در دیدار معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی عنوان شد:

تقدیر امام جمعه سرپل ذهاب از اعزام مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی به مناطق زلزله زده

تاریخ انتشار:
امام جمعه سرپل ذهاب گفت: ما در زلزله اخیر کرمانشاه شاهد حضور یکپارچه روحانیون از حوزه علمیه قم و دفتر تبلیغات اسامی بودیم و حضور بیش از 1000 مبلغ در سرپل ذهاب موج مثبتی را در این مناطق ایجاد کرد.
اعزام مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسامی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین جواد فاطمی نسب با تشکر از زحماتی که طلاب و علما در طول زمان بعد از زلزله کشیده اند، گفت: از همان لحظات اول اگر حضور مبلغان، مردم و خیرین نبود وضعیت مردم سرپل ذهاب می توانست خیلی بحرانی تر از این که هست باشد.
وی با بیان این که طلبه هایی که اعزام شدند با تبلیغ و حضور در خانه های مردم و روحیه دادن به مردم کمک زیادی کردند، افزود: ما در این زلزله شاهد حضور یکپارچه روحانیون از حوزه علیه قم و دفتر تبلیغات اسلامی بودیم و حضور بیش از 1000 مبلغ در سرپل ذهاب موج مثبتی را در این مناطق ایجاد کرد.
امام جمعه سرپل ذهاب حضور طلبه ها در مراسمات شرعی از قبیل غسل، کفن و دفن، حضور در مجالس، چادرها، کانکس ها و تبلیغ چهره به چهره را سبب رضایت مردم از روحانیت دانست و گفت: مردم هنوز دلگرم به حوزه علمیه هستند و به قول برخی از ماموستاهای اهل سنت و مردم مناطق زلزله زده حضور روحانیت فراتر از حد انتظار بود.
وی خاطرنشان کرد: الان بعد از گذشت 7 ماه با توجه به این که شاید تب و تاب اولیه زلزله خوابیده باشد، با توجه به گسترش و پراکندگی منطقه و عمق فاجعه هنوز مشکلات زیادی گریبان گیر مردم است و مردم از لحاظ روحی و روانی مشکل دارند.
حجت الاسام والمسلمین فاطمی نسب با اشاره به این که در هر بحران به خصوص در زلزله به همان اندازه که ضربات و خسارات به زیر ساخت ها وارد می شود به همان اندازه خسارت به روح و روان مردم هم وارد می شود، اظهار داشت: ما در ستاد بحران تدابیری برای مهار بحران و مرمت زیر ساخت ها داریم ولی برای احیای روحیه های از دست رفته و خسارت دیده و برای احیای فرهنگی که تحت تأثیر این فجایع شکل می گیرد برنامه ای نداریم.
وی با بیان این که در هر بحرانی حضور روحانیت، علما و بزرگان جامعه، امنیت و آرامش خاطر به مردم می دهد، گفت: بحمد الله به کمک حوزه علمیه قم و دفتر تبلیغات اسامی این راه باز شده است ولی مشکلات مردم هنوز حل نشده است و هنوز مردم مشکل روحی و روانی دارند و باید روحانیت و طلبه ها در کنار مردم باشند و مردم را آماده زندگی کنند و حوزه علمیه باید مسؤولیت امید بخشی به زندگی را به دوش بکشد.
*ضرورت حضور مستمر مبلغان در مناطق زلزله زده
امام جمعه سرپل ذهاب با بیان این که ما هم اکنون در شهرهای زلزله زده نیاز به حضور مبلغان تخصصی داریم، افزود: با توجه به بافت جمعیتی کرمانشاه، وقتی طلاب در شهرستان های زلزله زده حضور پیدا کردند شاید برخی خیال می کردند که این ها نگاه صرف مذهبی دارند ولی بینش و بصیرت و درایت طلبه ها باعث شد که تمام کمک ها به صورت یکسان اعمال شود و روحانیت در مناطق اهل سنت خدمات می دادند و حتی طلاب در آوار برداری حضور داشتند و همین حضور و نگاه باعث شد در سرپل ذهاب مرزهای قومیتی کمرنگ شود.
*تغییر نگاه ماموستاهای اهل سنت به طلاب شیعه پس از زلزله
وی اظهار داشت: ماموستاهای اهل سنت که به من مراجعه کردند می گفتند که در ابتدای امر ما خیال می کردیم که این طلاب در خدمت تشیع هستند ولی دیدیم که دیدگاه این ها بسیار گسترده است و این خدمات یکنواخت روحانیت باعث شد مرزهای قومیتی و مذهبی برداشته شود.
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نسب با اشاره به این که از الان به بعد هم باید حضور طلبه ها بیشتر شود، گفت: اگر در این شرایط که مردم نیاز به کمک روحی و روانی دارند، حوزه علمیه عقب نشینی کند قطعا کسانی هستند که خوراک فکری که ما نمی خواهیم را به مردم بدهند و کسانی هستند که کار را به دست بگیرند.
وی عملکرد خوب طلاب را سبب دلبستگی و ارادت بیشتر مردم به انقلاب، نظام و رهبری دانست و تصریح کرد: این حضور باید مدیریت شود تا مردم به سرانجام برسند و بتوانند به حالت آرمانی و گذشته خود برگردند و آنچه الان درخواست ما می باشد این است که اعزام های تخصصی به سمت سرپل ذهاب شکل بگیرد.
امام جمعه سرپل ذهاب با بیان این که نوع تبلیغ در آن جا متفاوت است و طلبه نمی تواند محراب و منبر داشته باشد، افزود: آن جا تبلیغ چهره به چهره است و طلبه ها باید در چادرها ، کانکس ها و مکان های عمومی حضور داشته باشند و گوش شنوایی داشته باشند؛ ممکن است طلاب مورد پرخاشگری برخی افراد هم قرار بگیرند که این طبیعی است و باید با سعه صدر اهداف و برنامه های اسلام و انقلاب را دنبال کنند.
*حضور روحانیت و علما سبب دلگرمی مردم بحران زده می شود
وی خاطرنشان کرد: الان در سرپل ذهاب مبلغین اهل سنت و مبلغینی که شاید دیدگاه آنها مخالف دیدگاه ما باشد فعالیت می کنند و گاهاً ممکن است تفکرات تندرو و تکفیری داشته باشند ولی ما نباید صحنه را خالی کنیم بلکه مبلغین باید با همان قدرت اولیه حضور پیدا کنند تا مردم هم دلگرم شوند.
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نسب اظهار داشت: الآن در سرپل ذهاب با توجه به گرما و مشکلات معیشتی و نوسانات بازار ارز باعث شده تسهیلاتی که دولت در اختیار مردم قرار داده است جوابگوی مشکلات مردم نباشد و وقتی فرد می بیند که در این گرما و مشکلات نمی تواند خانه اش را بسازد و به زندگی عادی برگردد ممکن است از لحاظ روحی و روانی دچار آسیب و چالش شود؛ بنابراین حضور مبلغین می تواند اثرگذار باشد.
وی تصریح کرد: مردم از یک طلبه هیچگاه توقع ندارند که معجزه کند و در ساخت و ساز و در شهر سازی و تسهیلات کمک کند ولی توقع دارند که طلبه در کنار آنها باشد و به آن ها مشورت دهد و از لحاظ روحی و روانی با آنها همدردی کند.
امام جمعه سرپل ذهاب حضور برخی افراد سودجو از کل کشور در این مناطق را سبب بروز مشکلات اخلاقی دانست و ابراز کرد: الان به حضور طلبه ها نیاز است تا چالش ها و مشکلات اجتماعی و خانوادگی را بر طرف کنند و توقع مردم و مسؤولین این است که طلبه ها در کنار مردم باشند و مشاوره و راهکار بدهند زیرا خود حضور طلبه در بین مردم یک نوع تبلیغ است و باعث دلگرمی مردم و رضای خداوند می شود.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.