شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ /۱۵ محرم ۱۴۴۴

مسیر

حجت الاسلام رفیعی:
سه رویکرد «تأیید»، «تخریب» و «تبدیل» در تبلیغ می تواند وجود داشته باشد. نه گناه دیگران را به سبک مرجئه تأیید کنید، نه گناهکار را به طور کلی تخریب و ناامید کنید؛ بلکه آن ها را با تبدیل از سیئه به حسنه به سمت حق برگردانید و به دین خوشبین کنید.

به گزارش خبرنگار بلاغ در اولین جلسه از سلسله نشست های راویان مکتب حسینی حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی به بیان  موضوعات محرم با تأکید بر قرآن و امام حسین(ع)  پرداخت.

حجت الاسلام رفیعی با تأکید بر رعایت اصول و شیوه های سخنوری گفت: باید در ایام تبلیغ به خاطر داشته باشید که محتوا و شیوه ی القاء پیام تان را با توجه به مخاطب تان مشخص کنید. اگر بتوانید موضوع منبرتان را از قبل به اطلاع مخاطبان تان برسانید بسیار خوب است و مخاطب با آمادگی ذهنی در سخنرانی شما حاضر می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه تبلیغ را دارای سه رویکرد مهم دانست و گفت: سه رویکرد «تأیید»، «تخریب» و «تبدیل» در تبلیغ می تواند وجود داشته باشد. نه گناه دیگران را به سبک مرجئه تأیید کنید، نه گناهکار را به طور کلی تخریب و ناامید کنید؛ بلکه آن ها را با تبدیل از سیئه به حسنه به سمت حق برگردانید و به دین خوشبین کنید.

وی به بیان اولین موضوع مناسب با ایام تبلیغ محرم پرداخت و عنوان کرد: موضوع رجزهای امام حسین (ع) و اصحاب ایشان در کربلا می تواند موضوع منبر شما در شب های ماه محرم باشد. یعنی هر شب را به یک رجز اختصاص دهید.

پیام خطبه های امام حسین (ع) موضوع پیشنهادی دوم حجت الاسلام رفیعی بود و در توضیح آن افزود: می توانید خطبه های امام حسین (ع) در عاشورا را که خطاب به افراد مختلف بیان داشته اند، موضوع منبر خود کنید. مثلا صبح عاشورا  امام پیامی حاوی امید به خدا دارد. می توانیم مفهوم امید در زندگی را با وجود همه ی سختی ها از این خطبه استخراج کنیم. در پرورش این مطلب هم می توانید اقسام امید، عوامل امید، موانع امید و... را به تفصیل بیان کنید. یا مثلا عصر عاشورا  امام حسین (ع) محاسن مبارک شان را در دست گرفتند و خطبه ای بیان کردند  که در آن به چند موضع از مواضعی که خداوند بر اقوام مختلف غضب کرده بود اشاره کردند و در پایان فرمودند: خداوند به قومی که پسر پیامبرشان را کشت، غضب می کند. می توانید اقسام غضب، دلایل غضب، راه های جلوگیری از غضب خداوند و ... را برای مخاطبان خود مطرح کنید. یا این که امام حسین (ع) در عصر عاشوراء به خانواده خود توصیه هایی داشتند مثل این که: «شکوه نکنید، چیزی نگویید که ارزش شما را پایین بیاورد و...». پیام این فراز، نگاه به آینده داشتن و شکرگزاری است. این مسائل با توجه به مشکلات مردم و شکوه های زیاد آن ها قابل توجه و بحث کردن است.

این استاد حوزه و دانشگاه فرهنگ تقابل را مقدمه ی موضوع بعدی خود کرد و ابراز داشت: در قرآن موارد متعددی مانند نور و ظلمت، حق و باطل، کفر و ایمان و.. داریم که نشان دهنده ی توجه به فرهنگ تقابل است. یکی از این تقابلات قرآنی، فائزین و خائزین است. ما دو دسته انسان داریم: بالا رفته (فائز) و پایین افتاده (خائض). میتوانید با اشاره به شاخص های فائزین و خائضین و انطباق آن با افراد مختلف در حادثه کربلا یک منبر بسیار کاربردی و مؤثر داشته باشید.

وی بحث دیگری را مطرح کرد و گفت: «عوامل رشد، رکود، انحطار». این عنوان، می تواند موضوع بسیار خوبی برای دهه ی محرم باشد. بعضی افراد در حال ترقی اند، برخی دیگر اهل رکود و درجا زدن هستند و بعضی هم مدام دور خودشان می چرخند. سبک زندگی، طوری تغییر کرده که مردم مدام حرص می زنند و ناراضی هستند. می توانید با مصداق یابی این سه دسته در آیات و روایات و تاریخ و اشاره به عوامل هر کدام از این سه حالت موضوع خوبی برای مخاطبان خود آماده کنید.

حجت الاسلام رفیعی موضوع قرآن و امام حسین (ع) را موضوع مهم دیگری دانست که باید در این ایام به آن پرداخت و افزود: کتاب های زیادی در این زمینه و با همین عنوان تألیف و منتشر شده است. می توانید این کتاب ها را تهیه کنید و این موضوع را در ایام تبلیغ ماه محرم برای مردم شرح دهید.

 

ارتباط در ایتا