محمود خیری:

مسابقه قرآنی آنلاین تفسیر کوتاه جزء 5 و6 قرآن کریم در حال برگزاری است

تاریخ انتشار:
عضو گروه تبلیغی بشیر در خصوص مسابقه قرآنی آنلاین تفسیر کوتاه جزء 5 و 6 قرآن کریم با خبرنگار بلاغ مصاحبه ای انجام داد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، محمود خیری، عضو گروه تبلیغی مکتب بشیر که در حوزه قرآن مشغول به فعالیت می باشند به گفتگو با خبرنگار بلاغ پرداخت. متن گفتگو را مشاهده کنید:

لطفا خودتان را معرفی نمایید و در خصوص پیشینه کتاب تفسیر کوتاه و مسابقه قرآن مطالبی بفرمایید.

محمود خیری هستم از گروه تبلیغی مکتب بشیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و از اعضای تهیه کننده متون کتاب تفسیر کوتاه و مسابقه قرآن که توسط ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در حال اجراء می باشد.  سابقه این کتاب به حدود 10 سال قبل باز می گردد، بعد از ارائه ی طرح اولیه و با همکاری اقایان اصغر بهمنی وغلامرضا محسنی کار شروع شد. در مراحل نهایی حجت الاسلام باقریان ساروی اصلاح نهایی کار را عهده دار شدند. در سال های بعدی سید محمد مکتبی اصلاح و تکمیل سوالات پرداخت و استاد تقی متقی کار ویرایش کتاب را بر عهده گرفتند.
محتوای هر کتاب شامل یک جزء قرآن می باشد و هر جزء سی درس که در هر درس چند آیه قرآن همراه با ترجمه، تفسیر کوتاه، لغات و مفردات در ابتدای هر درس، خلاصه پس از مفردات است. در ادامه مباحث تفسیری طرح می شود و در انتهاء هر درس مسابقه ای با طرح چند سوال از همان درس در نظر گرفته شده است.

چه نوآوری در این کتاب وجود دارد؟

روش این کتاب می تواند یک تحول عظیم را در آموزش های تفسیر و آشنایی با  معانی و مفاهیم قرآن ایجاد نماید چرا که ارتباط دو سویه در این روش وجود دارد. مدت سخنرانی قرآنی 20 دقیقه می باشد، سپس مسابقه کتبی از سوال های قرآن در مدت 10 دقیقه به صورت کتاب باز(open book) برگزار می شود؛ این در حالی است که قرآن ترجمه دار در اختیار مخاطبان قرار دارد و امکان مشورت با دیگران - برای پاسخ دادن سپس جمع آوری سوال ها - وجود دارد. همچنین 10 دقیقه گفتگوی دو طرفه مفسر با مخاطبین و در نهایت تشویق و تجلیل از چند نفر در هر جلسه روند این مسابقه را تکمیل می کند.

تا کنون چه مقدار پیشرفت داشته اید؟

با توفیق الهی تا کنون شش جزء از این کتاب از چاپ خارج شده است و جزء هفتم در دست تالیف می باشد. چهار جزء اول با روش تبلیغ چهره به چهره و کلاسی با کمک کانون های مساجد کشور در مکان های مختلفی مثل مساجد، حسینیه ها، ادارات، مدارس و..... اجراء شده است و جزء پنجم و ششم با کمک فضای مجازی تبدیل به مسابقه کشوری شده است که روزانه مخاطبین می توانند در این مسابقه به صورت آن لاین شرکت نماید و هر روز به یک نفر به قید قرعه جایزه تعلق می گیرد. مسابقه 60 جلسه می باشد که چند روز از شروع آن گذشته است، اما هر روز کاربران جدید می توانند در مسابقه شرکت نمایند، یک مسابقه نهایی هم در روز آخر برگزار می شود. تاریخ شروع مسابقه از 7 دی بوده است که تا دو ماه ادامه خواهد داشت. ساعت شروع مسابقه روزانه 9 صبح تا 21 می باشد.

آیا این مسابقه محدودیت سنی دارد؟

در این مسابقه محدودیت سنی وجود ندارد و تمامی افراد در هر سن و سالی می توانند شرکت نمایند، هدف اصلی مسابقه آشنایی عموم مردم با معانی و مفاهیم قرآنی است که انشاء الله مقدمه ای باشد برای عمل به دستورات قرآن. پیشنهاد می شود خانواده های محترم اهتمام جدی روی این طرح بگذارند و به خصوص فرزندان و نوجوان خود را تشویق نمایند و در منازل روزی چند آیه را مورد مطالعه قرار دهند.

در پایان از ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری ستادعالی مساجد کشور که با وجود مشکلات بودجه ای از کمک به گسترش فرهنگ قرآنی دریغ نکرده اند، تشکر و قدردانی میکنم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.