آیت‌الله جوادی آملی:

حوزه نگران وظیفه خود باشد/ حفظ دین با خداست

تاریخ انتشار:
مفسر قرآن کریم گفت: ما حوزویان باید نگران وظیفه خود یعنی تعلیم، تدریس، جهاد، امر به معروف و ... باشیم و اینکه سرنوشت دین چه می‌شود، به خدا مربوط است.
جوادی آملی

به گزارش بلاغ به نقل از ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی ۲۸ آذرماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم قم گفت: امتحان دنیوی در دو بخش یعنی عبادات و تکالیف، ثواب و عقاب و برخی ابتلائات و امتحانات خاص صورت می‌گیرد، اما در قیامت جایی برای امتحان و تکلیف نیست.

جوادی آملی تصریح کرد: در آن روز کفار می‌خواهند حرف بزنند و از خود دفاع کنند، ولی بر دهان آن‌ها مهر زده شده و قدرت حرف زدن ندارند و چشمانشان هراسناک است، زیرا کسانی که در دنیا عزیز بی‌جهت هستند، در آخرت ذلیل با جهت هستند.

این مفسر قرآن با بیان اینکه هروقت سخن از «انا خیر منه» است، معلوم است که ما گوینده شیطان هستیم و اگر غیر آن باشد، گوینده فرشته شده‌ایم، اظهار کرد: ما باید بگوییم ما تابع دستور خدا هستیم. برخی مراقب درون و بیرون هستند، ولی مراقب جان خود نیستند و در دل آنان باز است و این حرامی که لباس احرام بسته و قصد طواف کعبه دل دارد، وارد دل می‌شود؛ چنین فردی آرام ندارد و مرتب در این فکر و یا فکر شیطانی دیگری است و هر چه شیطان خواست می‌گوید و زمامش در دست اوست.

این مرجع تقلید بیان کرد: برخی واقعا شیاطین الانس هستند و شیطان با زبان او حرف می‌زند و با چشم او می‌بیند و انسان در این حالت، شیطان متحرک است.

این مفسر با بیان اینکه این همه فرشته فرستاده شده که فراشی مؤمنان را بکنند، بیان کرد: مگر در روایت نقل نشده که فرشتگان بال‌های خود را زیر پای طلاب علوم دینی باز می‌کنند، پس ما که در محیط حوزه هستیم، چرا متوجه این مسئله نباشیم.

وی با بیان اینکه به برخی میدان و مال و پست و مقام داده می‌شود، ولی دلیل بر اعطای نعمت نیست، تاکید کرد: بلکه ممکن است مال و موقعیت استدراج باشد و دفعتا خداوند در حال غفلت و غرق در نعمت بودن آنان را مؤاخذه کند.

وی با بیان اینکه در دنیا جا برای تظاهر و فریب و نفاق باز است، ولی در آخرت چنین فضایی وجود ندارد، تصریح کرد: سیاهی و سپیدی چهره محصول اعمال انسان است، به همین دلیل کفار و معاندان دین خدا در قیامت ذلیلانه محشور شده و ترس در صورت آنان موج می‌زند، از این رو وقتی ولایت ظهور می‌کند، کسانی که سقفی فکر می‌کنند، باطنشان آشکار می‌شود.

این مفسر قرآن بیان کرد: تا جایی که وظیفه تبلیغ دین است، باید انجام دهیم، اما این طور نیست که کسی کمر به نابودی دین ببندد و خداوند اقدامی نکند؛ ما باید نگران وظیفه خود یعنی تعلیم و تدریس و جهاد و امر به معروف و … باشیم و اینکه سرنوشت دین چه می‌شود، این به خدا مربوط است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.