کارشناس و مدرس اقتصاد مقاومتی؛

شرط تحقق رونق تولید، حمایت از کالای ایرانی است

تاریخ انتشار:
اکبر ابدالی محمدی با بیان این که راه حل همه مشکلات کشور از بحث تولید می‎گذرد، عنوان کرد: مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم به صورت ویژه در رابطه با تولید ملی و رونق تولید برای رسیدن به اهداف سفارش کردند.

به گزارش خبرنگار بلاغ، اکبر ابدالی محمدی در سومین روز از سلسله نشست های طلیعه رمضان که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: در 10 سال گذشته اکثر شعار های منتخب مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد و تولید بوده است که نشان دهنده نیازمندی به یک برنامه‌ریزی عمده در حوزه اقتصاد است.
وی افزود: با بررسی کشورهای صنعتی مختلف مانند ژاپن و آمریکا این نتیجه بدست می‌آید که همه این ها دارای یک اسم رمز مشخص برای پیشرفت بوده اند و آن هم حمایت از تولید ملی است و همچنین بعد از جنگ جهانی دوم در  کره جنوبی به کارگران و تولید کنندگان، سربازان جنگ اقصادی می‎گفتند و این چنین این افراد را نزد مردم و مسئولین بزرگ و محترم می‎کردند.
ابدالی راه حل مشکلات کشور را در بحث تولید دانست و افزود: مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم به صورت ویژه در رابطه با تولید ملی و رونق تولید برای رسیدن به اهداف سفارش کردند و کاهش ارزش پول به علت وابستگی ما به دلار است که با افزایش تولید در داخل و کاهش واردات با دلار می‎توانیم شاهد کاهش وابستگی به دلار باشیم.
کارشناس اقتصاد مقاومتی با اشاره به تصور مردم نسبت به تحریم ها گفت: تصوری که مردم از تحریم دارند یک توهم است و اگر گفته شود هشتاد درصد آن جنگ روانی است بی راهه نگفته ایم، چند سال است که در جنگ اقتصادی با دشمن به سر می بریم و دریافتی بسیاری از مسؤولان، نخبگان و مردم از تحریم با آنچه که درعالم واقع و در گفتمان امام خمینی(ره) وجود دارد متفاوت است.
وی رونق تولید ملی را مساوی با رونق معیشیت مردم دانست و گفت: با رونق تولید، ارزش پول نیز تقویت می‎شود همچنین با تولید، شاهد وفور کالا در کشور می‎شویم که همین امر سبب کاهش تورم، افزایش ارزش پول  ملی و رفاه اجتماعی می‎شود.
این پژوهشگر اقتصادی بیان داشت: به گفته مقام معظم رهبری واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند حرام شرعی وحرام قانونی است اما متاسفانه کم کاری برخی مسئولین در این حوزه مانند یک سد عمل می‎کند.
وی با طرح سوالی مبنی بر این که دشمن به چه دلیل جنگ نظامی را انتخاب نمی کند، گفت: دشمن در جنگ نظامی نمی تواند کاری انجام دهد اما به دلیل این که در زمینه اقتصادی ضعف داریم و دشمن نیز بر ضعف ها دست می گذارد جنگ اقتصادی را انتخاب کرده است البته ضعف ها قابل جبران است و رهبر معظم انقلاب نیز همه راه ها را بیان کرده اند.
ابدالی با بیان عدم اعتماد به کشور های اروپایی و اعتماد به کشور های همسایه ادامه داد: ما باید در رابطه با همکاری بین الملی و دیپلماسی های اقتصادی به تعریف درستی برسیم و به جای اعتماد به کشورهای اروپایی به کشورهای همسایه که بیشترین نزدیکی فرهنگی را داریم جایگزین کنیم. ما با 6 سال چشم انتظاری از اروپا نا امید شدیم اما با یک سفر رئیس جمهور به کشورعراق شاهد دستاورد های بزرگی شدیم.
وی اظهار کرد: کشورهای پاکستان و روسیه که روابط دوستانه‌ای با آنها داریم، فقط سهم 1 درصدی از واردات محصولات ما را دارند. دیپلماسی اقتصادی ما باید فعالیت کند اما نه در حوزه کشورهای اروپایی بلکه در حوزه کشورهای همسایه که صنعتی نیستند ونیازمند محصولات ماهستند.
این پژوهشگر اقتصادی در ادامه به سه ابزار دشمن برای جنگ اقتصادی تحریم، نفوذ اقتصادی و عملیات روانی دانست و گفت: تحریم ها هیچ اثری در اقتصاد ندارد و حتی یکی از عوامل موفقیت های انقلاب اسلامی تحریم است چنانچه مشاهده می شود پیشرفت ها در جاهایی است که تحریم شده ایم.
ابدالی با بیان این که نا امیدی از شیوه های دشمن است، گفت: طراحان تحریم ایران می گویند شبانه روزی در زمینه تحریم ایران تلاش می کردیم اما درایران با وجود این که رهبرمعظم انقلاب بارها بیان کرده اند کمیته ای در زمینه بررسی تحریم ها تشکیل شود هیچ کاری صورت نگرفته است و حتی ایشان مجلس را توبیخ کردند و باید گفت متأسفانه حتی خواص انقلابی در زمینه اقتصاد مقاومتی کم کاری کرده اند.
کارشناس اقتصاد مقاومتی افزود: در سال 90  که حتی سازمان ملل ایران را تحریم کرده بود 2 میلیون بشکه نفت فروش داشته ایم که تحریم فقط توانست 20 درصد فروش ایران را کاهش دهد و امروزه نیز تجربه های سال 90 و 91 را نیز به همراه داریم.
وی با بیان این که تحریم به تنهایی اثر ندارد، گفت: تحریم نه تنها اثر ندارد بلکه موجب رشد نیز می شود اما آنچه که موجب می شود تحریم اثر کند نفوذ اقتصادی و عملیات روانی است چنانچه روسیه نیز که از نظر محصولات کشاورزی به اروپا وابسته بود پس ازتحریم در زمینه تولیدات کشاورزی خود کفا شده است.
ابدالی اوضاع اقتصادی آمریکا را بسیار متشنج دانست و افزود: ترامپ نیز به آن اعتراف کرده و دلیل درگیری های او با اروپا به دلیل این است که آمریکا را نجات دهد اما عملیات روانی اجازه نمی دهد که این موارد برای مردم روشن شود و هر روز آن ها را با موردی سرگرم می کنند.
 

گزارش تصویری

 

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.