روحانی جانباز مطرح کرد؛

نقش های مختلف روحانیت در دفاع مقدس

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام قربانی به نقش روحانیت در دفاع مقدس اشاره کرد و فعالیت های تبلیغی را تنها گوشه ای از فعالیت های روحانیت در دفاع مقدس دانست.
حجت الاسلام علی اصغر قربانی

به گزارش بلاغ، به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اصغر قربانی با اشاره به نقش روحانیت در دفاع مقدس گفت: نقش روحانیت در دفاع مقدس را در پنج محور می توان بیان کرد.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی ادامه داد: نخستین محور مربوط به امام خمینی(ره) است که فرماندهی کل قوا را برعهده داشت و از سوی دیگر رابطه امام خمینی(ره) با رزمندگان علاوه بر فرماندهی رابطه مراد و مریدی بود؛ چنانچه همه معترف هستند که نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس بی بدیل است.
وی افزود: محور دیگر در زمینه نقش روحانیت در دفاع مقدس مربوط به مراجع تقلید است؛ مراجع تقلید مشروعیت دفاع مقدس را امضا کرده و به مقلدان خود اجازه دادند که در جبهه حضور پیدا کنند؛ محور سوم نیز حضور علما در صحنه های نبرد است علمایی همانند شهید اشرفی اصفهانی، شهیدمدنی و مرحوم میرزاجوادآقا تهرانی که با حضور خود در صحنه های نبرد موجب تقویت روحیه رزمندگان می شدند.
حجت الاسلام قربانی حضور فضلا در صحنه های نبرد را  از دیگر نقش های روحانیت در دفاع مقدس دانست و گفت: فضلا با حضور در جبهه  به مسائلی که برای رزمندگان ایجاد می شد را پاسخ می دادند؛ از محورهای نقش روحانیت در دفاع مقدس می توان به حضور طلاب اشاره کرد که نقش های فراوانی داشتند.وی ادامه داد: روحانیت برای بسیج نیروها تلاش های فراوانی انجام می داد و خودش نیر در خط مقدم بود به عنوان مثال شهید ردانی پور که به سفارش شهید صیاد شیرازی گردانی را برای کردستان جمع آوری می کند و با خود به آنجا می برد یا شهید میثمی در استان کهکیلویه و بویر احمد حوزه علمیه تأسیس می کند و در کنار آن نیز سپاه را تشکیل می دهد و به تربیت نیروهای رزمنده می پردازد.
این جانباز روحانی دفاع مقدس خاطرنشان کرد: نقش دیگر روحانیت در دفاع مقدس فرماندهی است؛ در دوران دفاع مقدس بیش از 120 نفر از فرماندهان روحانی بوده اند که رشادت های فراوانی از خود به جا گذاشته اند یا حتی شهید میثمی که نماینده امام خمینی(ره) در قرارگاه خاتم الانبیا بوده است بارها درخط مقدم حضور پیدا می کرد.
وی با بیان این که بسیاری از طلاب در دوران دفاع مقدس از نیروهای رزمی بوده اند، اظهار کرد: بسیاری از شهدای روحانیت در دوران دفاع مقدس در خطوط مقدم به شهادت رسیده اند که به معنای پیشگام بودن روحانیت در دوران دفاع مقدس بوده است و تبلیغ گوشه ای از فعالیت های روحانیت در دفاع مقدس است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که هر افتخاری که داریم از دفاع مقدس است، اظهار کرد: ما سال ها است که از این گنج دفاع مقدس استفاده می کنیم و این قدرت را به رخ دشمن می کشیم و دشمن مرعوب دفاع مقدس است؛ دفاع مقدس سبب پالایش روحی و عرشی شدن انسان ها و سالکان طریق الی الله بود و آنان از دنیا پرستی دور ساخت و به ارزش های انسانی نزدیک کرد.
وی ادامه داد: چنین ارزش هایی است که قوام و ماهیت انقلاب اسلامی را می سازد چنانچه از این موارد صرف نظر کنیم می توان گفت روحانیت هیچ وظیفه ای نسبت به ترویج جهاد ندارد و از آن بی نیاز است در حالی که چنین نیست بلکه همان گونه که به آب نیاز داریم به ارزش های دفاع مقدس نیز نیاز است.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.