حجت الاسلام والمسلمین صحاف کاشانی:

در تبلیغ نیاز به مدل سازی داریم | حوزه علمیه بر افزایش مهارت طلاب سرمایه گذاری نکرده است

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام والمسلمین صحاف کاشانی: حوزه علمیه بر افزایش مهارت های طلاب سرمایه گذاری نکرده است در نتیجه طلاب احساس می کنند با روش های قدیمی در دنیای مدرن اثرگذاری شان کم است و همین باعث خمودگی شان می شود.

به گزارش خبرنگار بلاغ، نشست هم‌اندیشی تخصصی «تجربه‌خوانی مسیحیت در تعمیق ایمان و باورهای دینی» ویژه مبلغان نخبه در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ارائه  حجت الاسلام والمسلمین محمد صحاف کاشانی و حضور مبلغان نخبه، برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین صحاف کاشانی ضمن عرض خیرمقدم به مبلغان نخبه، فعالیت های گسترده مسیحیان را جدی خواند و گفت: در 400 سال وسعت سرزمین های مسیحیت از یک سوم، نسبت به مسلمانان به دو برابر آن ها رسیده است. این افزایش وسعت همراه با افزایش گرایش از ادیان دیگر به مسیحیت نیز بوده است. متأسفانه مسیحیت در 30 سال اخیر  در کشورمان نیز تحرکات جدی و مؤثری داشته است. یکی از اقداماتی که انجام داده اند، تبلیغ مسیحیت و تولید محتوای مسیحی به زبان ها و لهجه های محلی است. این مسأله به جذب اقوام به آن ها می تواند کمک کند. همچنین 4 کانال ماهواره ای داریم که به صورت 24 ساعته به تبلیغ مسیحیت مشغول هستند. در حال حاضر جلسات غسل تعمید در کشورمان برگزار می شود و برخی از افراد ادعای غسل دادن چند هزار نفر را داشته اند.

این استاد حوزه و دانشگاه ورود جدی به عرصه پژوهش را مهم خواند و عنوان کرد: در حوزه کتاب، 1067 عنوان کتاب فارسی در تبلیغ مسیحیت منتشر شده است که در مقابل، کمتر از 100 جلد کتاب از سوی ما در نقد مسیحیت به چاپ رسیده است. این اتفاق برخلاف روند گذشته ی علمای شیعه بوده است. 200 سال پیش کشیشی به نام هنری مارتین به ایران آمد و کتابی در نقد اسلام و ترویج مسیحیت نوشت، سپس حدود یازده کتاب بر مبنای این کتاب در رد اسلام و ترویج مسیحیت نوشته شد؛ علمای ما نیز حدود سیصد ردیّه بر این کتاب ها نوشتند. اما در حال حاضر در مقابل 1067 کتاب، کمتر از 100 جلد جوابیه نوشته شده است.

وی حضور مسیحیان در محلات را مشکل مهمی دانست و اظهار داشت: در حال حاضر کلیسای خانگی به یک سازمان رسمی در خانه ها و محله ها تبدیل شده است که دسترسی و فعالیت های آنها را تسهیل می کند. همچنین در شبکه های اجتماعی به شدت فعالیت مسیحیت گسترده است. در دو سال اخیر (2018 و 2019) به اندازه ده سال قبل از آن (سال های 2007 تا 2017) در شبکه های اجتماعی فعالیت در ترویج مسیحیت صورت گرفته است. هیچ برهه ای در تاریخ نداشته ایم که انقدر تبلیغ مسیحیت و گرایش به آن زیاد باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صحاف کاشانی پرسش از این که چرا این گرایشات صورت میگیرد را لازم دانست و تصریح کرد: یکی از سوالات مهمی که باید طرح شود این است که چرا باید این حجم از گرایش به مسیحیت در میان ایرانی ها باشد؟ ما در تحقیقی که انجام دادیم، بیش از 85 درصد کسانی که مسیحی شده بودند، آرامش را دلیل مسیحی شدن شان بیان می کردند. آرامش یک مهارت است و اگر آن مهارت را داشته باشی، می توانی آرامش را به هر فردی بدهید. نابسامانی ها و استرس هایی که در سطح جامعه وجود دارد باعث شده استعداد جذب شدن به مسیحیت توسط افرادی که مهارت القاء آرامش را دارند زیاد شود. بیش از 76 درصد کسانی که به مسیحیت گرایش پیدا کردند، دارای مشکلات جدی اعم از طلاق والدین، اعتیاد والدین، بدسرپرستی و... هستند. این نشان می دهد که مسیحیان برای شناسایی نقاط آسیب و کار بر روی افراد آسیب دیده برنامه های مشخص و دقیقی دارند. یک سوال مهم دیگری که باید از خودمان بپرسیم این است که آرامش، در مجموعه مهارت ها و مفاهیمی که در تبلیغ دین مان برای ارائه به مخاطب قرار می دهیم، چقدر جایگاه دارد؟ بنده یک نفر را بدون این که ببینم و با او صحبت کنم، مسلمان کردم. او یک نامه به من داده بود که در آن به تمام مقدسات دین و خود من توهین کرده بود. من تاریخ تولد او را پیدا کردم و آن روز به او تبریک گفتم. با همین توجه کوچک من، مسلمان شد.

این استاد حوزه و دانشگاه به نقد برخی سنت ها و باورهای شایع در جامعه پرداخت و گفت: ما تنها کشوری هستیم که عروسی مان را در مکان مذهبی مان انجام نمی دهیم. ما تمام شادی هایمان را در محل هایی غیر از مسجد هستیم و تمام مراسمات عزاداری و حزن مان در مساجد است. تمام ادیان عروسی شان را در عبادتگاه خود برگزار می کنند. نکته ی دیگری که قابل توجه است، نگاه منفی ما به خودمان است. ما پیشرفت های بسیار زیادی در زمینه های مختلف داشته ایم، اما همیشه فقط منفی های خودمان را میبینیم و به مثبت ها توجه نمی کنیم. همین نگاه باعث عدم خودباوری ما می شود. مثلا ما معتقدیم مسیحیان حرف و عمل شان یکی است؛ در صورتی که آمارهای رسمی نشان می دهد در بین 50 کشور اول دنیا در زمینه جرم و جنایت، 45 کشور مسیحی مذهبی وجود دارند. اما انقدر خودمان نسبت به خودمان بدبینی ایجاد کرده ایم که فکر می کنیم خارج از ایران بهشت است.

وی مدل سازی را در امر تبلیغ ضروری دانست و اظهار داشت: آنها علوم اجتماعی که برداشتی جذاب از 11 دانش گوناگون است را در تبلیغ دین خود استفاده می کنند و بر اساس آن مدل تبلیغی می سازند. ما اگر یک مبلغ را به خارج از کشور بفرستیم، مدلی نداریم که به او بگوییم اگر بر اساس این مدل پیش بروی می توانی یک مسیحی را مسلمان کنی اما آن ها برای مسیحی کردن مسلمانان مدل های مختلفی تعریف کرده اند و در مورد برخی مدل ها ادعا دارند که امکان ندارد این مدل بر روی مسلمانی پیاده شود و او مسیحی نشود. بیش از 35 مدل مسیحی کردن مسلمانان را پیدا کرده ایم. ما تجربیات خوبی داریم، اما تجربیات مان را به مدل تبدیل نکرده ایم که بر اساس آن تبلیغ کنیم. ما در حوزه دانش تبلیغ بسیار کم کار کرده ایم و جای کار زیادی وجود دارد. اگر فرهنگ یک جامعه تغییر کند، خود جامعه به سمت عقیده تو می آید.

حجت الاسلام والمسلمین صحاف کاشانی استخراج و رتبه بندی مؤلفه های تبلیغ را ضروری خواند و ادامه داد: اگر تأثیر گذاری 6 مؤلفه ی اصلی تبلیغی ما، یعنی: «سخنرانی»، «کار با کودک»، «رسانه و فیلم»، «کتاب»، «شبکه های اجتماعی» و «تبلیغ چهره به چهره» رتبه بندی شود و بر اساس آن عمل کنیم اثری که می توانیم بر مخاطبان خود بگذاریم بسیار بیشتر می شود. در گام بعد باید ببینیم طلاب در کدام یک از این موارد ضعیف تر هستند. حوزه علمیه بر افزایش مهارت های طلاب سرمایه گذاری نکرده است در نتیجه طلاب احساس می کنند با روش های قدیمی در دنیای مدرن اثرگذاری شان کم است و همین باعث خمودگی شان می شود.

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.