساخت داخل چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف دارای اهمیتی فوق العاده است.

مقام معظم رهبری در آغاز امسال ضمن تاکید بر این نکته که مخاطب شعار امسال همه مردم و مسئولان هستند بر لزوم تعصب ورزیدن نسبت به حمایت از کالای ایرانی از سوی همه ایرانیان تاکید فرمودند.

در همین باره و این که چگونه می توان مطالبات و بیانات رهبری معظم انقلاب اسلامی را در سال پیش رو جامه عمل پوشانید، با تنی چند از اساتید و محققان حوزه علمیه قم گفتگوهایی انجام داده ایم که در ماحصل آن ادامه می آید؛

شعار در تداوم نام گذاری سال های اخیر

حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی، نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت ها و مباحثی که در نام گذاری سال های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب مورد توجه و تاکید قرار داشته است، اظهار داشت: طبق رسوم سال های گذشته ، معظم له بر اساس ضرروت های کشور و البته با توجه به فاکتورها عوامل داخلی و خارجی، هر سال را به عنوان شعاری معرفی می کنند و امسال با توجه به اهمیت مساله تولید و اشتغال ، در ادامه همان شعار سال قبل، بر لزوم حمایت از کالای ایرانی تاکید فرمودند.

وی افزود: این که ما باید به حمایت جدی از کالای ایرانی بپردازیم و در این خصوص از از محصول و دسترنج تولیدکنندگان و متخصصان ایرانی استفاده نماییم، تاکیدی است که هم ریشه دینی و شرعی و هم عقلانی و عرفی دارد، چه آن که به عنوان مثال حدیث معروف "حب الوطن من الایمان" فقط خاک را شامل نمی شود بلکه ناموس و زحمات و تلاش های صورت گرفته در کشور را هم شامل می شود و حقیقتاً حمایت از کالای ساخت وطن نیز از همین قسم است.

نقش کلیدی نخبگان در تحقق شعار سال 97

این استاد حوزه علمیه قم همچنین بر نقش مهم و کلیدی نخبگان در عملی کردن شعار سال جاری تاکید کرد و گفت: به هر حال هر یک از اقشار و اصناف و گروه های جامعه در این باره رسالت و مسئولیتی برعهده دارد به خصوص نخبگان دانشگاهی و حوزوی که باید ضمن دعوت مردم در این خصوص ، راهکارهایی برای تحقق شعار سال ارایه دهند.

وی ادامه داد: به عقیده بنده، بهترین و مهم ترین مساله در تحقق شعار سال ، ناظر به مساله سبک زندگی ایرانی و اسلامی است و این که به هر حال از دیرباز یکی از ویژگی های ممتاز ایرانیان مسلمان ، قناعت ورزیدن در زندگی در عین تلاش و کوشش بسیار بوده است.

وی گفت: به ویژه از اساتید و عموم حوزویان این انتظار می رود که با ابزارهای تبلیغی و فرهنگی که دارند بحث سبک زندگی دینی و اسلامی را به خوبی با یک نگاه وسیع و کاربردی برای مردم تبیین و نهادینه کنند تا شاهد سرریز شدن برکات این نگاه و رویکرد در عرصه های مختلف کشور به ویژه در مباحث اقتصادی و معیشتی باشیم.

رسالت مهم حوزویان در عرصه قول و عمل

دکتر ابراهیم شفیعی سروستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان این که نخبگان جامعه به ویژه نخبگان علمی و فرهنگی نقش مهمی در فرآیند حمایت از کالای ایرانی برعهده دارند، ابراز داشت: نخبگان حوزوی هم در دعوت زبانی مردم و هم دعوت عملی آن ها به خرید و مصرف کالای ساخت ایران نقش مهمی برعهده دارند که به ویژه در سال جاری باید به وظیفه و رسالت جدی خود جامه عمل بپوشانند.

وی افزود: حوزویان باید هم در زندگی شخصی خود عامل به شعار سال باشند و هم این که در بُعد تبلیغ و هدایتگری ، مردم را به مصرف کالای ایرانی اعم از منسوجات ، لوازم خانگی و کالاهای فرهنگی و غیره تشویق و ترغیب کنند.

تجربه های مهم تاریخی و نقش کلیدی علما و روحانیت

عضو انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه قم یادآور شد: اساساً تجربه تاریخی ایران در خصوص نقش آفرینی روحانیت در دعوت مردم به مصرف کالای ایرانی در دوران مشروطه و بعد از آن نشان داده که هر وقت روحانیت وارد عرصه شده و مردم را دعوت نموده توانسته باب ورود کالاهای خارجی به خصوص منسوحات انگلیسی به کشور را گرفته و موجب تبلیغ و ترویج خرید و مصرف کالای ایرانی شوند.

وی با بیان این که بیش از دعوت قولی و زبانی، دعوت عملی اثر دارد، گفت: هر چه جایگاه علما و روحانیون بالاتر باشد طبعاً اثرگذاری شان هم بیشتر است و ما باید حقیقتاً از این ظرفیت علما و بزرگان نهایت استفاده را در جهت تحقق شعار سال ببریم.

شفیعی سروستانی همچنین اضافه کرد: در بخش زبانی ، یک مساله مهم ناظر به تبیین اهمیت و فلسفه موضوع است و این که برای مردم و نسل جوان به درستی بیان کنیم که چرا باید به سمت خرید و مصرف کالای ایرانی برویم و این مهم دارای چه ضرورت هایی در برهه حساس کنونی است؛ البته باید این کار را با درنظر گرفتن منطق و استدلال و به صورت متقن برای مردم بیان کینم ، ضمن آن که علاوه بر مساله چرایی باید به بحث تاثیر این موضوع در اقتصاد کشور به طور مستند و با آمار و رقم و منطقی به مردم در عرصه های گوناگون پرداخت.

مصرف کالای ایرانی ؛ لازمه ایجاد شغل برای جوان ایرانی

وی با بیان این که مصرف کالای ایرانی باعث اشتغالزایی برای جوان ایرانی و کارگران خودمان می شود، گفت: از سویی ما باید مردم را متوجه این مساله کنیم که چگونه برخی کشورهای دنیا از جمله کشورهایی مثل کره و چین و ژاپن توانستند با تلاش و صبر و استقاومت و پایداری در مصرف کالای داخلی خود ، امروز به جایگاه مهم اقتصادی در دنیا دست پیدا کنند و محصولات آن ها اینک به مهم ترین برندهای جهانی تبدیل شود.

عضو انجمن مهدویت حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به لزوم تبیین نگاه و رویکرد آموزه های دینی و قرآنی در خصوص شعار سال اظهار داشت: تاکید قرآن بر نفی وابستگی به کفار و مشرکین است که به نفی سلطه بیگانگان تعبیر می شود و اساساً به لحاظ اسلامی یکی از مظاهر این سلطه ، وابستگی اقتصادی است که خود مقدمه مقدمه وابستگی فرهنگی و سیاسی به شمار می رود.

وی افزود: با توجه به آموزه های دینی باید دیدگاه قرآن و روایات اهل بیت(ع) را در باب ضرورت استقلال اقتصادی مسلمین از کفار و نفی وابستگی ملل اسلامی از جهان کفر و استکبار را به درستی تشریح و تبیین کنیم که قطعاً این روند برکات و دستاوردهای بسیاری به همراه دارد.

همچنان اقتصاد اولویت کشور است

حجت الاسلام سید علی شریفی نسب ، استاد سطوح عالی حوزه نیز با بیان این که نام گذاری امسال نشان داد که همچنان اقتصاد در کشور دارای اولویت است، ابراز داشت: این که رهبر معظم انقلاب حدود یک دهه است، شعارهای سال را با محوریت اقتصاد برمی گزینند، نشان از اهمیت این مساله دارد، چه آن که ایشان به نوعی با این کار ، سعی در ترمیم ایرادهای موجود در اقتصاد کشور را دارند و مردم و مسئولان را دعوت می کنند که با حمایت از تولید ملی و مصرف آن ، زمینه رونق و شکوفایی اقتصادی کشور را فراهم نمایند.

یک آفت فرهنگی و لزوم غیرت به کالای ایرانی

وی خاطرنشان کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که رواج معضل تجمل گرایی و اشرافی گری در بین برخی مردم و نیز گسترش فرهنگ مصرف بی رویه در کشور سبب ایجاد مسابقه برند شده به طوری که هم اینک مشاهده می کنیم بسیاری از مردم و جوانان سعی دارند در مارک ها با هم رقابت کنند و اصلاح این اقدام ناپسند نیاز به کار فرهنگی مستمر و جدی دارد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که وقتی مردم رغبت به خرید کالای ایرانی نداشته باشند، نمی توان به حل معضل بیکاری اُمید چندانی داشت، گفت: تجربه انقلاب اسلامی ایران به خوبی نشان داده که مردم هرگاه در صحنه وارد شدند افتخارات خوبی به دست آورده اند کما این که در دوران دفاع مقدس این گونه بود و لذا امروز هم باید مردم با غیرت و تعصب نسبت به کالای ایرانی و تولید ملی ، کاری کنند که روز به روز کمتر کالای خارجی در کشور ما مشتاق و علاقه مند داشته باشد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.