دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش مبلغان محرم 97 :

در بیان مشکلات کشور باید انصاف را رعایت کرد

تاریخ انتشار:
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مشکلات کشور نباید موفقیت های ایران بعد از انقاب را در چشم مردم کوچک کند، گفت: امید بالاترین ظرفیتی است که باید در جامعه منتشر شود و نباید بگذاریم که دشمن امید را از مردم بگیرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، محمدرضا مخبردزفولی در همایش مبلغان ماه محرم که به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه برگزار شد، با بیان گزارشی از موفقیت های ایران در عرصه علم و فناوری اظهار داشت: ما مشکلات زیادی در کشور داریم و اگر گزارشی از موفقیت ها اعلام می شود، نافی این نیست که نقصان ها را نادیده بگیریم.
وی با بیان این که ما در آستانه 40 سالگی انقلاب هستیم و فراز و نشیب های متعددی را در انقلاب پشت سر گذاشته ایم، افزود: انقلاب اسلامی مانند یک پیکره واحد هر گاه با یک مشکلی روبرو شده به دلیل قوت هایی که در بخش های دیگر داشته، از آن عارضه و مشکل عبور کرده است و ما بسیار امیدوار هستیم از مشکلات امروزین جامعه هم به سامت خارج شویم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که باید قدرتمند یهای نظام را به افکار عمومی منتقل کنیم تا از تهاجم همه جانبه دشمن کمی کاسته شود، تصریح کرد: حوزه مهد تحول و در تمام مسائل کشور پیشتاز است و ما هر گاه در کشور خواستیم کاری را جلو ببریم، با کمک و توان حوزه علمیه توانستیم موفق شویم.
وی با بیان این که ماهیت حوزه برای عبور از همین مشکلات و سختی ها است، گفت: همانطور که قبل از انقلاب امام با کمک حوزه علمیه توانست موتور محرکه جامعه برای انقلاب اسلامی باشد، امروز هم روحانیت بسیار قدرتمند است و ما از این گردنه با کمک روحانیت و حوزه عبور می کنیم و همین مسیر را ادامه خواهیم داد.
مخبر دزفولی با بیان این که بر اساس مطالعات مراکز علمی که در کانادا و دیگر کشورهای غربی وجود دارد، ایران پیشرفت علمی قابل توجهی در قبل از انقلاب داشته است، اظهار داشت: این مرکز منطقه ما را ارزیابی کرده و گفته بود با وجود این که سه جنگ در این منطقه اتفاق افتاده است، تنها کشوری که سربلند از این مجموعه متلاطم خارج شد، ایران بود.
وی افزود: یک مرکز علمی در کانادا وضعیت علمی ایران را بررسی کرده است که در فیزیک، هسته ای، مهندسی، فناوری های پیشرفته نانو، بیو تکنولوژی، هوا فضا و در سلو لهای بنیادی ایران جزو 10 کشور اول دنیا است و خودشان در همان گزارش بیان کرده اند که ما باید از این پیشرفت هایی که در ایران اتفاق می افتد، نگران باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: ایران با 20 دانشگاه انقلاب کرد و در بسیاری از زمینه های تخصصی فارغ التحصیل نداشتیم و فقط 170 هزار دانشجو داشتیم، در حالی که امروز 5 میلیون دانشجو داریم؛ ما بعد از انقلاب 4 هزار عضو هیأت علمی داشتیم ولی امروز 90 هزار پژوهشگر، استاد و عضو هیأت علمی در مراکز تحقیقاتی کشور کار می کنند و مشغول به تولید علم هستند.
وی با بیان این که ما در بسیاری از زمینه ها با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیستیم، گفت: قبل از انقلاب نرخ با سوادی 43 درصد بوده ولی امروز بالای 90 درصد است و یونسکو می گوید کشوری که 90 درصد جمعیتش با سواد باشد، باید جشن ریشه کنی بیسوادی را بگیرد.
مخبر دزفولی تصریح کرد: در سال 2016 گزارشی سازمان ملل و یونسکو در مورد کشورها و میزان توسعه یافتگی شان از نظر شاخص توسعه انسانی ارائه کرد و در این گزارش، کشورها را از نظر آموزش، سلامت و درآمد سرانه به 4 دسته بسیار بالا، بالا، متوسط و ضعیف تقسیم کرد که جمهوری اسامی ایران با کسب 77 نمره از صد نمره جزء کشورهای با توسعه انسانی بالا قرار گرفته است و اگر این نمره به 80 درصد برسد، جزء کشورهای رده اول قرار می گیرد.
وی افزود: از نظر رشد علمی، اول انقلاب حدود 400 مقاله بین المللی به نام ایران ثبت می شده ولی امروز چیزی حدود 2 درصد تولید علم دنیا مال جمهوری اسلامی ایران است و بالای 200 دانشمند ایران جزو یک درصد دانشمندان دنیا هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما در سال گذشته 43 ثبت اختراع در اروپا و آمریکا داشتیم و وارد یک رقابت سنگین جهانی شدیم و امسال در همین 6 ماه اول سال بالای 117 ثبت اختراع اولیه داشته ایم که البته این مقدار کافی نیست و ما هنوز فاصله زیادی با کشورهای دیگر توسعه یافته داریم.
وی با بیان این که در بیان مشکلات کشور باید انصاف را هم رعایت کرد، گفت: امروز دشمنان به دنبال این هستند که آنقدر ضعف ها را برجسته کنند که پیشرفت ها را نبینیم و احساس یأس و ناامیدی کنیم.
مخبر دزفولی با بیان این که کسانی که با انقلاب بودند امروز هم پای انقلاب می ایستند و سختی ها را هم تحمل و از منافع مردم دفاع می کنند، گفت: امروز نمی شود توانمندی های انقلاب را کتمان کرد و باید ضعف های دیگر را هم درست کرد و خواهشی که از شما طلاب داریم، این است که باید امید در جای جای کشور منتشر شود و باید همه پژواکش را ببینید و نباید بگذاریم که برخی این امید را از مردم بگیرند.

پیوست حجم
گزیده دستاوردها 4.17 مگابایت

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.