معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی:

نهی از منکر نیازمند خلاقیت و ابتکار است

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام روستا آزاد: با توجه به تغییر گویش ها، نگرش ها و انگیزه ها، مجبور به استفاده از راه های مختلف در نهی از منکر هستیم.
سعید روستا آزاد

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید روستا آزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در همایش تجلیل از فعالان امر به معروف و نهی از منکر، ضمن عرض خوش آمد و خیر مقدم به خواهران و برادران فعال در عرصه تذکر لسانی گفت: قرآن کریم در جاهای مختلف سیره تبلیغی و فعالیت های اجتماعی پیامبر(ص) را برای ما ترسیم می کند. یکی از جامع ترین این آیات که پیامبر(ص) را برای ما به تصویر می کشد، آیه ی 128 سوره توبه می باشد. خداوند در این آیه می فرماید: «لَقَد جاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم حَريصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحيمٌ» ( به یقین، رسولى از خود شما بسویتان آمد که رنجهاى شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است). از این صفاتی که خداوند در مورد پیامبر(ص) نقل کرده معلوم است ایشان، نسبت به همه ی مردم این گونه بوده اند. اما طبق همین آیه، پیامبر(ص) که نسبت به هدایت همه ی انسان ها حریص است، نسبت به مؤمنین رأفت و رحمت خاص دارد.

وی ادامه داد: این خصوصیات پیامبر برای من و شما راه را روشن می کند. خواهران حاضر در این جلسه همگی با حجاب و عفیف هستند. موضوعی که ما را کنار هم جمع می کند این است که ماندن مردم در جهل ما را آزار می دهد و بر ما سخت و سنگین است که در شهری که حرم اهل بیت(ع) است و بسیار مورد مدح و ستایش اهل بیت(ع) قرار گرفته است، در مدت در معرض تغییر ارزش ها و سبک زندگی مردم قرار گرفته است. از همین جهت به شما تبریک می گویم که این ویژگی که در پیامبر خدا(ص) بوده را در خود تقویت می کنید و قصد تغییر مسیر اشتباه دیگران به سمت مسیر درست را دارید.

حجت الاسلام روستا آزاد خاطرنشان کرد: همین قدر که احساس کنید یک صفت مشترک بین ما و رسول خدا وجود دارد و ما هدایت مردم زمان مان را دوست داریم یک ارزش والاست و امیدواریم که خداوند این علاقه به اصلاح جامعه و مردم  را به عنوان یک حسنه از ما بپذیرد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی مسأله عفاف را فراتر از تذکر لسانی خواند و اظهار داشت: مسأله ی سیما و منظر شهر، اعم از ظاهر مغازه ها، اسامی مغازه ها، تبلیغات شهری و سایر موارد ظاهری در شهر باید اصلاح شود. مقام معظم رهبری از همین رو دفتر تبلیغات اسلامی را موظف به کار جدی در این حوزه کرد. منظور ما از اصلاح فرهنگ عفاف و حجاب صرفا به تذکر لسانی محدود نمی شود. بلکه باید معماری شهر، پاساژها، تبلیغات شهری و... همه در کنار هم و با هم تغییر کند. بنده این نکات را به شهردار و استاندار قم گفتم و تأکید کردم که مطالبه ی مقام معظم رهبری در جلسه ای که با دفتر تبلیغات اسلامی داشتند، بیشتر بر مباحث حاکمیتی بود. متأسفانه آنقدر که معماری هایی مانند معماری رومی در سطح قم به چشم میخورد معماری اسلامی وجود ندارد. در کنار مطالبات حاکمیتی مقام معظم رهبری در حوزه عفاف و حجاب، بخشی از مطالبات ایشان نیز مردمی هستند که شما در حال تلاش در این زمینه هستید.

وی خلاقیت در نهی از منکر را ضروری خواند و عنوان کرد: به عنوان تذکر باید خدمت شما عرض کنم که در حوزه عفاف و حجاب و تذکر لسانی، با توجه به تغییر گویش ها، نگرش ها و انگیزه ها، مجبور به استفاده از راه های مختلف در نهی از منکر هستیم. الان باید با ادبیات متناسب با این نسل، نهی از منکر کرد. دست به خلاقیت زدن در این مسیر، در به هدف رساندن ما بسیار مؤثر خواهد بود. گاهی با اسم بردن از عذاب و آتش برای فرد خطاکار او را نهی می کنیم و گاهی با خلاقیتی مانند این که از این تعبیر استفاده کنیم که خانمی که با آرایش بیرون می آید، علاوه بر تخلف های شرعی و قانونی، چه بسا باعث ایجاد تزلزل در خانواده ی دیگری بشود.

 

تصاویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.