مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خبر داد:

اعزام ۴۸۰ مبلغ در طرح اوقات فراغت تابستان

تاریخ انتشار:
مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در طرح اوقات فراغت تابستان سال جاری بیش از ۴۸۰ مبلغ را بر اساس منابع و اعتباراتی که داشتیم، در قالب شیوه ای جدید به برخی از مناطق بالفعل تبلیغی اعزام کردیم.
یحیی کمال

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین یحیی کمال در گفت و گویی درباره طرح اوقات فراغت تابستان،  تبلیغ در این ایام را بهترین و یکی از تأثیرگذارترین فرصت های تبلیغی دانست و اظهار داشت: می توانیم از این ایام تبلیغی به نحو خوبی استفاده کنیم، مشروط بر این که برنامه ریزی مناسبی وجود داشته باشد و ظرفیت سازی مناسبی اتفاق بیفتد و حمایت های لازم شکل بگیرد؛ در این صورت، با هماهنگی هایی که قرار است بین نهادهای مشارکت کننده در این اعزام شکل بگیرد، می توانیم شاهد موفقیت در اهداف تبلیغی باشیم. 

* لزوم ضرورت استمرار ارتباط مبلغان با مناطق تبلیغی
وی بر ضرورت استمرار ارتباط مبلغان با مخاطبان تأکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم در این زمینه این توجه استمرار پیدا کند و ایام تبلیغی تابستان را مانند دیگر ایام تبلیغی ندانیم، یعنی از ارزش بالایی برخوردار است، چرا که مبلّغ مدت زمان طولانی در منطقه حضور دارد و با مخاطبان خود زندگی می کند و در ارتباط است؛ بنابراین، باید ساز و کاری را اتخاذ کنیم که این مبلّغ علاوه بر ایام تبلیغی تابستان، در طول سال نیز این ارتباط را با روش های مختلف از جمله پیامک و شبکه های اجتماعی استمرار ببخشد. 
مدیرکل امور تبلیغی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ضروری است که ارتباط مبلّغ با مخاطب قطع نشود و باید برنامه ریزی صورت بگیرد که مبلغ سال بعد هم در همان مکان تبلیغی حضور یابد.

* تغییر در شیوه اعزام مبلغان در طرح اوقات فراغت تابستان
وی با بیان این که در دو سال گذشته شیوه اعزام طرح اوقات فراغت تابستان را تغییر دادیم، افزود: در سال های گذشته تعداد زیادی مبلّغ را اعزام می کردیم اما عملاً به نحوی که انتظار می رفت، فعالیت لازم صورت نمی گرفت؛ اما از دو سال گذشته ارتباط با دیگر نهادهای تبلیغی را کاهش دادیم و با همکاری کارشناسان اعزام در معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسامی یکسری از مناطق و مبلّغان را شناسایی کردیم و از برخی از مبلغان برای شرکت در طرح تابستان دعوت کردیم و اعلام آمادگی شد و مبلغان اعزام شدند. 
حجت الاسلام والمسلمین کمال درباره بازرسی از مناطق تبلیغی و نحوه فعالیت مبلغان اظهار داشت: یکی دیگر از فعالیت هایی که در این راستا صورت گرفته، سرکشی از مناطق تبلیغی است که با حضور در منطقه در صورتی که مشاهده شود فعالیت مناسبی از سوی مبلّغ انجام نمی شود، زمان حکم تبلیغی مبلّغ در آن ایام و منطقه به پایان می رسد و به میزانی که مبلّغ در منطقه حضور داشته، تسویه حساب صورت خواهد گرفت. 

* تبدیل شیوه تبلیغ در ایام تابستان به تبلیغ تربیتی فعال و اثرگذار 
وی گفت: از طرفی هم به مبلّغانی به مناطق تبلیغی رفته بودند و حکم تبلیغی به آنها اعطا نشده بود، حکمی صادر شد و از رویکرد انفعالی به رویکرد فعال روی آوردیم و تبلیغ تابستان به تبلیغ تربیتی فعال و اثرگذار تبدیل شد. 
مدیرکل امور تبلیغی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: در سال جاری نیز مبلغان اعزامی در طرح اوقات فراغت تابستان را در قالب گروهی در پیام رسان ایتا عضو کردیم و مبلغان از این طریق هم با دفتر تبلیغات اسلامی و هم با یکدیگر در ارتباط بودند و انتقال تجربه اتفاق می افتاد و گزارش های خود را به صورت مرتب ارسال می کردند تا همکاران ما جهت ارزیابی به منطقه تبلیغی مراجعه کنند. 
وی با بیان این که آموزه های دینی یقیناً اثر تربیتی در جامعه می گذارد، افزود: انتظار داریم که مبلغان از این رویکرد حمایت کنند و با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که "ببینید کار شما چقدر اثر بخش است" به دنبال اثر بخشی این رویکرد هستیم تا مبلّغ حتماً اثرگذار باشد و حجت الاسلام والمسلمین واعظی "رییس محترم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم" هم پیگیر هستند که به این سمت حرکت کنیم و اعزام ها اثر تربیتی داشته باشد. 

* اعزام ۴۸۰ مبلغ در طرح اوقات فراغت تابستان
حجت الاسلام والمسلمین کمال اظهار داشت: امسال بیش از ۴۸۰ مبلغ را بر اساس منابع و اعتباراتی که داشتیم، به برخی از مناطق بالفعل تبلیغی اعزام کردیم به این معنا که اگر به طلبه ای حکمی داده نشود، مبلغ مراجعه می کند و فضای تبلیغی وجود دارد. 

* فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی در راستای افزایش آگاهی مبلغان اعزامی
وی گفت: در گروه تأمین منابع معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ره توشه هایی آماده شد و در اختیار مبلغان اعزامی در طرح قرار گرفت و نشست هایی را قبل از طرح تابستان برای آگاهی بخشی مبلغان برگزار کردیم. 
مدیرکل امور تبلیغی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: مبلغانمان را هم به سازمان زندان ها، کانون های مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی و دفاتر ائمه جمعه ای اعزام کردیم که اعلام کرده بودند منطقه بالفعل داریم. 
وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت فرصت های تبلیغی تأکید کرد و افزود: این تغییر رویکرد یک سنت شکنی بود و سال ها شیوه دیگری در دستور کار بود و در دو سال گذشته با نگاهی که رهبر معظم انقلاب و رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم داشتند، به این سمت حرکت کردیم که از فرصت های تبلیغی برای افزایش اثر بخشی و تربیتی مبلغان استفاده کنیم، که این کار اتفاق افتاده است و امیدواریم که گسترش پیدا کند.  

* شیوه جدید اعزام طرح اوقات فراغت تابستان، خروجی آسیب شناسی های صورت گرفته است
حجت الاسلام والمسلمین کمال با بیان این که شیوه جدید اعزام طرح اوقات فراغت تابستان با توجه به آسیب شناسی های صورت گرفته، اتفاق افتاده است، اظهار داشت: در عرصه طرح اوقات فراغت تابستان، پس از ارزیابی صورت گرفته از سوی همکارانمان، جلسه ای تشکیل می شود که در خصوص شیوه در دستور کار، میزان موفقیت مبلغان و... بحث و بررسی و آسیب شناسی صورت می گیرد و همچنین از مبلغان در خصوص ره توشه منتشر شده نظرسنجی انجام می شود. 
وی بر لزوم همکاری نهادهای مختلف در اعزام مبلغان اشاره کرد و گفت: این شیوه در حال حاضر شیوه خوبی است، هر چند که زحمات زیادی را برای ما به دنبال دارد؛ یکی از آسیب هایی که ممکن است وجود داشته باشد، آن است که نهادها همکاری نمی کنند؛ به این جهت که مبلّغی قرار است در طرح تابستان ۴۰ روز در منطقه مستقر شود و طبیعتاً بایستی به همراه خانواده خود در منطقه تبلیغی حضور پیدا کند که در این راستا، مشکلاتی است که باید امکانات زندگی برای مبلغان فراهم شود؛ این در صورتی است که اگر مبلغی بخواهد در منطقه تبلیغی خانه ای را اجاره کند و به همراه هزینه ایاب و ذهاب هزینه ای را متقبل شود، نسبت به تسویه ای که صورت می گیرد، هماهنگی ندارد؛ این طرح، همراهی و همکاری نهادها را می طلبد که عدم همکاری یا کمی تعامل نهادها در این راستا وجود دارد. 

* افزایش زمان ایام تبلیغی تابستان در صورت تأمین اعتبارات و امکانات
مدیرکل امور تبلیغی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص زمان حضور مبلغان در طرح اوقات فراغت تابستان تصریح کرد: در صورتی که اعتبارات مناسبی در این خصوص اختصاص داده شود، می توان اعزام ۴۰ روزه را به دو ماه افزایش داد؛ این مسأله نیازمند اعتبارات و امکانات لازم جهت حضور مبلغان است. 
وی ضمن بیان پیشنهادی افزود: در جلسه ای با سازمان تبلیغات اسلامی پیشنهادی را مبنی بر هماهنگی جهت حضور چند ساله مبلغان در منطقه ای معین مطرح کردیم که در این صورت، در سامانه سمتا نام مبلغانی را برای منطقه تبلیغی مشخصی ثبت خواهیم کرد تا مبلّغ بداند که به عنوان مثال، قرار است تا ۳ سال آینده به منطقه تبلیغی از پیش تعیین شده اعزام شود و در این راستا، مبلغان خود را بدین جهت تقویت می کنند و مخاطبان نیز می دانند که قرار است تا سه سال فلان مبلغ در منطقه شان حضور پیدا کند که در صورت تحقق این شیوه، اثربخشی و ارتباط میان مخاطب و مبلّغ اتفاق می افتد و طبیعی است که در این صورت، اثرات تربیتی که مبلغ باید داشته باشد، افزایش پیدا خواهد کرد. 
حجت الاسلام والمسلمین کمال خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این طرح ورود پیدا کرده و در حال رایزنی با مساجد و هیئت امنا هستند تا لیستی را در این رابطه تهیه کنند؛ ثمره این شیوه آن است که مبلّغ دغدغه ندارد که مثلاً در ماه محرم به کدام منطقه تبلیغی خواهد رفت و لازم نیست که چنین مبلّغی حتماً در زمان مشخص شده برای دریافت حکم تبلیغی، مراجعه کند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.