دکتر معینی پور:

انقلاب اسلامی و انقلاب نبوی آرمان های واحدی دارند که تا انقلاب مهدوی ادامه دارد

تاریخ انتشار:
در سومین جلسه از نشست های سومین جشنواره جنات با موضوع انقلاب 1440 ساله دکتر معینی پور به تبیین عرصه های کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

.:: صوت ::.

به گزارش خبرنگار بلاغ در سومین جلسه از سومین جشنواره جنات با موضوع انقلاب ۱۴۴۰ ساله با موضوع تبیین عرصه های کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران که به همت اداره تبلیغ مجازی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شب گذشته در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، دکتر مسعود معینی پور گفت: جمهوری اسلامی کالبدی است که روح انقلاب اسلامی در آن عینیت پیدا کرده است. در واقع مبدأ انقلاب اسلامی، انقلاب نبوی است که هزار و چهارصد سال پیش متولد شد.

وی ادامه داد: این دو انقلاب، آرمان ها و مکتب واحدی دارند و این آرمان ها از انقلاب نبوی تا انقلاب مهدوی یکسان است. همه ی مفاهیم دین در حوزه های مختلف فری و اجتماعی تعریف شده و معلوم است.

معینی پور به یک نگاه به انقلاب های دنیا اشاره کرد و گفت: برخی، پدیده ی انقلاب را در موقعیتی میدانند که عده ای قصد تغییر در نظام قبل و ایجاد یک نظام جدید دارند و تفکرات انقلابی با رسیدن به این هدف تمام می شود. متأسفانه شاهد این هستیم که این نوع ادبیات بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی در برخی کارگزاران سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور در حال بروز است.

مدیر شبکه چهار سیما افزود: طبق نظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، پدیده ی انقلاب، تمام شدنی یا دفعی نیست. انقلاب یک پدیده ی متشکل از آرمان ها و ایدئولوژی هاست که با این دو مسأله می تواند ماندگار باشد. جمهوری اسلامی در مقطع کنونی حامل تفکر انقلاب اسلامی شده و باید خروجی کارآمدی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان کارنامه جمهوری اسلامی در بستر انقلاب اسلامی را جدای از انقلاب اسلامی دانست؟ اظهار داشت: جمهوری اسلامی، با آرمان هایش قابل تعریف و تحلیل است و اگر آرمان های جمهوری اسلامی را از آن بگیریم، هرگز به تحلیل و تعریف درستی از این انقلاب نمی رسیم.

معینی پور به بیان مسأله ی بحران در هر انقلابی پرداخت و عنوان کرد: هر نظام سیاسی در دنیا با یک سری بحران مواجه است که این بحران ها برای همه ی انقلاب ها رخ می دهد، اما آنچه مهم است، گذر از این بحران هاست. بحران یعنی اختلال پایدار در سیستم های پیش برنده ی نظام در اثر رفتارهای درونی یا بیرونی که هویت و موجودیت نظام هدف قرار بگیرد. منشأ بحران اولین بحرانی که هر انقلابی با آن مواجه می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: منشأ بحران ها را می توان موارد مختلفی دانست. یکی از عوامل ایجاد بحران، ضعف دولت در ایجاد امنیت و قوه ی قهریه و نظامی است. از دیگر عوامل بحران، مخدوش شدن چهره ی دولت در نظر مردم است. هر نظام سیاسی چهار چهره دارد: 1.چهره ایدئولوژی 2. چهره اجبار آلود 3. چهره کارکرد (که دیگران از دولت توقعاتی مانند رفع نیازهای آموزشی، بهداشتی، امنیتی، اقتصادی و... را دارند) 4. چهره خصوصی دولت ها (مجموعه ای از نهادها و سیستم ها برای رفع سه نیاز قبل که گاهی در آن منافع دولت منافع و نیازهای عمومی جامعه را تحت الشعاع قرار میدهد).

وی به بیان انواع بحران های پیش روی نظام های سیاسی پرداخت و گفت: اولین بحران پیش روی هر نظامی بحران هویت است. بحران هویت زمانی روی میدهد که مرزهای هویتی با هم قاطی شوند. دومین بحران پیش روی نظام های سیاسی، بحران مشروعیت است. که در این بحران وقتی اقتدار دولت نزد مردم زیر سوال می رود، مردم از توجیه مشروعیت حکم حاکم سوال می کنند. سومین بحران، بحران توزیع است. این بحران موقعی پیش می آید که توزیع عادلانه و برابر امکانات و منابع فیزیکی و انسانی توسط دولت صورت نگیرد که موجب بی اعتمادی مردم به حکومت میشود. چهارمین بحران، بحران نفوذ است. این بحران زمانی رخ می دهد که مردم پذیرش و اعتماد خود را نسبت به حکومت از دست بدهند. در این صورت در گروه های مخالف حکومت جذب می شوند و علیه حکومت فعالیت انجام می دهند. بحران بعدی بحران مشارکت است که این بحران زمانی رخ می دهد که حکومت مانع رشد احزاب و گروه های سیاسی و جنبش های توده ای شود که در قالب اعتراضات و اعتصابات بروز می کند. در این بحران در واقع نظام حاکم در مقابل مشارکت سیاسی گروه ها می ایستد. ششمین بحران پیش روی نظام های سیاسی، بحران کارآمدی است. این بحران وقتی رخ می دهد که مردم درباره عملکرد و کارایی دولت دچار تردید و سؤال شوند. این بحران بعد از اثبات مشروعیت آن نظام سیاسی مطرح می شود.

معینی پور کارایی هر نظام سیاسی را مورد بررسی دقیقتر قرار داد و تأکید کرد: برای بررسی کارایی هر نظام سیاسی حتما باید سه مؤلفه ی اهداف، امکانات و موانع رسیدن به یک هدف مورد توجه قرار گیرد که بتوانیم کارایی آن نظام را بسنجیم. بدون در نظر گرفتن این سه فاکتور، نباید کارایی نظام سیاسی را تحلیل و بررسی کرد. در واقع کارایی، موفقیت در تحقق اهداف با توجه به امکانات و موانع است.

وی به بررسی تعاریف مختلف از کارایی پرداخت و ادامه داد: برخی، معیار کارایی را توفیقات و خروجی نهایی می دانند و میگویند دولتی کارایی دارد که خروجی بیشتر و بهتری داشته باشد. برخی دیگر فرآیند، ورودی و خروجی را باهم عامل کارایی یا ناکاریی یک نظام سیاسی می دانند. عده ای دیگر میزان رضایت مردم را دالّ بر کارایی دولت می دانند و عده ای نیز ملاک کارایی را تکلیف می دانند نه خروجی و رضایت مردم از آن نظام سیاسی.

این استاد دانشگاه به ارائه آماری از دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: همه ی آمارهای جهانی نشان از پیشرفت های چشم گیر انقلاب اسلامی از ابتدای انقلاب تا کنون داشته است. این مسأله را باید با توجه به مقایسه ی 40 سالگی انقلاب اسلامی با انقلاب های دیگری همچون انقلاب فرانسه، چین، انگلیس و ... در نظر گرفت که نشان از پیشرفت چشم گیر انقلاب اسلامی داشته است طوری که متوسط رشد ایران، 2 برابر متوسط رشد در دنیا است و همه ی این ها با وجود تحریم های شدید ما به وجود آمده است. متأسفانه از آمریکا و کشورهای اروپایی، یک آرمان شهر ساخته ایم در صورتی که مشکلات مردم در این کشورها را نمی بینیم و برای مردم بازگو نمی کنیم.

گزارش تصویری

پیوست حجم
فایل pdf استاد 210.16 کیلوبایت

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.