معاون فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

تشکیل ۴۵۰ گروه جهادی حوزوی در مناطق محروم

تاریخ انتشار:
معاون فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: ۴۵۰ گروه جهادی حوزوی در مناطق محروم و ۲۰۰ گروه تبلیغی در فضای مجازی مشغول به فعالیت هستند.
سعید روستا آزاد

به گزارش خبرنگار بلاغ، به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «سعید روستا آزاد» در سی و هشتمین نشست «شنبه‌های انقلاب» که امروز (شنبه 15 دی) با عنوان «روحانیت و حوزه‌های علمیه» و با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این بخش، در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: تاسیس و بقای انقلاب اسلامی محصول فعالیت های فرهنگی با محوریت حوزه و حوزویان بوده است.
معاون فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: آموزش های مهارتی و کاربردی مورد نیاز مبلغان برای حضور اثربخش در میان مردم از سرفصل های اصلی فعالیت های فرهنگی حوزه است.
وی ادامه داد: تربیت مبلغ برای نوجوانان و کودکان تا تربیت کارشناسان مذهبی برای صداوسیما و کارشناسان نقد فرق های نوظهور مثل وهابیت و بهایت و پرورش مبلغان با رویکردهای مختلف نیز از دیگر دستاوردهای حوزه علمیه به شمار می آید.
روستا آزاد از اعزام مبلغان به سراسر کشور در مناسبت های بزرگ مثل ماه محرم و ماه رمضان که در هر مراسم بیش از 15 هزار نفر از حوزه های علمیه بزرگ کشور به سراسر کشور اعزام می شوند، به عنوان یکی دیگر از دستاوردها یاد کرد.
وی با اشاره فعالیت بیش از 6 هزار طلبه در روستاها و مناطق محروم خاطرنشان ساخت: یکی از پدیده نوآورانه و خلاقانه، فعالیت گروه های تبلبیغی جهادی است و 400 الی 450 گروه تبلیغی سازماندهی شدند که علاوه بر حضور فرهنگی در مراکز رسمی تبلیغ مثل مسجد و حسینیه در مراکزی مثل مدارس و مراکز ترک اعتیاد و حتی ساحل دریا و مجتمع ها حضور می یابند.
معاون فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: موضوع دیگر نیز پاسخگویی به شبهات و مسائل دینی است که موسسات مختلفی در حوزه تاسیس شده اند. روزانه بیش از 12 هزار سوال مطرح می شود و بیش از 400 نفر از طریق تلفن پاسخگوی سوالات مردم هستند و اکنون به برکت انقلاب کمتر سوالی در ذهن مردم متبادر می شود که پاسخ آن را نمی توانند بیابند.
وی تأکید کرد: یکی دیگر از فعالیت های فرهنگی طلاب و فضلا روحانی کاروان در حج و عتبات است که بیش از 14 هزار روحانی در سامانه حج و عمره و عتبات فعال هستند. خدمت رسانی در عرصه نماز جمعه و نماز جماعت نیز بیش از 900 نماز جمعه در کشور برپا می شود.
عضو هیأت علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: قریب به 70 هزار مسجد در سراسر کشور یا به صورت دائم یا ایام موسمی و تبلیغی، شاهد حضور حوزویان و روحانیان هستند که این حجم از خدمت رسانی در حوزه حج و عتبات و عمره و نماز جمعه و جماعت از برکات انقلاب اسلامی است.
وی به تبیین فعالیت های رسانه ای حوزویان پرداخت و گفت: تاسیس رادیو معارف و شبکه های ماهوراه ای نظیر ولایت زیر نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، الاهواز و اهوازنا بخشی از فعالیت های رسانه ای حوزویان است که در آنها مشغول به خدمت رسانی هستند.
روستا آزاد، فعالیت های قرآنی حوزویان را چشمگیر خواند و اظهار داشت: بیش از 20 هزار کتاب قرآنی و 30 مجله علمی و تخصصی در زمینه قرآن منتشر شده است که هیچ کدام از اینها پیش از انقلاب وجود نداشتند. دایره المعارف قرآن که در جهان اسلام بی نظیر است که 15 جلد آن آماده بوده و بقیه در نوبت انتشار هستند.
وی افزود: بوستان کتاب یکی از انتشارات وابسته به حوزه علمیه قم است که تاکنون 4200 عنوان منتشر کرده است و گاهی هر عنوان 20 یا 30 جلد دارد.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از نشریه افق حوزه و خبرگزاری حوزه نیوز و همچنین نشریه های سنجاقک و پوپک و سلام بچه ها ویژه کودکان به عنوان بخش دیگری از فعالیت های رسانه ای حوزه یاد کرد.
وی ادامه داد: مبلغان با توجه به گسترده تر شدن فضای مجازی در این فضا مشغول به فعالیت هستند. در سال های اخیر قریب به 200 گروه تبلیغی در فضای مجازی حضور دارند و بیش از هزار نفر در شبکه های مجازی مشغول به فعالیت تخصصی هستند.
روستا آزاد از عدم انتشار و توزیع ممناسب محصولات حوزه به عنوان یکی از معضلات در حوزه دینی یاد کرد و گفت: انتشار مناسبت این محصولات از خواسته های رهبر معظم انقلاب است.
وی افزود: حوزویان در کنار خدمات فرهنگی، خدمات اجتماعی ارائه می دهند مثل تاسیس مراکز درمانی و بهداشتی متعدد. طلاب از ساعت های اول زلزله سرپل ذهاب گروه های مختلفی از طلاب در قالب بیش از هزار نفر در این منطقه حضور یافتند. تبلیغ بالینی و حضور طلاب در میان بیماران برای پاسخگویی به سوالات آنان و کاهش دردهای روحی و همچنین اعزام مبلغان متخصص پیشگیری از طلاق نیز از خدمات ارائه شده توسط حوزه های علمیه است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.