مدیرکل تبلیغ تخصصی:

دفتر تبلیغات اسلامی ظرفیت بالایی در تربیت و اعزام مبلغان تخصصی دارد

تاریخ انتشار:
مدیرکل تبلیغ تخصصی: تبلیغ، هنری است که بدیل و جایگزینی ندارد و می تواند تأثیرات اجتماعی بالایی در جامعه به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، دکتر اباذر جعفری مدیرکل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در جلسه کمیته هدایت تبلیغی استان گیلان که با حضور مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی  و سرگروه های تبلیغی این استان برگزار شد گفت: با توجه به این که تبلیغ به عنوان یک وظیفه و کارکرد جدی روحانیت هست و امروزه سطح علمی مردم و سطح نیازهای آنان تغییرات زیادی نسبت به گذشته داشته است، احتیاج به یک مواجهه تخصصی تر است. از همین رو 5 سال پیش، دفتر تبلیغات اسلامی اداره تبلیغ تخصصی در بحث تبلیغ را راه اندازی کرد. با همت و پشتکار حجت الاسلام والمسلمین کمال و همکاران ایشان، تبلیغ تخصصی شکل و قوام گرفت. با توجه به اهمیت این موضوع، امسال تبلیغ تخصصی به عنوان یک اداره کل در دفتر تبلیغات اسلامی جایگاهش ارتقاء پیدا کرد.

مدیرکل تبلیغ تخصصی ادامه داد: تبلیغ تخصصی بیشتر ناظر به موضوعاتی است که مخاطبان ما به آن ها احتیاج بیشتری دارند. موضوعاتی که به دقت و تخصص بیشتری از سوی مبلغ برای ارائه به مخاطب نیاز دارد. در برخی موارد نیز باید بینش خاصی را ایجاد کرد یا رفتاری را در مخاطب تغییر داد. این فضا در تبلیغ سنتی نیز وجود داشته، اما در تبلیغ تخصصی با عمق و دقت بیشتری از سوی مبلغ صورت میگیرد.

جعفری آموزش و کسب مهارت در حوزه های تخصصی را ضروری خواند و افزود: اگر ما قصد ورود عمیق و دقیق تر به عرصه تبلیغ را داریم، لازمه این امر کسب مهارت و تخصص توسط مبلغان در موضوعات مختلف است. مرکز آموزش های کاربردی در این عرصه اقدامات خوبی انجام می دهد. علاوه بر این، بسیاری از مبلغان در مراکز تخصصی به تحصیل مشغول هستند؛ در مواردی که نیاز وجود داشته یا معادلی در مراکز تخصصی وجود نداشته است، مرکز آموزش های کاربردی دوره های تخصصی را برگزار می کند.

وی به معرفی برخی حوزه های تخصصی پرداخت و عنوان کرد: حوزه های دانشی که مباحثی مانند «فرق و مذاهب»، «عرفان های نوظهور» را در بر میگیرد. در این حوزه ما طلاب و مبلغان خوبی را در اختیار داریم و آماده هستیم که از ظرفیت آن ها استفاده شود. حوزه های تربیت محور که با مدرسه و مسجد سر و کار دارد نیز موضوع دیگریست که مبلغان به صورت تخصصی در آن فعالیت دارند. در این حوزه ها عمدتا کار دانش آموزی در مدارس انجام می شود. با توجه به اینکه قدمت مباحث کودک و نوجوان در دفتر تبلیغات اسلامی به بیش از 30 سال میرسد، این ظرفیت، ظرفیت بسیار خوب و آماده ای است و به صورت یک فعالیت بلند مدت می تواند در خدمت مردم باشد. حوزه سبک زندگی، الگوی مصرف کالای فرهنگی و سواد رسانه ای نیز به عنوان یک بستر تخصصی جای کار زیادی دارد. البته این حوزه کمی برای طلاب بیگانه است، اما دفتر تبلیغات اسلامی سال های متمادی است که در حوزه فضای مجازی در حال فعالیت است. هم در حوزه کنش گری در فضای مجازی و هم در مصونیت بخشی نسبت به آسیب های فضای مجازی.

مدیرکل تبلیغ تخصصی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در حکمی که به شورای عالی فضای مجازی داشتند، یکی از وظایف آن ها را ارتقاء فرهنگ کاربری فضای مجازی و سواد فضای مجازی معرفی کردند. اگر مردم بدانند فضای مجازی چیست، چه تهدیدهایی برای آن ها دارد و چه آسیب هایی ممکن است از سوی این فضا به آنان برسد، خودشان را واکسینه می کنند؛ این مسأله خیلی بهتر از این است که مردم درگیر آسیب های فضای مجازی شوند و ما بعد از بروز آسیب، بخواهیم برای آن راه حل ارائه کنیم. مثلا در حوزه هایی مانند طلاق، عفاف و حجاب و... منشأ بسیاری از آسیب ها، فضای مجازی است. در این حوزه نیز مبلغان تخصصی ما توان ارائه خدمت به مردم را دارند.

جعفری ادامه داد: بحث مشاوره و تحکیم خانواده نیز از مباحث جدی است. طلاق به عنوان یکی از آسیب های جدی اجتماعی، دامنگیر خانواده ها شده است. بحث جمعیت و فرزندآوری نیز از موارد مورد توجه ما در تبلیغ تخصصی است. مباحث مربوط به آسیب های اجتماعی مانند: «اعتیاد»، «حجاب و عفاف» و... اگر سازمان تبلیغات اسلامی و گروه های تبلیغی در منطقه خود احساس نیاز به فعالیت در یک حوزه تخصصی را داشتند، می توان از ظرفیت بالای مبلغان تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی استفاده کرد. ما کاملا در اداره کل تبلیغ تخصصی آماده همکاری در اعزام مبلغ تخصصی هستیم.

وی با تأکید بر اهمیت جایگاه گردشگری در استان گیلان ابراز داشت: با توجه به این که استان شما یک منطقه گردشگرپذیر و توریستی به حساب می آید، و این مسأله می تواند در کنار مزایایی که برای استان شما دارد، یک تهدید و آسیب بالقوه برای فرهنگ منطقه و مردم به حساب بیاید ما در اداره کل تبلیغ تخصصی آمادگی اعزام مبلغان متخصص در حوزه گردشگری را داریم.

وی ارتقاء گروه های تبلیغی را لازم خواند و گفت: تبلیغ، هنری است که بدیل و جایگزینی ندارد و می تواند تأثیرات اجتماعی بالایی در جامعه به همراه داشته باشد. اما متأسفانه در کنار آموزش و پژوهش جایگاه خود را پیدا نکرده است. نگاهی که به یک مدرس یا محقق وجود دارد، سطح بالاتر از یک مبلغ است. در حالی که این نگاه غلط باید اصلاح شود. تبلیغ تخصصی با ورود افراد تخصصی به گروه ها یا کسب تخصص توسط گروه ها می تواند این فضا را تغییر دهد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.